جستجو
Close this search box.

سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

زنان ترکمن معمولاً بعد از ازدواج زیر روسری خود یک حلقه تاج به سر می گذارند که نشانه متاهل بودن آنهاست و با تولد هر فرزند یک حلقه به حلقه تاهل افزوده می شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

سنت تاج گذاری در میان زنان ترکمن

ترکمن ها از دیرباز مسئله ی ازدواج را امری مقدس می شمرند. زنان ترکمن معمولاً بعد از ازدواج زیر روسری خود یک حلقه – که رنگ های مختلف دارد – به سر می گذارند که نشانه متاهل بودن آنها است و آنها را از دوشیزه ها جدا می کند. حلقه یا تاج نشانه ارتقاست. زن متاهل که شد نماد ارتقای خود را دریافت می کند و با تولد فرزند این نماد شکل کامل تر می گیرد و با تولد هر فرزند یک حلقه به حلقه تاهل افزوده می شود. ارتفاع حلقه یا تاج٬ با موقعیت اجتماعی و سیاسی خانواده هم بی رابطه نبوده و معرف طایفه زن نیز هست و زن خان بالاترین درجه را در بین ایلات دارد.

Coronation tradition among Turkmen’s women
عکس: زینب باقریان / بندر ترکمن / گنبد کاووس/ بهار 1396

نمونه خوب

2 پاسخ

  1. کاش همه ایران اینجوریه،من شنیدم ک یکیشون میگفت توی رسم و آیین ترکمن دخترمجرد مثله بقیه شهرهای ایران نیس ک بهش ارزش بدن گف دخترای مجرد ارزش و مقامی نداره حتی جواب سلامشونم درستوحسابی نمیدن یعنی به زبون مادخترمجردجای آدم حساب نمیشه،یولی شب عروسی بعدازگذاشتنه اون تاج ک نشانه متأهلی هست بعداز ازدواج ارزش ومقام و منزلت خاصی واحترامه زیادی بین مردم پیدامیکنن،این رسم واقعا زیباست🌸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *