جستجو
Close this search box.

ایجاد سرزندگی با ساخت دو پارک در بوستون

پارکی جیبی به نام "خیابان آهنی" و پارک محله ای بزرگ به نام "مرکز کانال" با طرحهای سازگار با روح جامعه و نوآورانه خود شروع به زینت بخشیدن به بوستون کرده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ممکن است بوستون نسبتاً کوچک باشد ولی به عنوان یک شهر، در حال رشد و ساخت و ساز همسایگی های جدیدی مثل “مرکز کانال” است. ناحیه بندری این شهر که عموماً به عنوان منطقه نوآور شناخته شده است، در سالهای اخیر برای تبدیل شدن به منطقه ای پر جنب و جوش با کسب و کارهای جدید و مناطق مسکونی، تغییر کاربری داده است. مرکز کانال با ترکیبی از ساختمانهای جدید اداری و بیش از 200 واحد مسکونی، یکی از پروژه های با کاربری ترکیبی است که در توسعه بخشهای متعددش سرآمد است. در میان طرحهای اجرایی اولیه، یک پارک جیبی به نام “پارک خیابان آهنی” و یک پارک محله ای بزرگ به نام پارک “مرکز کانال” با طرحهای سازگار با روح جامعه و نوآورانه خود شروع به زینت بخشیدن به بوستون کرده اند.

iron-street-park
پارک خیابان آهن
پارک “مرکز کانال” و پارک “خیابان آهنی”

فضاهای باز موجود در منطقه تاریخی 100 هکتاری در جنوب بوستون، در مجاورت کانال فورت پوینت (Fort Point)، هسته ای برای خدمت به رشد محله هستند. “مرکز کانال” مکان پر ازدحامی است که مجموعه ای از ادارات، منازل مسکونی، فضاهای خرده فروشی، استودیوهای هنری، گالری هنری و حتی یک صحنه اجرای تئاتر است که به تلفیقی از سبکهای معماری تبدیل شده است. شرکت طراحی هالورسون بوستون مجبور به همکاری با معماران و مهندسان بیشماری بود که درگیر ترکیب صحیح این فضاها با همسایگی های اطراف بودند.

 چالشهای طراحی

یکی از چالش هایی که برای این فضاهای باز وجود دارد این است که به اندازه کافی برای سازگاری با استفاده کنندگان مختلف، منعطف باشند. همچنین خلق یک چشم انداز که شخصیت پروژه های فضای عمومی در آینده منطقه را تعیین کند، نیز دارای اهمیت است. به علاوه، این دو فضا اگر چه ممکن است اهداف مشترک بالاتری داشته باشند ولی در اندازه و کارکرد متفاوت هستند.

 پارک خیابان آهن

این پارک کوچک جیبی که در محیطی صمیمی و در تقاطع دو خیابان طراحی شده، برای ناهار خوردن، چک کردن گوشی هوشمند و اجراهای خیابانی عالی است. ایده طراحی به عنوان یک اتاق نشیمن در فضای آزاد پیش بینی شده بود و بازتاب این ایده را می توان از موقعیتهای دقیق قرارگیری نشیمن های پارک و بخش هنری مرکزی که تقریباً شبیه نیمکتهای اتاق نشیمن است، دید. این پارک همچنین به خاطر استفاده از مواد و قطعات هنری، یادآور پارک صنعتی کانال فورت پوینت منطقه است. هنرمندی به نام لیزا هوک، قطعه موزاییکی و فلاندرهای طراحی شده گرافیکی که تاریخ منطقه بندری بوستون و سیر تکامل آن را نشان می دهد را طراحی کرده است. مخصوصاً موزاییک علاوه بر رنگارنگ و با نشاط بودن برای ثبت یک دورنمای تاریخی از پارک طراحی شده است و شمایی از ساختمانهای شیروانی را که 100 سال پیش در این محله ساخته شده بود، به نمایش می گذارد. پایه ستونهای بتنی نیز با نقل قولهایی از تاریخ منطقه برجسته شده اند.

channel-center-park
پارک مرکز کانال
پارک “مرکز کانال”

این پارک بزرگتر است و چون جلوی محیط تجاری و مسکونی قرار گرفته، بیشتر دیده می شود و با خلق شخصیتی پذیرا و پس زمینه ای سبز و زیبا، کار صحیحی انجام داده است. تعداد زیادی صندلی و فضاهای باز مثل یک زمین بازی وجود دارد. فضای بازی به طور ویژه برای تحریک مهارتهای حرکتی وسیع کودکان طراحی شده اند که فضاهای شاخصی مثل طناب کوهنوردی، تپه های پوشیده از چمن و یک دایره چمنی به علاوه مبلمان در مقیاس کودکان و مناطق آرامش بخش برای ایجاد تعادل برای بازی گروهها را شامل می شود. بر خلاف پارک “خیابان آهن” مجاور که از زبان هندسی پیروی می کند، پارک “مرکز کانال” شامل یک صفحه بلند با کمی انحنا است که به استفاده کنندگان اجازه می دهد در طول پارک به راحتی حرکت کنند. نیمکتهای چوبی در هر دو پارک از چوب اصلاح شده از ساختمانهای موجود در سایت قدیمی ساخته شده اند. این نیمکتها مانند بلوکهای فوندانسیون گرانیتی بازیافت شده، در دامنه تپه های پوشیده شده از چمن قرار داده شده اند تا گذشته صنعتی کانال فورت پوینت را یادآوری کنند و البته برای نشستن بزرگ هستند.
این دو پارک نشان داده اند که چقدر می توانند برای رشد آینده این محله سودمند باشند. برنامه های منظرین برای توسعه این منطقه هم در ظاهر و هم در عملکرد، سعی در ایجاد تکاملی در منظر خیابان، متشکل از پیاده روی جدید، درختان خیابان و روشنایی داشته است. در حالی که منطقه بندری و در حال رشد بوستون، گذشته را جشن می گیرد و رو به سوی آینده دارد، به وضوح دیده می شود که این دو پارک نقش بزرگی در هموار کردن این راه بازی کرده اند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *