منظر حاشیه بزرگراه های تهران از اهمیت بسزایی برخوردارند، اما به دلیل عدم هماهنگی و نداشتن هدف مشخص در ساماندهي، بیننده ارتباط ذهنی با عناصر برقرار نمیکند.
منظر اطراف بزرگراههای تهران به عنوان اصلیترین شریانهای ارتباطی شهر، از اهمیت بسزایی برخوردارند، اما به دلیل عدم هماهنگی عناصر هنری با هم و نداشتن هدف مشخص در برنامه ريزی، ساماندهي و طراحی اين مناظر، بیننده ارتباط ذهنی موثری با این عناصر برقرار نمیکند و به ایجاد آشفتگی و عدم تعلق خاطر منجر میشود.
از جمله راهكارهایی كه برای هماهنگی اینگونه پروژههای زیباسازی در شهر میتوان اجرا كرد، استفاده از نماد و نشانههای هویت بخش و یادآور فرهنگ آن شهر است، ضمن اینکه خوانایی و آدرسدهی منطقه را نیز تسهیل بخشد. این نمادها به خودی خود بایکدیگر در ارتباط هستند و افراد مي توانند با گذر از ميان بزرگراه هاي شهر با آنها ارتباط برقرار کنند.
Urban art without identity in Tehran highway landscape
عکس: احسان شریعتمداری / بزرگراه های شهر / تهران / بهمن ۱۳۹۴
هنر شهری بی هویت در منظر حاشیه بزرگراه های تهران
از جمله راهكارهایی كه برای هماهنگی اینگونه پروژههای زیباسازی در شهر میتوان اجرا كرد، استفاده از نماد و نشانههای هویت بخش و یادآور فرهنگ آن شهر است، ضمن اینکه خوانایی و آدرسدهی منطقه را نیز تسهیل بخشد. این نمادها به خودی خود بایکدیگر در ارتباط هستند و افراد مي توانند با گذر از ميان بزرگراه هاي شهر با آنها ارتباط برقرار کنند.
عکس: احسان شریعتمداری / بزرگراه های شهر / تهران / بهمن ۱۳۹۴
نمونه نامناسب
مشخصات مطلب
نویسنده:
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
مطالب مرتبط
باغ تایگر گلن، باغی که داستانی برای گفتن دارد
نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
معرفی گروه معماری سانا
هویت جدید میدان جمهوری پاریس در طرح بازسازی