جستجو
Close this search box.

باغ آسمان پروژه مسکونی اشتون مورف در بانکوک

هدف از طراحی مجموعه، یکپارچه سازی آن با بافت محله به جهت بصری و اجتماعی است. استراتژی طراحی پروژه ادغام نام گرفت و با باغ آسمان و نمای سبز هماهنگی بدست آمد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این پروژه در همسایگی منطقه مسکونی آرام و گران قیمتی در بانکوک قرار دارد. این منطقه، محله ای خصوصی و مسکونی با تراکم پایین همراه با فضاهای سبز است. معرفی این مجموعه با چنین تراکم بالایی مساله ای حساس برای همسایگان آن به شمار می آید. هدف طراحان، ساختن مجموعه ای هماهنگ و یکپارچه با بافت محله از لحاظ بصری و اجتماعی است؛ از اینرو استراتژی طراحی این پروژه “ادغام” نام گرفت. در طبقه همکف مرز بین فضای عمومی و خصوصی محو شده است. دیوارهای بلند و محکم در نمای ساختمانی جای خود را به باغی دعوت کننده با آبشارهای کم ارتفاع، درختان کاج و چمنهای وحشی داده است. این باغ – نما که در قسمت جلویی مجموعه قرار گرفته با گونه های کاشت کوهستانی در یک بافت شهری، به عنوان ویژگی شاخص پروژه، توجه عموم را به خود جلب کرده است.
باغ آسمان پروژه مسکونی اشتون مورف در بانکوکاین پروژه شامل دو ساختمان مسکونی است که در طبقه همکف آنها کاربری های عمومی مانند کافی شاپ و گالریهای فروش در نظر گرفته شده است. راه اصلی این مجموعه نه تنها یک مسیر برای ارتباط دادن مردم از ورودی به دو برج مسکونی است بلکه به عنوان یک فضای جمعی برای ساکنان و بازدیدکنندگان ایفای نقش می کند. پاویلیون ها و دیواره هایی که برای نشستن در طول مسیر اصلی در نظر گرفته شده، آنرا به یک گره اجتماعی در کنار بیشه و درختان کاج تبدیل کرده است. مصالح سخت و پیچیده با گونه های مختلف کاشت به بهترین شکل با هم ترکیب شده تا فضایی آرام و آسوده در این منطقه مسکونی گران قیمت به وجود آورد.
در راستای مفهومی که توسط معمار پروژه مطرح شده، فضاهای متعددی در ساختمان به باغ آسمان اختصاص داده شده است که به عنوان فضای جمعی برای ساکنان مجموعه ایفای نقش می کند. گونه های کاشت گرمسیری که در مقابل باد مقاوم هستند در این “واحه آسمانی” مورد استفاده قرار گرفته اند تا پاسخگوی وضعیتهای جوی نامناسب و شرایط طوفانی بخصوص در طبقات بالاتر باشند. به علاوه دو جبهه از ساختمانها که رو به شرق و غرب دارند توسط گیاهان سبز بالارونده پوشانده شده اند. این نماهای سبز نه تنها میزان گرمای نفوذ کننده به ساختمان را کنترل می کند بلکه باعث کاهش تاثیرات منفی بصری ساختمان بر محیط اطراف و همسایگی های آن می شود. گونه های گیاهی بالارونده مناسبی که در شرایط طوفانی مقاومت می کنند، سریع رشد می کنند و نگهداری آنها راحت است در این ساختمانها به کار گرفته شده اند. باغچه هایی در هر طبقه در نظر گرفته شده است که عمق خاک آنها به 600 میلیمتر می رسد؛ این باغچه ها باید با سیستمهای آبیاری خودکار، راهروها یا کانالهای دسترسی و همچنین سیستم زهکشی مناسب تجهیز شده باشند تا پایدار بمانند و برای مدت طولانی قابل نگهداری باشند.
باغ آسمان پروژه مسکونی اشتون مورف در بانکوکبخش خدمات که در طبقه سی و دوم قرار دارد به سه حوزه فضایی تقسیم شده است. استخر شنا، زمینهای چمن کاری شده با کابینهای کوچک، قسمتهایی برای نشستن و همچنین فضاهایی برای بازی کودکان در این طبقه در نظر گرفته شده است. در نتیجه بر اساس ویژگیهای خاص طرح مانند نماهای سبز، باغ آسمان و فضاهای سبز طبقه همکف، عنصر کلیدی هماهنگی این پروژه با بافت اطراف “سبز” نام گرفت. این فضاهای سبز همچنین به فضایی مشترک جمعی برای اجتماع ساکنان و بازدیدکنندگان تبدیل گشت و در نهایت موجب شد تا محیطی یکپارچه و هماهنگ با همسایگی آن به وجود بیاید.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

2 پاسخ

  1. با سلام خدمت خانم مهندس طراوت نوریان و عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن بهار96
    پروژه فوق بسیار کارآمد بوده و بشر در طی سالهای جاری به این موضوع گرایش زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *