جستجو
Close this search box.

حال و هوای مدیترانه ای در طراحی باغ شخصی

آلگاروه جزو مناطق مدیترانه ای و در جنوب کشور پرتغال واقع شده است. آب و هوایی مدیترانه ای با بارش کم، اقدامات خاصی را برای پایداری پروژه باغ شخصی نیاز دارد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

شاید هنوز راه حلی همگانی و کارآمد برای کشف کلید موفقیت یک طراحی وجود نداشته باشد اما هر کس، فرضیاتی درباره این موضوع دارد. طراحان پروژه حرفه ای باغ شخصی نیز فرضیات و راه حلهای خاص خود را دارند که در این مطلب به آنها پرداخته شده است. بدون شک جنبه های زیادی وجود دارند که طراحان آنها را در نظر گرفته اند و همه آنها در نتیجه نهایی تأثیرگذار بوده اند. به منظور فهم نکات کلیدی که موجب شده این باغ شخصی، مثالی بی نقص از یک طرح منظر معاصر و مبتکرانه باشد، باید در طبیعت عجیب و آفتابی پرتغال و  منظر محلی جذاب آن غرق شد.

ایده طراحی

زیبایی خاص منطقه مدیترانه بسیار فریبنده است. آلگاروه که نوعی از مناطق مدیترانه ای است، در جنوب کشور پرتغال واقع شده و خانه شخصی این پروژه در آن قرار دارد. وقتی از مناطق آب و هوایی مدیترانه صحبت می شود، باید به این نکته دقت کرد که مفهوم کلی طراحی این پروژه با شرایط آب و هوایی سایت گره خورده است. دیگر نکته اساسی، اصولی را در بر می گیرد که متکی به رویکردی پایدار، جسورانه، خلاقانه و منحصر بفرد است و در انتخاب پوشش گیاهی و مصالح ساخت و ساز اعمال شده اند. توجه به نیازها و خواسته های کارفرما، به ناچار به رویکردی فردی منجر می شود. این رویکرد در مورد این پروژه، با ایجاد هماهنگی بین دیدگاه حرفه ای و نظرات کارفرما، به ایجاد راه حلی ویژه انجامید. همه این نکات در کنار هم منجر به خلق ترکیبی متعادل و باور نکردنی از زیبایی بی تکلفی در سبک طراحی مدیترانه ای و سبکی ساده، منظم و متفاوت در طراحی مدرن منظرین شد.

اقدامات پایدار

انتخاب طرح مدیترانه ای از عوامل مختلفی تاثیر گرفته که مهمترین آنها آب و هوا است. آلگاروه دارای نوعی از آب و هوای مدیترانه ای است که از شاخصه های آن، خشکی و بارش کم در طول سال است. این بدان معنی است که در این منطقه نگرانیهای زیادی در مورد ذخیره آب وجود دارد. اقدامات پایدار برای حفظ آب در این پروژه شامل یک سیستم زهکشی متصل به جمع کننده آب باران، یک جریان بسته آبشار و همچنین  مساحت کمی از باغ (15 درصد) که توسط چمن پوشیده شده است. علاوه بر این، در این پروژه از گیاهانی استفاده شده که گونه های بومی یا سازگار با آب و هوای منطقه هستند. به طور مثال زیتون، بلوط چوب پنبه ای، خرزهره، ، رزماری و … که به کمترین نگهداری نیاز دارند.
mediterranean-private-gardenعلاوه بر استراتژیهای مهم پایداری، ملاحظات دیگری نیز وجود دارد که به ارزش پروژه افزوده است. با وجود کوچک بودن باغ (600 متر مربع)، این طراحی موفق شده فضاهایی تعریف شده خلق کند که به وضوح  به فضاهای کاربردی متصل شده اند. چمن سبز بازی گلف نمایانگر تفریح پرتحرک است که برای کمک به اقدامات احتیاطی حفاظت از آب از نوع مصنوعی آن استفاده شده است. برای اطمینان از مناسب بودن چمن سبز زمین گلف برای ایجاد یک زمین بازی فعال هم در روز و هم در شب، روشنایی مورد نیاز آن در تو رفتگیهای دیوار حائل با جنس فولاد کورتن نصب شده است. ارتباط فیزیکی و بصری بین این محدوده با خلوتگاه باغ، به کمک فضایی واسط و عبوری میسر شده که در بردارنده مسیری میانبر و ثانویه و ادامه دیوار حائل است. در محل استراحت با توجه به صدای آرام آبشار در فولاد کورتن، سناریوها و احساسات جدیدی یافت می شود. علاوه بر احساس آرامش، سرخسهای برگ شمشیری همچون عنصری غافلگیر کننده در میان آبشارهای طبقه طبقه خودنمایی می کنند. یکی دیگر از جزییات زیبای باغ، مسیر خطی خوشایندی از آب در کف است که موجب جذابیت باغچه های آویزان در پاسیو داخلی شده است. معمار منظر پروژه از فولاد کورتن در فرمهای مختلف استفاده کرده که عامل وحدت بخشی به کل باغ بوده و هم مدرن و هم طبیعی به نظر می رسند. نکته آخر، نور ملایمی است که در باغ، فضایی فعال و پر جنب و جوش را در شب و روز فراهم می کند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *