جستجو
Close this search box.

سادگی در طراحی، راه حل استفاده گروههای سنی مختلف از عرصه های عمومی

عموماً میدانها، مکانهایی هستند که سرگرمی برای نوجوانان و جوانان در آنها جریان دارد. پروژه ای در برلین با استفاده از سادگی در طراحی برای همه سنین مناسب است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

تصور می شود میدانها، مکانهایی باشند که سرگرمی به طور طبیعی در آن جریان دارد. تقریباً تمامی پروژه های طراحی میدان به طور مستقیم نوجوانان و جوانان را مخاطب قرار می دهند، اما کودکان و بزرگسالان چه سهمی از این فضا دارند؟ پروژه زمین بازی و فضای سبز کالا در برلین به طور ویژه برای کودکان و بزرگسالان طراحی شده است. البته همه گروه های سنی می توانند به آنجا رفته و سرگرم شوند.

زمین بازی و فضای سبز کالا

میدان کالا در برلین ترکیبی از دو پارک کوچک است. دبستانی نیز در نزدیکی این فضای سبز قرار دارد. این سایت قبل از جنگ جانی دوم محل اقامت کارمندان بخش صنعتی شهر بوده که تا حدودی در جنگ ویران شده است. برخی از ساختمانهای آسیب دیده ویران و به زمینهای بایر تبدیل شد و برخی از آنها به شکل میدانهای کوچکتری تغییر یافتند. پس از دهه ها نوسازی، برنامه احیای منطقه در سال 2009 به تصویب رسید. امروزه همه ساکنین محله و همسایگی های مجاور می توانند از این مکان لذت ببرند.

public-realm-01

نجات ارزشها چیزی است که این میدان خاص در برلین آلمان به ارمغان آورده است. این سایت تنها یک مکان زیبا نیست، بلکه مکانی برای آشنایی است. هدف این طرح افزایش فعالیت کودکان، پرورش حس شهروندی و خودآگاهی، کمک به دوست یابی، افزایش تجربه در آسیبها و شادیهای یک زمین بازی جذاب و سازگاری با محیط و همسایگی خودشان است. سادگی به معنی کمتر طراحی کردن نیست. زمین بازی با یک موضوع خاص تبدیل به جهان بزرگی از سرگرمی می شود. میدان به دو قسمت تقسیم شده است. جزیره ای در دریا و جزیره کوچکی روی زمین نام این دو قسمت است. گروهی از کودکان به سرعت وارد این دو جهان می شوند.

بخش جزیره دریایی

این قسمت با پنگوئن ها و نقوش زندگی قطبی طراحی شده است و منطقه ای بزرگ و شنی را همچون دریا یا اقیانوس ساخته که با ورقه های شکسته یخی احاطه شده است. این منطقه به کودکان اجازه می دهد که به طرق مختلفی بازی کنند مانند بالا رفتن از صفحات یخی که البته از بتن ساخته شده اند و همچنین سر خوردن از روی آنها و یا صفحاتی که کودکان بتوانند در آن تعادل خود را حفظ کنند، شیرجه بروند و پنهان شوند. هر آنچه آنها تصور کنند می تواند اتفاق بیفتد. سطحی سنگ فرش شده در جنوب این منطقه، میدان کوچکی را شکل داده که پمپ آبی برای شادی کودکان روی آن نصب شده است. آنها با گل حاصل از شن و ماسه ها کثیف می شوند که برای رشد آنها خوب است.

public-realm-02

جزیره زمینی

در سویی دیگر قسمت دیگری از میدان کالا واقع شده است که جزیره کوچکی بر روی زمین نامیده می شود. اگر چه این قسمت کارکردی عبوری دارد اما ممکن است بزرگسالان ترجیح دهند زمان خود را در آنجا سپری کنند. در این قسمت از میدان، هوای مطبوع و محیطی آرام برای گوش دادن موسیقی، روزنامه خواندن یا حتی توقف کردن فراهم است و می توان زمانی بدون فکر کردن به کار و مسائل کسل کننده با دوستان گفتگو کرد. این قسمت در کنار مدرسه ابتدایی است و حس سرسبزی آن، مسیر پیاده روی فرح بخشی را ایجاد کرده است. بزرگترها می توانند روی نیمکتهایی که معمولی نیستند، بنشینند. نیمکتهای فریبنده ای که بسیار چشمگیر هم هستند. طراحی آن بسیار زیبا و شاخص است و عملکردهای متفاوتی دارد. می توان از آنها تنها به عنوان نیمکت استفاده کرد و یا به عنوان میز، مکان استراحت، صحنه نمایش و یا همچون پل بزرگی برای جست و خیز کودکان از آنها بهره برد. این نیمکت از اندازه های مختلف قطعات چوبی ساخته شده که با طیفهای رنگ اکر رنگ آمیزی شده اند. نیمکتها که همچون منحنی هایی متشکل از  اتصال بلوکهای تیز گوشه هستند، دید را به خود جلب می کنند.
مصالحی از جمله بتن، ماسه، چوب و آب در این طراحی به کار گرفته شده اند. بلوکها، صفحات، شبکه های توری و استفاده از گیاهان، طی راهبردهایی در فضا چیده شده اند که فضای بازی کودکان، گذرگاهی برای عابران و فضاهایی برای استراحت و پیک نیک جوانان و خانواده ها به دست آید. همه چیز در مکان خود قرار گرفته و این پارک در تعادل و سادگی کار می کند.
در این پروژه گیاهان موجود با اندکی تغییرات و اصلاحات حفظ و نگهداری شده اند. فقط تعدادی درخت و بوته های جدید افزوده شده است. تاثیر این تغییرات افزایش میزان سایه اندازی در تابستان و ایجاد پس زمینه سبز در طراحی منظر آنجا به گونه ای فریبنده و زیبا است چرا که برخی از درختان از گونه ها، برگهایشان در بهار و تابستان سبز و در زمستان و پاییز خزان پذیر است. به همین خاطر منظر پارک در فصول متفاوت تغییر می کند. این درختان، بلند، مستقیم، باریک و زیبا هستند، شاید مشابه آنچه در اسکیس ترسیم می شود. بوته ها و گیاههای پوششی با مشخصات خود آمیزه ای بصری از برگها و سایه ها ایجاد می کنند که همچون تصویری از یک جنگل است. پس زمینه این میدان، با صدای وزش باد در میان درختان حسی از آرامش ایجاد کرده که مانع از شنیدن صداهای روزمره است.

سادگی همه آن چیزی که احتیاج داریم

کالا در محله ای قرار گرفته که نوسازی شده است. این محله قبل از جنگ جهانی دوم منطقه ای مسکونی برای کارمندان بوده و اکنون خانواده های متوسط در این محله سکونت دارند. این پارک با خانه های مکعب شکل احاطه کننده اش در تضاد و مغایرت نیست و به دلیل فضای باز و سبز پر جلوه اش در آن محله کاملاً مورد توجه است.
مفهوم خانواده ها در طی سالها دگرگون شده است. حتی اگر شما خانواده ای نداشته باشید و یا با آنها زندگی نمی کنید، رفتن به پارکها و میادین هنوز هم روش خوبی برای لذت بردن از زندگی خانوادگی است. همچنان که بزرگسالان به همراه کودکان می آموزند، اسباب بازیها و زمین بازی می توانند سرگرم کننده بوده و ما را به دنیاهای خیالی متفاوتی خواهند برد. بزرگترها می توانند درباره ارتقاء کیفیت زندگی، پس از سالها کار سخت جوانان را راهنمایی کنند. همه این داستانها می توانند در طرح مناسبی چون این پارک اتفاق بیفتند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *