جستجو
Close this search box.

10 میدان برتری که طرح آنها باید مورد توجه قرار گیرد

معماران منظر متوجه ارزش فضاهای جمعی و قدرت آنها به عنوان آغازگر تحولات یک شهر و جامعه آن هستند. به همین جهت از طرح های توسعه و بهبود آنها حمایت می کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

همانطور که همه ما اخیراً شاهد بوده ایم، فضاهای جمعی مکانهایی آسیب پذیر هستند. فعالیتهایی هست که می تواند موجب تخریب این فضاها شوند اما اگر مردم اطلاع داشته باشند که فضاهای جمعی در حال از بین رفتن هستند، قطعاً واکنش نشان خواهند داد. معماران منظر می بایست متوجه ارزش فضاهای جمعی و آنچه که می تواند به یک شهر، مردم آن و حتی نسلهای آینده بدهد، باشند. فضاهای جمعی، میادین و پلازاهای شهری این قدرت را دارند که آغازگر تحولات برای یک شهر و جامعه آن باشند. در این مطلب 10 پروژه ای معرفی می شوند که قرار است طی چند سال آتی به سرانجام برسند.

10 – میدانگاه جنوبی، ایستگاه تقاطع کینگز، لندن

بنایی سنگی واقع در میدان گرانری توسط گروه معماران منظر Townshend و بخشی از شبکه بندی زیبای میدانگاه جدید توسط John McAslan و همکاران طراحی شده است. میدانگاه جنوبی، تکه نهایی پازل تعمیرات اساسی مرمت و احیاء مربوط به ایستگاه تقاطع کینگز لندن (Kings Cross) است. پروژه قرار است در پاییز سال 2016 به پایان برسد.

محدوده صلیب شاهان
9- میدان یاربورش (Jaarbeursplein) ،‌اوترخت، هلند

این فضای جمعی توسط گروه OKRA طراحی شده است. تمرکز آنها بر عنصر تبلیغات به خصوصیتی خاص برای این فضا تبدیل شده است. یکی از راههای هوشمندانه تبلیغ در این فضا، رابطه بین فضاهای باز میدانی و فرم ساخته شده آن است که به عابران اجازه تجربه گردش را می دهد.

میدان یاربورش(Jaarbeursplein)، اوترخت
8 – باغهای تراسی، آبردین، اسکاتلند

تیمی به سرپرستی دیلر اسکوفیدو و رنفرو برنده مسابقه ای به منظور طراحی شبکه ای منسجم شدند. بعد از آن طی اتفاقی ناگوار و به دلیل مقرون به صرفه نبودن، پروژه رد شد. در عوض، منابع مالی تخصیص داده شده بر روی گسترش ارتباطات پیاده در سراسر شهر متمرکز شده اند. اینکه چه نتایجی خواهد داشت مشخص نیست. آیا این پروژه به عنوان فرصت از دست رفته دوباره مورد توجه قرار خواهد گرفت؟

7- میدان عمومی، کلیولند

طرح پیشنهادی جدیدی برای میدان notoriously banal کلیولند توسط شرکت جیمز کرنر منتشر شده است. هدف طرح، اتصال چهار میدان کوچک به هم در قالب یک پارک است. اگر این پروژه به مرحله شروع برسد زیرساخت سبز در سراسر پروژه اجرا خواهد شد که به درستی می تواند باعث تقویت مرکز شهر کلیولند شود.

6 – سبزه ‌میدان مرکز شهر، سیدنی

تصاویر هیجان انگیز این طرح پیشنهادی سرزندگی و شادابی فضا را می رساند. اما مهمتر از آن جنبه عملکردی فضا در اوج بازدید روزانه آن است و اینکه این طرح چطور خواهد توانست در عین داشتن کاربری خودش، برای جشنواره ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. این میدان فضاهای عملکردی مختلف را در هم تلفیق کرده است تا گنجایش فضایی بیشتری را در محدوده‌ احاطه شده توسط برج های مسکونی ایجاد کند.

سبزه ‌میدان مرکز شهر سیدنی
5 – تفرجگاه ملی و میدان اتحاد

این طرح یک منظر یادمانی، با عظمت و طنین انداز است. اگر پروژه رابطه موفقیت آمیز خود را با فرد و تاریخ سایت حفظ کند تجربه الهام بخشی را برای بازدیدکنندگان ایجاد خواهد کرد.

تفرجگاه ملی و میدان اتحاد
4 – میدان تجارت پایدار، کازابلانکا

سازه های خیمه ای و قارچ مانند، در حالی که سایه بانی برای فروشندگان هستند، آّب باران را جمع آوری خواهد کرد که به منظور استفاده در سرویسهای بهداشتی اطراف میدان و شستشوی کف تجارتخانه فیلتر می شود. این پلازا زیرساختی را برای هر دو تجارت مجاز و غیر مجاز فراهم می آورد که بر اساس تجربه برای اقتصاد مراکش بسیار حیاتی است.

میدان تجارت پایدار کازابلانکا
3- بازنگری آتن، آتن

پروژه یک استراتژی سبز و آبی را برای مرکز شهر آتن در هم می آمیزد، علاوه بر آن باعث کاهش میزان ترافیک شده و سرتاسر شهر را برای تغییر تحریک می کند. با در نظر گرفتن مشکلاتی که گریبان گیر اقتصاد یونان است، آیا طراحی خواهد توانست در برابر چالشها قد علم کند و کمکی برای جلب توجه جهانیان به آتن باشد؟

بازنگری در آتن
2 – میدان کادیلاک، دیترویت

نگاه مردم آمریکا نسبت به شهر دیترویت باید به عنوان شهری پر از پتانسیل تغییر کند. پروژه فضاهای عمومی سالهای متمادی در دیترویت کار کرده و جدیدترین پروژه میدان کادیلاک است. فقط می توان امیدوار بود که این پروژه به عنوان یکی از مسائل مهم شهری، همچنان رو به جلو پیش برود.

میدان کادیلاک
1- پلازای جنوبی پارک المپیک شاهزاده الیزابت، لندن

نباید برخی از الزامات اصلی طراحی پارک المپیک، به خصوص در زمانی که حالت میراثی دارند را فراموش کنیم. گذشته از این، از آنجایی که طراح پلازای جنوبی، جیمز کرنر، طراح پروژه معروف “های لاین” است، این فضا به یکی از پروژه های بسیار اشتیاق انگیز سالهای آتی تبدیل شده است. ترکیب این موضوع با رویای کرنر درباره چرخ و فلک، بلوارهای درختکاری شده، فضاهای پیک نیکی و دیوارنوردی، نوید پلازای عمومی تراز اولی را می دهد.

پلازای جنوبی پارک المپیک شاهزاده الیزابت

هنوز هم مثل همیشه، خوبی با بدی همراه است. فقط زمان خواهد گفت که این پروژه ها همانطور که پیش بینی شده اند واقعاً موفق هستند یا خیر؟ یک فضای عمومی می تواند سرزندگی و نشاط را برای جامعه به ارمغان بیاورد، اما اگر در جهت هدف خود به کار گرفته نشود می تواند فضایی پوچ و بی معنی باشد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *