جستجو
Close this search box.

خلق فضای جمعی در محوطه بین ساختمانهای شانگهای

معماران منظر با طراحی پارک کوچکی در شانگهای چین، فضاهای بلااستفاده بین ساختمانها را به یک محیط شهری جذاب و کاربردی تبدیل و مردم را کنار یکدیگر جمع کرده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

فضاهای بین ساختمانهای شهری و میان بافتی، اغلب یکی از پیچیده ترین مکانها برای طراحی به شمار می روند. بسیاری از این فضاهای به شکل پارکینگ، ساختمانهای کوچک و یا فضای سنگفرش عاری از هر گونه حس مکان و عناصر طبیعی درآمده اند. بسیاری از این فضاها در شهرها وجود دارند که می توانند به عنوان عنصر وحدت بخش یک منطقه مهم باشند. این فضاها عموماً در جاهایی که توسعه مجدد قطعاتی ایجاد کرده است که با همدیگر ارتباطی ندارد یا جایی که طبیعت به مفهوم اساسی خود، اغلب فراموش شده است، یافت می شوند.
یکی از این فضاهای بینابینی یک پارک شهری کوچک در شانگهای چین است که توسط یک تیم طراحی به یک فضای جذاب کاربردی تبدیل شده و بازدیدکنندگانش را کنار یکدیگر جمع کرده است. پارک KIC ثابت کرده است که این فضاهای میان بافتی می توانند با یک هدف مورد استفاده قرار گیرند و آن هدف استفاده از آنها به عنوان محل تجمع مردم است که می توانند در آن توقف نموده و در محیط اطراف خود در حالی که در یک مرکز شهری شلوغ واقع شده، تأمل نموده و اندکی تفریح در طبیعت سرگرم کننده پارک داشته باشند. ایجاد سطوح و نماهای متفاوت و استفاده از مصالح مختلف، این پارک را از محیط شهری و بتنی اطراف مجزا ساخته، رهگذران را به این فضا می کشاند و به فعالیتهای مختلف و تعاملات اجتماعی تشویق می کند.

ویژگی محیط شهری

محیط های شهری صحنه هایی از توسعه، هیاهو با مردم، ترافیک، ساخت و ساز و همهمه ثابت ناشی از شلوغی هستند. در جایی مثل چین که مراکز شهری پر جمعیت است، آمدن به مکانهای عمومی اغلب اوقات سخت است. زیرا املاک و مستغلات دارای ارزش بیشتری بوده و نیاز به مسکن و توسعه کسب و کار قیمت بالاتری نسبت به ایجاد فضای باز دارد.
ایجاد مکانهایی که مردم می توانند توقف کرده، جمع شده یا بازی کنند و در کنار طبیعت باشند به عنوان یک چالش در مناطق شهری هستند. اما مسلماً وجود این مکانها لازم است. در شانگهای شما می توانید وارد KIC پارک شده و عناصر طبیعی را درون یک مرکز شهری بیش از حد کوچک در حالی که با موفقیت با هم ترکیب شده اند، ببینید. در اینجا با ملاحظه بسیار، محیط سرگرم کننده و در عین حال دارای طرح کاربردی برای همه مردم توسعه داده شده است.

KIC، پارکی کوچک اما توانا

پارک KIC یک محل بینابینی است؛ یعنی یک قطعه کوچکی از منطقه‌ محصور در بین انواع ساختمانها و خیابانها است که احتمالاً به دلیل قرار گرفتن در مسیر رشد و توسعه ساختمان سازی، برای اینکه به عنوان یک پارک توسعه یابد مشکل داشته است. با این حال، طراح به این مکان به عنوان یک مکان بالقوه که می تواند به یک فضای عمومی بزرگ تبدیل شود و مردم می توانند در حالی که در رفت و آمد هستند، در آن توقف کرده و از آن عبور کنند، نگاه کرده است.
Kic Park 01با اینکه این محل با مساحت 1100 مترمربع نسبتاً کوچک است اما یک فضای عمومی با پتانسیل بالا است که از انواع مواد سخت از جمله چوب و تخته های اکریلیک و مصالح کفسازی، سنگ رودخانه و شن به همان نرمی موادی مانند چمن و درختان استفاده می کند که در سراسر پارک و در فواصل مختلف و ارتفاعات پراکنده شده اند و باعث افزایش ابعاد و فضای حرکت در آن محل کوچک شده است.

توجه به جزئیات

همه چیز در جزئیات است و این توجه به جزئیات است که باعث می شود پارک به عنوان یک مکان جذاب باشد. مناطقی که مخصوص پیاده رو هستند، همه از چوب اسکله ساخته شده اند. این نوع چوب در بسیاری از بخشهای پارک، در ایجاد حس بودن در مکانی منحصر بفرد کمک کرده و مردم را به سمت سایت می کشاند. تخته پیاده رو با در نظر گرفتن مقیاس انسانی در ارتفاعات نیز قرار گرفته است و می تواند به عنوان مناطقی برای نشستن و یا دوچرخه سواری همراه با مناطقی از کفسازی گسترده مستقیم مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یک پایه برای علامت گذاری نیز ایفای نقش کند.
ارتفاعات، پهنا و زوایای متغیری از تخته ها برای بازی وجود دارد. بازدیدکنندگان بر اساس ایده خود از اینگونه مبلمان استفاده می کنند. هدف این بوده که بر روی لبه ها نشسته و یا در برابر تخته زاویه دار تکیه کنند. بازدیدکننده به محل می رسد و تصمیم می گیرد از مبلمان آن استفاده کند و این یکی از دلایل شلوغ بودن این فضا است. فعالیتها و موقعیتها برای کارهای متنوع به صورت پیش فرض معین نیستند و بیشتر آنها خلاقیت و بازی را پرورش می دهند. البته، بعضی از میزهای صندلیها برای نشستن کسانی که مانند دیگران اشتیاقی به بازی ندارند، در اطراف سایت به صورت پراکنده وجود دارند.
Kic Park 02فعالیتهایی مانند اسکیت و دوچرخه سواری ممنوع نیست. بنابراین مردم می توانند زمان بیشتری را در پارک صرف کنند یا اینکه تنها برای یک لحظه بر روی برخی نیمکتهای ساده بنشینند. چمن و درختان در اطراف محل گسترده شده و اغلب در مسیر عبور قرار دارند و به نظر می رسد که تختهای گیاهی پنهان هستند و حس لطیفی به سایت می بخشند که آن را نرم جلوه می دهد و بازدیدکنندگان را با طبیعت هماهنگ و تنظیم می کند. این پیچیدگی های کوچک و ظریف؛ در مجاورت محیط شهری و طبیعت شاد و جذاب سایت کمک می کند تا به یک فضای بینابینی مهم تبدیل شده و مردم را به آنجا آورد. به هر حال این محل به عنوان یک توقفگاه موقت در سفر درون شهری یک شهروند و یا به عنوان یک مقصد خاص استفاده می شود.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *