جستجو
Close this search box.

طرح عجیب باغ بام کالج لندن

بام کالج لندن با استفاده از طرحی با رنگ های شاخص، گامی نو در خلق منظری بود که مکانی جذاب برای غذا خوردن، گفتگو و یا استراحت دانشجویان فراهم کرده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

استودیو ویو ( weave ) فضایی بیرونی با دعوت کنندگی و بار بصری بالا، بر روی این بام خلق کرده است. معماران این استودیو، تنها به افزودن رنگ به فضا اکتفا نکردند، بلکه از آن برای ایجاد بافت یک سطح جدید بر روی بام ساختمان کالج مد لندن ، استفاده کردند. این باغ بام با استفاده از طرحی با رنگ های شاخص، گامی نو در خلق منظری بود که با رنگ خاکستری تثبیت شده و مکانی جذاب برای غذا خوردن، گفتگو و یا استراحت دانشجویان فراهم کرده است.
طراحی شامل کف پوش های چوبی در رنگ های مختلف است که برای ساخت کفسازی، مبلمان و پنل های دیواری استفاده شده اند. این روش، راه حلی کم هزینه و با سرعت اجرای بالا بود که فضای بالایی بلااستفاده یک ساختمان شش طبقه را به محیطی زنده و پویا تغییر داده است. در مصاحبه با مجله دیزین (dezeen  ) ادی بیک ( eddi bake )، طراح استودیوی ویو، درباره انتخاب مصالح پروژه، این گونه توضیح میدهد: الوارهای چوبی ورقه های ارزان و آماده ای از کاج هستند. ایده پروژه، پیدا کردن راهی بسیار سریع برای ساختن طرحی زیبا و رنگارنگ بود.
معماران در نمایش استفاده جسورانه از رنگ ها، آبی و صورتی روشن اشباع شده را با هم ترکیب کردند و این ترکیب رنگی را با استفاده از عناصری به رنگ چوب و سایر عناصر به رنگ سفید و سیاه، به تعادل رساندند. کف پوش های چوبی بر اساس طرح جناغی، ردیف های متناوبی از رنگ ها ساخته اند. الگوها عرض فضای مستطیلی را، که به صورت قابل توجهی از طول آن کوچکتر است، از لحاظ بصری، کشیده تر نشان می دهند. طرح، محور های موربی بر روی کف ایجاد کرده است که الگویی برای نحوه حرکت مردم در فضا تعریف کرده اند.
طرح عجیب باغ بام کالج لندناین پروژه فرصتی منحصر به فرد برای کشف قابلیت مصالح در ایجاد معنایی استعاری برای فضا بود. ادی بیک می گوید : ” همه چیز در راستای تداعی بافت سبد انجام شده بود و تلاش می کرد چوب طوری به نظر برسد که انگار بافته شده است. ” در این محیط، که توسط کفسازی رنگارنگ شاخص شده است، فقدان عناصری با تاثیر بصری عمیق تر را می توان به صورت اجتناب از حشو و افراط تفسیر کرد. بنابراین برای تکمیل برنامه فضا، طراحان از صندلی، میزها و گل و گیاهانی استفاده کردند که در الگوی مورب کف قرار گرفته اند و با مصالح و رنگ مشابه کفسازی ساخته شدند. گیاهان نیز به گونه ای انتخاب شدند که با ملایمت، مجموعه را کامل کرده بدون آنکه مانعی برای دید یا عبور مردم ایجاد کنند. سایر اجزایی که در پیکر بندی مجدد بام این ساختمان بتنی و شیشه ای به کار گرفته شد، پنل های متوالی V شکل و استوانه ای تو خالی هستند که تاسیسات مکانیکی را پوشانده، سطوح رنگارنگ را برجسته کرده و چارچوبی برای اجزای بتنی ایجاد کرده اند.
اگرچه فضای خارجی ساختمان دانشکده در اصل به عنوان مکانی برای توقف و استراحت دانشجویان طراحی شده بود، اما برای اهداف اجتماعی، آموزشی و تخصصی نیز استفاده می شد. چیدمان مبلمان، کمک شایانی به بسط برنامه فضا کرده است. مجموعه حجم های چوبی که با افزایش ارتفاع به عنوان پله، محل نشستن و میز عمل می کنند ، فضا را به دو محیط با کاراکترهای نسبتا متفاوت تقسیم کرده اند. طرح بی قاعده ، کاربرد آنها را محدود نمی کند. به هر حال یک قسمت از منطقه تقسیم شده با پنل های V شکل، اتاقی را تشکیل می دهد که برای سخنرانی و نمایشگاه مناسب است در حالی که قسمت دیگر، که میزها و باغچه ها مانند لکه هایی در فضا عمل می کنند، برای گردهمایی های اجتماعی مناسب است.
فضای باز نوسازی شده، میزبان رویدادهای عرصه مد و طراحی، شده است. بخشی از برنامه تابستان سال  2014 گالری فضای مدو همچنین افتتاحیه فستیوال معماری لیندن نیز در این محل برگزار می شود. سازگاری متخصصان جوان رشته مد و با باغ بام جدید، تایید می کند که معماران استودیوی ویو همگام با خواسته های کارفرما عمل کرده اند. تکرار عناصر چوبی با رنگ های پر طراوت،سبکی پویا و ظاهری جوان به بام ساختمان داده است که در حال حاضر همسو با پویایی و سبک غیر رسمی  متخصصان نوظهور کار می کند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *