جستجو
Close this search box.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز

زیرساخت سبز یک راه ‌حل کم‌ هزینه و سازگار را برای مدیریت فاضلابهای سطحی ارائه می‌دهد که شامل استراتژیهای طراحی نوآورانه ای برای مدیریت سیلاب است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این مطلب، سه پروژه را بررسی می کنیم که نشان می ‌دهند، زیرساخت سبز می‌تواند مشکلات جهانی ما را حل کند. مدیریت فاضلابهای سطحی، به طور سنتی به استفاده از لوله‌های زیر زمینی، پمپ‌ها و دیگر وسایل مورد استفاده برای کنترل جهت و جریان آب متکی است. با این حال، این سیستم زیرساخت کهنه، نیاز به سرمایه‌گذاری بزرگ و تعمیر و نگهداری پرهزینه دارد و می‌تواند شکست بخورد. از سوی دیگر، زیرساخت سبز یک راه ‌حل کم‌ هزینه و سازگار ارائه می‌دهد که شامل استراتژیهای طراحی نوآورانه ای برای مدیریت فاضلابهای سطحی و سیلاب و به حداقل رساندن تاثیر توسعه است. استراتژیها متنوع هستند و می‌توانند گستره ای شامل سیستمهای پوششی نفوذپذیر تا بام سبز و درختان خیابانی که با استراتژی کاشته می‌شوند را در بر بگیرند.

زیرساخت سبز
در ادامه سه پروژه نمونه از سه شهر مهم در ایالات ‌متحده آورده شده است که نشان می ‌دهند چگونه زیرساخت سبز را می توان با موفقیت در پارکها، خیابانها و میادین، جایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، کار می‌کنیم و بازی می‌کنیم، ترکیب کرد.

گردشگاه نهر فرعی بوفالو
این گردشگاه در هوستون در تگزاس، توسط گروه SWA طراحی شده است که 1.2 مایل در حاشیه رودخانه امتداد یافته است و به وسیله یک پارک شهری به مرکز شهر متصل می شود. با وجود اینکه رودهای فرعی رودخانه های هوستون از زمان شکل گیری شهر در سال 1836 برای توسعه آن ضروری بوده، اما این شهر همچنان تحت تاثیر رویدادهای بزرگ سیل قرار دارد.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز
مرکز شهر هوستون، بزرگراه I45 و رود فرعی بوفالو

کاشت 300 هزار گیاه
بنابراین کنترل سیل یکی از اهداف ضروری پروژه بود و زیرساختهای سبز برای مبارزه با این پدیده استفاده شد. دامنه های شیب دار موجود به منظور کنترل فرسایش ساحل با گابیون هایی که از سنگ پر شده اند، تثبیت شد و سواحل رودخانه ای به منظور کنترل حداکثر سیلابها افزایش یافتند. در مجموع حدود 300 هزار گیاه با تمرکز بر گونه های متناسب با سیل و بومی کاشته شده است. زمینهای گود ساخته شده از بتن بازیافتی نیز برای کمک به جذب حجم جریان آب بالا نیز استفاده شده است. با استفاده از زیرساختهای سبز، ساکنان هوستون در حال حاضر 23 هکتار فضای سبز اضافه شده به شهر دارند. زیستگاه حیات وحش بهبود یافته نیز یکی از مزایای مهم زیرساختهای سبز است و اردکها، قارچ ها، لاک پشتها و ماهی ها در سرتاسر نهر فرعی دیده شده اند.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز

خیابان سبز دوازدهم SW
دومین پروژه در منطقه climactic در شمال غربی ایالت اورگان واقع شده ‌است. شهر پورتلند با نرخ بارش سالانه بسیار بالا و چالشهای مدیریت فاضلابهای سطحی مواجه است. برای مبارزه با این مساله، این شهر یک ابتکار عمل سبز را ایجاد کرده ‌است. پروژه خیابان سبز SW به طور موثر نشان می ‌دهد که چگونه زیرساخت سبز می‌تواند در خیابانهای فعلی ما ایجاد شود. خیابان دوازدهمSW ، که توسط برنامه مدیریت پایدار شهر طراحی شده ‌است، اکنون به مجموعه ‌ای از گیاهان فاضلابی می ‌بالد که روان آب خیابانی را ضبط و پاکسازی می‌ کنند. قبل از اینکه پروژه اجرا شود، فاضلابهای سطحی به سیستمی که مستقیما به رودخانهWillamette ریخته می ‌شد، انتقال داده می شدند.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز

کاهش حداقل 70 درصدی شدت روان آب
در حال حاضر، از نظر استراتژیکی در مورد محدودکننده ها، باغهای کوچک بومی و درختان Black Tupelo قرار داده شده، به روان آب خیابانی این اجازه را می دهند که به محدوده گیاهان وارد شده، پاکسازی شوند و به زمین نفوذ کرده یا به پایین سرازیر شوند تا به گلدان بعدی بروند. میزان پیاده رو و پارکینگ خیابان هنوز هم در طراحی حفظ شده و هم اکنون تخمین زده می ‌شود که شدت روان آب یک رویداد طوفانی ۲۵ ساله را حداقل ۷۰ درصد کاهش دهد.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز

خیابان
آخرین پروژه از واشنگتن است که یک ابتکار عمل سبز را آغاز کرده ‌است. عمارت کنگره ایالات ‌متحده در دلتای رود Potomac، رودخانه Anacostia و آبشار Rock Creek واقع شده ‌است. پروژه های زیربنایی سبز برای غلبه بر آب باران قبل از رسیدن به هر یک از این آبراه ها طراحی شده اند.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز
خیابان که توسط شرکت ساساکی طراحی شده ‌است، یک نمونه عالی از کاری است که می توان در یک میدان کوچک برای رسیدگی به مشکلات فاضلابهای سطحی انجام داد. این پروژه که در خیابان 2200 پنسیلوانیا واقع شده‌است، یک توسعه کاربری پویا و ترکیبی است که تنها با فاصله ۶ بلوک از کاخ سفید واقع شده ‌است. تمام آب باران که داخل این ناحیه جاری می شود، جمع‌آوری شده و سپس از طریق یک فیلتر آب سطحی در یک مخزن ۷۵۰۰ گالنی که در یک پارکینگ در زیر حیاط واقع شده ‌است، تخلیه می‌ شود. سپس از آب ذخیره ‌شده برای تامین آبیاری گیاهان میدان در طول فصل رشد استفاده می ‌شود.

حل مشکل سیلاب و فاضلاب شهری با استفاده از زیرساختهای سبز

8000 فوت مربع بام سبز
این پروژه همچنین دارای 8000 فوت مربع بام سبز است که آب را قبل از جمع آوری توسط مخزن فیلتر می کند. در عملکرد این پروژه برآورد شده است که سالانه از ورود 76،000 گالن روان آب طوفان به سیستم فاضلاب پیرامون واشنگتن جلوگیری می کند.
معماران منظر این فرصت را دارند که زیرساختهای سبز را در بسیاری از انواع پروژه‌ های مختلف در سراسر جهان پیاده کنند. همه شهرها به یک حوزه آبخیز بزرگتر متصل شده ‌اند و با تمرکز بر این رویکرد طراحی پایدار، ما می‌توانیم ارتباط حیاتی که با زمین و آبراه هایمان داریم را دوباره برقرار کنیم، در حالی که آنها را برای نسلهای آینده نیز حفظ می‌کنیم.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *