جستجو
Close this search box.

پارک ریجنت بلوک 20؛ بهترین روش ارتباط بنا با شهر

برای اتصال دو فضا در مجاورت یکدیگر، افقی بودن منظر الزامی نیست. در پروژه پارک ریجنت بلوک 20 می توان شاهد تاثیرات قوی طراحی در برقراری ارتباط بنا با شهر بود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این اثر اولین باغ – بامی نیست که تا به امروز در میانه شهر به چشم می خورد، بنابراین چه ویژگی می تواند آنرا نسبت به دیگر باغهای احداث شده بر روی بام متمایز سازد؟ در ابتدا باید اشاره کرد که این پروژه فقط یک باغ – بام به شمار نمی آید، در واقع پوشش گیاهی بر سطح 4 طبقه از یک ساختمان 11 طبقه ای به طور ظریفی گسترده شده است.
پارک ریجنت بلوک 20 در تورنتو، توسط یک معمار منظر به نام اسکات تورنس طراحی شده که به عنوان بزرگترین و قدیمی ترین پروژه اجتماعی در کانادا به حساب می آید. قبل از اجرا، ساکنین محدوده طراحی از سوء قصدهای اجتماعی و جنایی رنج می بردند. در تئوری، این پروژه صرفاً برای احیاء طراحی نیست، بلکه در ادغام با جامعه و پیوندی مجدد بین محدوده طراحی و پارکهای منطقه است.

پارک ریجنت بلوک 20؛ بهترین روش ارتباط بنا با شهر

پارک ریجنت بلوک 20

طبقه همکف
در این پروژه منظر عمودی، هر طبقه هویت متفاوتی دارد که با محدودیت انتخابی مواد و مصالح به یکدیگر مرتبط شده اند. همچون، سایه روشنها در میان سنگهای آهکی، بتن و تخته های سبک بلوط که ارتباط بین طبقات را شکل داده اند. طبقه همکف مختص فضاهای خیابانی است که با گیاهان و درختانی پوشیده شده اند که فقط برای تزئین فضا استفاده نشده اند بلکه برای جذب مخاطب نیز در نظر گرفته شده اند. همچنین در ادامه طراحی شاهد نیمکتهای سبک بتنی هستیم که با فضاهای سبز ادغام شده اند تا نشیمنگاه های متفاوتی را خلق کنند.
طرح طبقه همکف یک مسیر خطی را دنبال می کند که نه تنها حرکت پیاده را مقدور ساخته، بلکه محیط اطرافش را نیز به نمایش گذاشته است. گیاهان در میان لبه های بتنی، به همراه طیفی از نور با روشنایی پیاده روها به طور ماهرانه ای ترکیب شده و مسیر حرکت را با محیط اطرافش هماهنگ ساخته است. چیزی که در مورد این پروژه به طور هوشمندانه ای شکل گرفته است، طراحی در جهت نیاز حفاظتی کمتر، با توجه به استانداردهای تورنتو گرین است. برای مثال، معمارمنظر مقدار خاکی را که برای پوشش گیاهی لازم دانسته را در این پروژه محاسبه کرده است. در حقیقت توجه به این نکات است که فاصله بین طراحیها را زیاد می کند.
طبقه دوم
طبقه دوم محلی برای بازی کردن است. جای تعجب است که این طبقه با آیین ذن ترکیب شده، به نحوی که کیفیتی از سرگرمی و ماجراجویی در آن به چشم می خورد. فضاهای باز به همراه مسیرهای پیچ در پیچ که با جریان آب، منحصربفرد شده اند، اشتیاق کودکان را برای بازی کردن افزایش می دهد. در این سطح برای تمامی گروه های سنی، ورزشهای مختص به آنها در نظر گرفته شده است. مجسمه، پوسته لاک پشتی که ترکیبی از فرمهای نامنظم سنگی است نیز از دیگر ویژگیهای این طبقه محسوب می شود.
طبقه نهم
طبقه نهم علاوه بر تسخیر زیبایی خط آسمان تورنتو، معماری اطراف را نیز منعکس کرده است. گیاهان در میان خطوط سنگی انباشته شده رشد می کنند و به نوعی امنیت غذایی را با در اختیار قرار دادن فضایی برای حصول مایحتاج روزانه ساکنین، مقدور می سازد.مصالح رنگی برای ارتباط فضایی مجدداً به کار گرفته شدند. با وجود مصالح رنگی، گیاهان نیز در میان سطوح بتنی تیره و در کنار درختچه های کوچک قرار گرفتند. به طور کلی، این طبقه نسبت به دیگر طبقات حالت شخصی تری دارد و در آن از گیاهان رونده نیز استفاده شده است.فضاهای جمعی، فضای استراجت، فضایی برای تمرین یوگا در این سطح در نظر گرفته شده اند. همچنین قرارگیری محدوده بزرگ غذاخوری این امکان را برای ساکنین فراهم می آورد تا از محصولات برداشت شده بهره مند شوند.

پارک ریجنت بلوک 20؛ بهترین روش ارتباط بنا با شهر

سقف
پوشش گیاهی بر روی بام برای ارتقاء تنوع زیستی و همچنین ممانعت از به هدر رفتن آب طراحی و گسترده شد. پوشش گیاهی متعددی، توده های سنگی، کنده های درخت و مناطق پوشیده شده از شن را در برگرفته است که نه تنها موجب افزایش ویژگیهای عایق بندی می شود، بلکه تنوع توپوگرافی و زیستگاهی را برای حشرات و حیات وحش به همراه خواهد داشت.

اتصال

برای اتصال دو فضا در مجاورت یکدیگر، افقی بودن منظر الزامی نیست. در این پروژه می توان شاهد تاثیرات قوی از طیف وسیعی از رنگها و مصالح در برقراری ارتباط بین طبقات و ارتباط بنا با شهر بود. پروژه ای همچون پارک ریجنت بلوک 20، نه تنها بر اهمیت جامعه تاکید دارد بلکه باعث برجسته شدن واقعیتهای محیط زندگی آتی می شود. تعداد زیادی از مخاطبین در محدوده شهری زندگی می کنند که امروزه بیش از همیشه، می بایست اهمیت طراحی منظر مناسب در ارتباط با ساختمانهای چند طبقه را درک کنند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *