جستجو
Close this search box.

پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین

پارک دریاچه نیلوفر آبی نه تنها به عنوان یک مرکز شاخص فرهنگی برای جامعه عمل می کند بلکه به عنوان یک نمونه طراحی، نهادهای توسعه ای را تحت تاثیر قرار می دهد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

از لحاظ تاریخی، چین شهرت چندان چشمگیری برای شرایط زندگی به ویژه در شهرهایی که رشد سریع و شهرنشینی رخ داده، نداشته است. با این حال پس از چند دهه ازدحام بیش از حد، آلودگی و فضای سبز از بین رفته در شهرها، چین به پیشروی جهانی در برنامه ریزی و طراحی محیط زیست تبدیل شده است. امروزه چین مرکزی فرهنگی برای تکنولوژی و نوآوری است و حیطه معماری منظر از این قاعده مستثنی نیست. در واقع چین به عنوان کشوری شناخته شده که بیشترین رشد را در معماری منظر تجربه می کند.
پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین

رشد ناگهانی در طراحی شهری پایدار

نگرانیهای فزاینده درباره بهداشت عمومی و پایداری محیط زیست، تقاضای مردم چین برای بهبود محیط زندگی، خصوصاً در شهرها را به دنبال داشته است. این مساله محرکی برای توسعه مجدد زمینهای صنعتی و تبدیل آنها به فضاهای ارزشمند شهر و جامعه است که زندگی مردم محلی را بهبود می بخشد. پارک دریاچه نیلوفر آبی که در سال 2011 تکمیل شد، مصداقی برای این تغییر در طراحی شهری است.

پارک دریاچه نیلوفر آبی؛ پارک یا فضای جمعی

پارک دریاچه نیلوفر آبی، با مساحتی حدود 4.4 هکتار، کمتر به یک پارک و بیشتر به یک مجموعه عمومی شبیه است. این مجموعه در استان جیانگ سو (Jiangsu) در شرق چین واقع شده و بخشی از  طرح باز زنده سازی کلان و توسعه مجدد شهر کانشان (Kunshan) است که انتظار می رود مرکزی برای رشد منطقه باشد. این پارک نه تنها به عنوان یک مرکز شاخص فرهنگی و تفریحی برای جامعه در حال توسعه عمل می کند بلکه همچنان که شهر به سوی غرب گسترش می یابد، به عنوان یک نمونه طراحی، نهادهای توسعه ای جدید را تحت تاثیر قرار می دهد.

پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین
طرح جامع پارک دریاچه نیلوفر آبی

طرح این پارک به دلیل سهم و برتری که در معماری منظر دارد، توسط متخصصین در سطح جهانی شناخته شده است. این پارک جایزه افتخاری سال 2014 را از انجمن معماران منظر آمریکا (ASLA) دریافت نمود.

پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین
برکه های فوقانی پارک دارای ویژگیهای بصری فوق العاده ای هستند که شامل آبشارها و گیاهان آبی مثل گل معروف نیلوفر آبی دو سر است.
الهام گرفتن از محیط زیست

شرکت چینی طراح این پروژه بر روی ایجاد تعادل و هماهنگی بین افراد و محیط زیست، به ویژه در مکانهای شهری متمرکز شده است. رویکرد این شرکت بر اهمیت درک بستر و استفاده از آن برای آگاهی در طراحی تأکید می کند. این رویکرد به ویژه در طراحی برای پارک دریاچه نیلوفر آبی مشهود است، زیرا متفکرانه عناصر تاریخ محلی، فرهنگ و جغرافیا را با هم ترکیب می کند.

پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین
نورپردازی در پارک دریاچه نیلوفر آبی
آب، راهی برای بهره گیری از هویت دیرین

با توجه به قرارگیری سایت در منطقه ای غنی از دریاچه ها و رودخانه ها، آب اهمیت فرهنگی و تاریخی خاصی برای ساکنین شهر دارد. ماهیگیری و پرورش آبزیان برای مدتی طولانی، فعالیت مهم اقتصادی در منطقه بوده است. به عنوان یک شهر دارای کانال، آب نیز به هویت فرهنگی کانشان مربوط است و پارک دریاچه نیلوفر آبی موفق به ترکیب این پیشینه از حضور آب با طراحی خود شده است. بازی با آب نقش مهمی در پارک ایفا می کند. محور پارک که یک دریاچه است، در واقع استخری برای پرورش آبزیان است و گونه های قابل توجهی را به لحاظ تاریخی و منطقه ای با استفاده از شیوه های آبزی پروری پایدار پرورش می دهد. تعدادی حوضهای نمایشی بزرگ، شامل گیاهان کشت شده و صدفهای تاریخی نیز در سراسر پارک وجود دارند و به عنوان ابزارهای آموزشی برای تعامل و آگاهی بازدیدکنندگان در مورد آبزی پروری محلی و پایدار عمل می کنند. تفرجگاه شناور، سیستمی عبوری ایجاد می کند که امکان بررسی محل را برای بازدید کنندگان به طور آزادانه فراهم می کند و موانع بین بازدیدکنندگان پارک و آب را کاهش می دهد.
پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین

کانون هنر و فرهنگ

این منطقه برای سهم خود در هنرهای نمایشی چینی نیز شناخته شده است. شهر سوژو (Suzhou) که کانشان یکی از بخشهای آن به شمار می رود، کانون هنر و فرهنگ و تنها یکی از هفت شهر در جهان است که امروزه اوپرای کان چینی (Chinese Kun Opera) با قدمتی نزدیک به قرن چهاردهم، به طور حرفه ای در آن  اجرا می شود. اوپرای کان تاثیر بزرگی بر هنرهای نمایشی در چین  دارد و پارک دریاچه نیلوفر آبی از طریق ادغام عناصر طراحی مختلف از جمله تئاتر فضای باز 360 درجه، صفحه نمایش طرح آب و صحنه ای شبیه سازی شده، به این میراث هنری غنی ادای احترام می کند. هدف این عناصر که با مجموعه ای از مسیرها به هم متصل هستند، تحریک و تشویق برای شکل گیری نمایشی خودجوش است.

کاشت گیاهان محلی

پوشش گیاهی در محل نیز با دقت و آگاهانه با در ذهن داشتن پایداری و بافت محل انتخاب شده است. هر دو گونه گیاهان آبی و زمینی از پالتهای گیاهی بومی و محلی انتخاب شدند. برای مثال این امر شامل استفاده از گل نیلوفر آبی دو سر است که کانشان بدان شهرت دارد.

پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین
کاشت گیاهان بومی در پارک دریاچه نیلوفر آبی

به طور کلی تطبیق میان دوره سنت و معاصر در طراحی پارک دریاچه نیلوفر آبی محقق شده است. این پارک به نیازهای شهر رو به توسعه پاسخ داده و در عین حال به میراث غنی و سنتهای منطقه و یکپارچگی محیط طبیعی افتخار کرده و به آن احترام می گذارد. پارک دریاچه نیلوفر آبی تنها یک نمونه از جایگاهی است که چین در طراحی و برنامه ریزی زیست محیطی به آن رسیده است.

پارک و دریاچه نیلوفر آبی، نمونه ای از طراحی شهری پایدار در چین
ورودی اصلی پارک که از گردشگاه فوقانی دیده می شود.

امروزه چین همچنان به سرمایه گذاریهای عظیم در طراحی شهری پایدار و تمرکز بر حفاظت از منابع طبیعی به جای بهره برداری از آنها ادامه می دهد و همه اینها برای بهبود شرایط زندگی برای جمعیت رو به رشد شهرهای این کشور انجام می شود.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *