جستجو
Close this search box.

بروزآوری متناسب منظر تاریخی در باغ – مقبره لیک وود

باغ - مقبره لیک وود از سال 1870 میلادی، به عنوان آرامگاه، بسیاری از نامهای معروف را در خود جای داده است. این مطلب به طرح باززنده سازی این گورستان می پردازد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در سری مطالب استعدادهای معماری منظر کشورهای مختلف، در بین پروژه های مربوط به کشور آمریکا، پروژه ای نمادین و مفهومی نیز معرفی شد. پروژه باغ – مقبره لیک وود که باز زنده سازی یک گورستان تاریخی است در این مطلب به صورت کامل معرفی خواهد شد.
باغ – مقبره لیک وود (Lakewood) از زمان تاسیس آن در سال 1870 میلادی، بهترین جای مینستوتا (Minnesota) است که به عنوان آرامگاه در نظر گرفته شده است. بسیاری از نامهای معروف زمانه در این گورستان دفن شده اند. با گذشت زمان، رابطه ای احساسی توسط ساکنان بومی با محل سایت گورستان برقرار شده و آن را تبدیل به نقطه عطفی ارزشمند در ناحیه همسایگی آن کرده است. معماران و مهندسان HGA وظیفه رهبری و هدایت طرح جامع پروژه را در جهت بازسازی تمام و کمال آن داشتند. از آغاز پروژه، معماران ارشد همکار طرح، گروه هالورسون، در امر مشاوره طرح منظر و کمک رسانی به عنوان عضوی ارزشمند تیم طراحی تا زمان اتمام بازسازی، حضور شایانی داشتند.

بروزآوری متناسب منظر تاریخی در باغ – مقبره لیک وود
سطح منعکس کننده ردیف منظم درختان

این پروژه برنده جایزه ملی انجمن معماران منظر آمریکا (ASLA) در سال 2013 و جایزه افتخار از طرف جامعه معماری منظر بوستون شده است. سایت ترکیبی از یک کلیسای کوچک به سبک بیزانس، مقبره ای دو طبقه، باغ – سردابه، استخر انعکاسی جالب و چند مسیر پیاده است و تنها یک استراتژی توسعه ای برای حفظ این فضاها لازم بود که در طرح باززنده سازی در نظر گرفته شده است.

منظری تاریخی

گورستان لیک وود با زیربنایی 250 هکتاری، در سال 1870میلادی بنا نهاده شده است. گورستان به وسیله انجمن گورستان که سازمانی غیرانتفاعی است اداره می شود که وظیفه آن حصول اطمینان از سرزندگی گورستان، طرح جامع آن و ذخیره فضا به منظور توسعه آتی است. طرح بازسازی از اواخر دهه 1990 آغاز شد و هیئت امنای گورستان نهایتاً آنرا در سال 2003 راه اندازی کردند. پروژه شامل باغ مقبره ای جدید با ظرفیت بیش از ده هزار قبر و طرح کامل منظر آن است. فضای مرکزی به عنوان عنصری وحدت بخش برای گورستان دوره 1960، کلیسای کوچک دوره بیزانس و باغ مقبره جدید فعالیت می کند. بین کلیسای کوچک و گورستان موجود، استخری بازطراحی شده که بدون لبه و با سطحی منعکس کننده در کنار درختان زالزالک و افرا که صلح و انعکاس را تقویت می کنند، محوری را ایجاد می کند.

بروزآوری متناسب منظر تاریخی در باغ – مقبره لیک وود
پلان محوطه با هندسه شاخص آن

در شمال شرق سایت، باغ بامی زیبا قرار گرفته که با بوته های سرو کوهی و چمن پوشیده شده است. از باغ مرکزی تا پشت بام، گروهی از چمنزارهای تراس بندی شده رابطه بین ساختمانها و محوطه طبیعی را به آرامی شکل می دهند. طرح های هندسی که از روی سقف بیرون زده اند، به عنوان پنجره های سقفی برای اتاقهای زیر آنها عمل می کنند. در این قسمت نرده های شیشه ای که به سختی قابل مشاهده اند، بدون به خطر انداختن دید، مردم را از سقوط مصون می دارند. تورفتگیهای بین اتاقهای دخمه ای باغ – مقبره به سمت محوطه گسترش یافته اند که این امر به طور قطع راهی بسیار مناسب برای نورگیری و بازگرداندن شور و نشاط به اتاقها است که به کاربران کمک می کند تا به جای مرگ، کمی بیشتر بر روی زندگی تمرکز کنند. گردش در امتداد باغ مرکزی به دور از ساختمانها منتقل شده است. صفحات مرتفع برنزی کاشته شده به وسیله سنگهای رودخانه ای احاطه شده اند. درختان کوچک، علف و بوته های سرو کوهی برای شکلدهی به این ویژگیها استفاده شده اند.

بروزآوری متناسب منظر تاریخی در باغ – مقبره لیک وود
امتداد ورودی و محورهای طراحی شده
نشانه های پایداری

بخشهایی از فضاهای ساخته شده جدید سطوحی پوشیده شده با بام سبز هستند. آب حاصل از باران به وسیله سیستمی نفوذی زیر سنگهای رودخانه ای ذخیره می شود. علاوه بر این سایت شامل درختان بومی است و حفاظت گیاهان موجود از هوازدگی و هرس ریشه نیز انجام شده است. نوپردازی به صورت حداقلی انجام شده و فضاهای نفودپذیر پارکینگ و مسیرهای پیاده باغ پایین به وسیله سنگ گرانیت محلی سنگفرش شده اند.
باغ – مقبره لیک وود توازن خود با محیط اطراف را همانگونه که در 150 سال گذشته انجام داده، نگه می دارد. اما این بار معماران رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و طرح منظری بسیار متمایزی را ارائه داده اند. گفتگوی روشن بین ساختمان و منظر برنامه ریزی شده، این کار را به اثری نمادین و نمونه ای عالی از اینکه چگونه معماری منظر می بایست پاسخگوی طبیعت یک ساختمان و نیازهای انسان باشد، تبدیل می کند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *