جستجو
Close this search box.

اهمیت فضاهای جمعی در طرح توسعه مسکونی پنینسولا

کشور استرالیا استانداردهای بالایی در زمینه معماری منظر دارد. طرح توسعه مسکونی پنینسولا پروژه ای است که با اهمیت به فضاهای جمعی در سطح استاندارد بالایی است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

استرالیا به عنوان یک کشور که پروژه هایی در سطح جهانی را به نمایش می گذارد، استاندارد بالایی را در زمینه معماری منظر مشخص کرده است. پنینسولا (Peninsula) در برس وود (Burswood) که توسط استودیو هاسل طراحی شده است، پروژه دیگری است که با دقت برای دستیابی به بالاترین حد کمال طراحی شده است. بیشتر از 2.5 هکتار از توسعه این طرح مسکونی جدید شامل پارکها، باغها و فضاهای تفریحی جمعی است.

انواع فضاهای عمومی پروژه

محیط پروژه پنینسولا هنوز در دست ساخت است، ولی پس از تکمیل، این مجموعه ترکیب متنوعی از ساختمانهای مسکونی معاصر و آپارتمانهای لوکس را در بر خواهد گرفت و در نهایت خانه هایی پر طراوت را برای حدود 3000 نفر فراهم می کند. با این حال اجزای قلمروی عمومی آن در سال 2007 تکمیل شد که فضاهای عمومی زیبا و خوشایند، پلازاها، خیابانهایی با مناظر مطلوب، فضاهایی برای استفاده های چندگانه، فضاهای باز عمومی و شبکه های پیاده روی برای ساکنان اولیه و آینده را ارائه می کند. طراح ایده دقیقی را برای پیاده روی مفید که بخش کاملی از توسعه است ارائه می دهد. برای مثال، پارک مدور واقع شده در مرکز به عنوان میدانی منحصر بفرد که ترکیبی راحت و ایمن از سیرکلاسیون وسایل نقلیه و پیاده را فراهم می کند، ایجاد شده است. چمنزار بزرگ واقع در وسط پلازا به عنوان نقطه ملاقات و منطقه ای برای مناسبتهای اجتماعی و جشنها خدمت رسانی می کند. همچنین انواع متفاوتی از سبزینگی در میدان بزرگ اجازه فعالیتهای متفاوتی از قبیل پیک نیک خانوادگی آخر هفته در سایه یک درخت یا بازی فی البداهه بچه ها در میان بوته ها و همیشه سبزها را می دهد.
peninsula-residential-developmentمیدان اصلی در طول محور مرکزی سایت واقع شده است. قرار گرفتن بین دو ساختمان بالای ده طبقه، این نقطه تلاقی منحصر به فرد، پارک مدور و خانه های کم ارتفاع تر در غرب را به هم متصل می کند. ترکیب مصالح متفاوت و پوششهای زمین به زیبایی مشخص می کند که کجا تردد وسایل نقلیه تابع حرکت پیاده است. در مورد میدان اصلی، بتنهای قطعه ای رنگ شده فضای صرفاً پیاده رو را از تردد بسیار کم وسایل نقلیه در لبه جدا می کند. یک حوض آب با چشمه های جوشان، پلهای پیاده رو آسفالت شده و عرشه های چوبی در مرکز میدان واقع شده اند. طراحان به وسیله بسترهایی از چمن، مرغزار و درختان، یک واحه حیرت انگیز بین ساختمانهای بلند تشکیل داده اند. درست بعد از میدان اصلی، تفرجگاه قرار دارد؛ جایی که بدنه های متفاوت آب به آبراه تاریخی پنینسولا می پیوندند. ساکنان و بازدیدکنندگان در طول تفرجگاه و پارک کنارش قدم می زنند یا در حال استراحت روی نیمکتها با مناظر خط آسمان شهر در پس زمینه آرامش می یابند. این محیط خوشایند در لبه غربی پنینسولا با محیط جذاب رودخانه ترکیب می شود. با ترکیب مسیرهای پیاده و مسیرهای مدور در طراحی، دسترسی عمومی آسان به کنار رودخانه در مسیر پیاده روی فراهم شده است.

اوج هنر

سه نقطه رنگی آشکار در پنینسولا وجود دارد. همه آنها اثر استوارت گرین (Stuart Green)، طراحی هنرمند فضاهای باز عمومی هستند. مجسمه هایی در نقاط مهم سایت مثل پارک مدور، پلازای اصلی و پل پیاده راه چوبی تفرجگاه قرار گرفته اند. با اجرای این پروژه 700 میلیون دلاری، کارخانه سیمان سابق برس وود به یکی از آخرین سایتهای درگیر در طرحهای توسعه مسکونی بزرگ مقیاس تبدیل شد. استودیوی هاسل به یک شخصیت متفاوت شهری دست یافت که ماهرانه به مناظر تاریخی و طبیعی سایت نزدیک می شود. آنها فضاهای بیرونی منحصر بفرد متفاوتی را خلق کردند که بیشتر از اتومبیل به نفع عابران پیاده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *