جستجو
Close this search box.

پارک ماندلا، بام سبزی بر روی پارکینگ های شهر آلمر

فضای مستطیلی پارک ماندلا در شهر آلمر هلند، به عنوان یک بام سبز بر روی پارکینگهای زیرزمینی برجهای تجاری، توانسته با محیط پرتراکم مجاور تعادل بصری ایجاد کند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

آلمر در هلند مثال خوبی است از شهری با تراکم پایین که از صفر ساخته شده است. معماران در این منطقه موقعیت خوبی برای نشان دادن کارکرد طرحهای نو آورانه و معاصر داشته اند. پارک ماندلا که در سال 2011 افتتاح شد به وسیله شرکت منظر Karres en Brands طراحی و توسط OMA به عناون بخشی از برنامه جامع توسعه آلمر اجرا شده است. این طرح بر مکان منطقه های تجاری آینده تمرکز دارد.

طراحی پشت بام شهری

ایجاد یک مرکز تجاری جدید نیازمند ایجاد و در دسترس بودن پارکینگهای جدید در محوطه است. در این پروژه، پارکینگهای زیرزمینی چهار طبقه به سه برج بزرگ خدمات ارائه می کنند. در پارک ماندلا، طراحان با نگاهی رو به بالا یک پشت بام برای پارک طراحی کرده و هویت جدیدی برای این مکان ایجاد کردند که هیچ نمونه مشابهی ندارد.

مقیاس انسانی و شهری در کنار هم

فضای مستطیلی و پست پارک ماندلا در تضاد با برجهای اداری با 120 متر ارتفاع در روبروی آن است. مقیاس پارک هماهنگ با محیط های پرتراکم مجاور است و تعادل بصری ایجاد می کند، اگر چه سطح کلی با توجه به دید انسانی بزرگتر از حد معمول به نظر می رسد.
طراحان دو کانال موجود در محل تقاطع مکان مود نظر را برای تعیین مقیاس در نظر گرفته و پارک را به سه ناحیه کوچکتر تقسیم کردند. یکی از این کانالها به عنوان یک راه ارتباطی مورب برای عبور عابران پیاده و کانال دیگر در تقاطع با آن به صورت مستقیم است. دومین شبکه از مسیرهای مارپیچ، جریان داخلی را مدیریت کرده و طرحی متنوع از نواحی سبز را در میان آنها ایجاد می کند

قواعد یک مکان در وسط

عناصر شهری که در ارتباط مستقیمی با پارک ماندلا قرار دارند اساساً 4 خیابان هستند که پارک را محدود کرده و یک خیابان دیگر که از میان آن می گذرد. تفاوت واضحی بین واکنش پارک به مرزهای عرضی در قیاس با طولانی ترین آنها وجود دارد. همان طور که سقف 200 متری پارکینگ بایستی کوتاه می شد، محدوده ای عرضی به شکل مستطیل هایی که از طرح کلی پراک پیروی نمی کنند، طراحی شده است.
پارک ماندلا، بام سبزی بر روی پارکینگ های شهر آلمراین مکانها از جنبه هندسه و مواد، بین زبان شهر و زبان پارک قرار دارند. یک مجموعه خطوط سبز، مسیرهای دیگر را قطع کرده و رنگ سبز را با خاکستری ترکیب کرده و باعث می شوند مسیرهای انتقالی طولی اندکی ملایم تر به نظر رسیده و با طرح منحنی شکل پارک در مقابل سه برج برای ارتباطی قویتر تلفیق شوند. طراحان با مجموعه ای از مواد مختلف کار کرده اند تا ترکیب شگفت انگیزی را بین سه محدوده فرعی پارک شکل دهند. همه طرحها فرم منحنی مشابهی دارند و بسیار شبیه به طرحی چهل تکه از عناصر طبیعی و مصنوعی هستند. اگر از دید بینندگان برجهای بلند به آن نگاه شود، تصمیم هوشمندانه ای به نظر می رسد.
این طرح، تجربه بصری قدرتمند و مضاعفی محسوب می شود. مواد نقش تعیین کننده ای در نتیجه نهایی پارک ماندلا به عنوان مکانی برای تفریح دارند. مسیرها از آسفالت “موزاییک مرمرنما” ساخته شده اند که شبیه سنگ طبیعی است که در سنگفرشهای محیط اطراف پیدا می شوند.
ویژگیهای گیاهی و آبی باعث شده تا در پارک از حوضچه ها، چمن و درختچه های گل همیشه سبز استفاده شود که جلوه ای طبیعی به پارک بخشیده است. با تغییر فصول، تصویر این چهل تکه عظیم، چشم اندازهای زیبا و رنگارنگی را ارئه می دهد.
پارک ماندلا به خاطر سقف سبز گیاهی، در مجله های منظر در سرتاسر جریان به تصویر کشیده شده است.علاوه بر این، جذابیت دیگر این پارک در ایجاد فضای خارجی است و در حالی که حس زندگی را به محیط اطراف حتی در یک مرکز تجاری شهر می بخشد، فعالیتهای مختلفی را نیز دور هم جمع کرده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *