جستجو
Close this search box.

نگاهی اجمالی به کتاب 1000x Landscape Architecture

کتاب 1000x Landscape Architecture پروژه های معماری منظر معاصر با مشخصات کامل و بر اساس محل اجرا را طبقه بندی کرده که عمدتاً در دو دهه اخیر خلق شده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در کتاب 1000 صفحه ای 1000x Landscape Architecture هزار نمونه از کارهای معماری منظر معاصر وجود دارد که عمده آنها در یک یا دو دهه اخیر خلق شده اند. چاپ اول کتاب در سال 2009 و چاپ دوم آن در سال 2010 توسط انتشارات Braun منتشر شد. توجه داشته باشید، اگر مشتاق هستید که به دنبال آخرین پروژه های این رشته در سراسر جهان باشید، این کتاب کارهایی که بعد از سال2010 طراحی یا ساخته شده است را پوشش نمی دهد.

نگاهی اجمالی به کتاب 1000x Landscape Architecture
جلد کتاب
ساختار و محتوای کتاب

به محض تهیه کتاب، اولین چیزی که به چشم می آید حجم و عظمت این کتاب است. 1000 صفحه از مطالب که در ابعاد بزرگ 10 در 13 اینچ گنجانده شده اند. اولین نوشته ای که از خواننده استقبال می کند، دو صفحه مقدمه ای است که با نقشه نموداری جهان کامل شده است. این نقشه یک مرجع بصری را برای قاره های جهان که در آنها طراحیهای بعدی ارائه شده در کتاب واقع شده است، فراهم می کند.
نویسنده بلافاصله تصدیق می کند که کارهای معماری منظر مقیاسهای متفاوتی از کوچک مانند باغهای صمیمانه تا محیط های گسترده در مقیاس جغرافیایی را در بر می گیرد و همچنین ارزشهای ناهمسان که مختص یک بخش از سراسر فرهنگهای متنوع است را به طور مختصر مطرح می کند. مضمون کتاب عمدتاً بر روی انواع پارکها و باغها تمرکز دارد. این موارد توسط نوع شناسی گوناگون منظر، از قبیل هنر محیطی، آبنما و یادمانها تکمیل می شوند.

نگاهی اجمالی به کتاب 1000x Landscape Architecture
نمونه ای از معرفی پروژه ها

بررسی دقیق پارکها و باغهای معمولی و مرسوم تجربه لذت بخشی است. مولفان رسماً بیان کردند که معماری منظر به عنوان رشته تخصصی است که در مقیاسهای گسترده عمل می کند و در عین حال احتمالاً پتانسیل کتاب را با این ایده محدود کرده اند، زیرا تمام نمونه های منظر را در بر نمی گیرد.
هر بخش سرسبز قاره ای این کتاب که رنگ آمیزی خاص خود را دارد، با صفحه فهرست که کشورها و مکانهای مربوطه یا شهرستانهایی که طراحی ها در آن واقع شده است را در بر می گیرد، شروع می شود.
هر پروژه در یک صفحه ارائه شده است و در میان متن نوشتاری در حدود 100 تا 150 کلمه توضیحاتی در مورد آن داده شده که منطق طراحی و روایت آن را به طور خلاصه معرفی کرده است. متن توسط یک سری تصویرهای جذاب اعم از اسکیسهای کانسپت، پلانها، مقاطع، پرسپکتیوها و جزئیات از طریق عکسبرداری تا انتهای ساخت همراه می شود.

نگاهی اجمالی به کتاب 1000x Landscape Architecture
فهرست رنگی کتاب بر اساس قاره ها

طبقه بندی هر پروژه و مشخصات آن در ستونی عمودی در لبه هر صفحه آورده شده است. از پایین تا بالا به ترتیب مشخصات پروژه به ترتیب: منظر، طراحان و معماران، مشتری، اجرا، تیپ شناسی، حوزه، کشور و شهر هستند. سه مورد آخر در سایه ای سبز که با دیاگرام نقشه جهان هماهنگ است، مشخص شده اند. این کار گرافیکی زیبا در طول لبه جلویی کتاب  به وجود آورده است.
یکی از انتقاداتی که به این کتاب وارد است، همین فهرست و تقسیم بندی پروژه ها است. این تقسیم بندی گاهی مبهم شده و فضاهای باز به عنوان پارک فراغت یا فضای تفریح معرفی شده اند. البته این فهرست به دلیل چند عملکردی بودن پروژه ها ممکن است بر اساس سلیقه ها دارای اشکال یا کامل به نظر برسد.

نگاهی اجمالی به کتاب 1000x Landscape Architecture
ستون لبه صفحه که مشخصات پروژه را در خود جای داده است.
دلایل انتخاب کتاب

زیبایی این کتاب به ارائه خالص و شفاف کارهای منظرینی است که به نمایش می گذارد. این کتاب کسب دانش از کارهای ساخته شده حرفه ای در گرداگرد جهان را در  میان یک سری از لنزهای فرهنگی بین قاره ای آسان می کند. به نظر می رسد متن کتاب برای الهام گرفتن در طراحی و تحقیق برای یک دانشجو یا بخشی از کتابخانه عملی یک شرکت حرفه ای کامل شده است. تحقیق در پروژه های گذشته هم لذت بخش است و هم برخی اوقات تجربه ای چالش برانگیز است. زیرا سخت ترین قسمت یک تحقیق این است که کار را از کجا شروع کنیم؟ این کتاب پلی است برای گذر از این شکاف.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *