جستجو
Close this search box.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه

تاریخچه فرانسه در زمینه معماری منظر مشهور بوده و طی قرنها شکل گرفته است. باغهای رسمی فرانسه از منظرهای ایده آل رمانتیک و نقاشیهای فرانسوی الهام گرفته اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

تاریخچه فرانسه در زمینه معماری منظر بسیار موثر و مشهور است و در طول قرنها شکل گرفته است. باغهای رسمی فرانسه از منظرهای ایده آل رمانتیک و نقاشیهای نقاشان برگزیده فرانسوی الهام گرفته اند. در ادامه به معرفی 10 پروژه برجسته کشور فرانسه در عصر حاضر خواهیم پرداخت:

10 – باغ مرکزی بلوک B4، حومه پاریس

آینده نگری حین کار کردن بر روی پروژه، یکی از ویژگیهای اصلی ذهن هر معمار منظر است. گروه طراحان TN پلاس، آینده باغ مرکزی بلوک B4 را در نظر داشته و با داشتن راه حل برای تمام مشکلات وارد عمل شدند. آنها آگاهانه تصمیم گرفتند که گونه های گیاهی را کاهش داده و گونه هایی را انتخاب کنند که به طور طبیعی رشد می کنند و در طول زمان خودشان تکثیر می شوند. در نتیجه به طور خودکار هزینه نگهداری کاهش یافت و این بلوک با سطح کف فرم گرفته و طراحی شده به مرور سرسبز می شود.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
باغ مرکزی بلوک B4

9 – پارک مونت اِورَن، مونت اِورَین (Mont Evrin)

بسیار زیرکانه است که پارکی مشابه وضعیت طبیعی و ارگانیک طراحی شود. طراح باید در تمام مراحل برنامه ریزی و طراحی با دقت عمل کند، چرا که همه چیز باید طبیعی و بدون تغییر شکل به نظر برسد. سطح این پارک 20 هکتاری در مقایسه با برخی از پارکهای شهری بسیار بزرگ است. معماران منظر با موفقیت از پس چالش بزرگی مقیاس آن برآمدند و پارکی طبیعی و آرام را ایجاد کردند. ویژگیهای روستایی مانند زمین جنگلی و حوزه رودخانه، برای مردمی که به دنبال مکانی برای ارتباط با طبیعت هستند، بی نظیر است.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
پارک مونت اِورَن

8 – ساحل رودخانه لیون، لیون

شهرهای زیادی هستند که پیرامون رودخانه ها شکل گرفته اند. مردم نیز همیشه جذب آنها می شوند و به همین دلیل ساحل رودخانه ها نقاط عطف و کانونی هستند. طراحان ساحل رودخانه لیون کلید موفقیت را می شناختند و قبل از فرآیند برنامه ریزی و طراحی، انتظارات مردم از فضا را پرسیدند. نتیجه نهایی این برداشتها، ساحل رودخانه منظم و سامان یافته و تا شعاع 5 کیلومتری خالی از اتومبیل بود که مردم در آن از ارتباط طبیعی و بی واسطه با رودخانه لذت می برند.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
ساحل رودخانه لیون

7 – میدان جمهوری، پاریس

زمانی که یک فضای همگانی ایجاد می شود، حضور نشانه های ملی کشور می تواند به اندازه سایر المانهای منظرین حائز اهمیت باشد. از طرفی تاریخچه سایت نیز باید لحاظ شده و به نمایش در آید؛ فضاهای زیادی با این رویکرد طراحی شده اند. از جمله این فضاها میدان جمهوری است که با غرور نشانه های ملی و بومی را نمایش می دهد. گروه طراحی TVK با بازطراحی فضای پرتردد پیشین، بخش زیادی را به فضای پیاده که ترکیبی از عناصر آب و گیاه و حضور مردم است، اختصاص داده‌اند.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
میدان جمهوری

6 – سرچشمه رودخانه نورژ، شهر نورژ

یکی از مهمترین نکات در طراحی منظر، حفاظت از محیط زیست است. این مسئله همیشه بخش حساس هر فضایی است و طراحی پروژه به گونه ای مدیریت می شود تا طبیعت چمنزارها در عین افزایش دسترسی به فضا، به بالاترین حد پتانسیل خود برسد. ترکیب اشکال هندسی فضای سخت با انحناهای طبیعی رودخانه در این پروژه، علاوه بر اینکه حافظ ویژگیهای اکولوژیکی رودخانه است، از ابعاد زیبایی شناختی نیز برخوردار است.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
سرچشمه رودخانه نورژ

5 – مرکز شهر انزنزاک لوکری (Inzinzac-Lochrist)

مردم ترکیب کردن طبیعت با دنیای شهری را دوست دارند، چرا که عناصر طبیعی همیشه در زندگیمان مهم است. در همین راستا طراحانی در سطح جهانی هستند که به درستی می دانند چگونه این کار را به شیوه مناسبی انجام دهند. آنها معماران منظر هستند. بازسازی مرکز شهر انبوهی از زمینهای رها شده را احیاء می کند. تیم طراحی Urbicus، محدوده این پروژه را به دقت مطالعه کرده و در عین طراحی فضاهای زیبا و مفید برای استراحت و آرامش، بافت شهری و رودخانه را به هم پیوند زده اند.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
مرکز شهر انزنزاک لوکری

4 – فضای ورودی در قطب علمی و فنی پاریس، Marne-la-Vallée

طراحان این پروژه پایداری را به سطح اعلایی رساندند. همانطور که می دانیم، این روزها پایداری عامل مهمی در طراحی است. کاری که در این پروژه انجام شد، ترکیب هوشمندانه منظری حیرت انگیز با تکنیکهای مفید و پایدار بود که کارکردهای متعددی برای استفاده کنندگان دارد. بام سبز آن هم به پایداری زیست محیطی پروژه کمک کرده و هم فضای گشت و گذار برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. این پروژه جنبه های اجتماعی گوناگونی دارد و بر اساس استراتژیهای زیستی برنامه ریزی شده که متضمن موفقیت پروژه بوده است.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
فضای ورودی در قطب علمی و فنی پاریس

3 – پارک کلو لایات، لیون

طراحی پروژه ای جدید در منظری که موجود است، همیشه به اندازه ای که ساده به نظر می رسد، کار آسانی نیست. محدوده پارک کلو لایات رها شده بود تا زمانی که مسئولین تصمیم گرفتند طراحان Base را برای باززنده سازی وارد عمل کنند. با توسعه درختکاری و چمنکاری در حاشیه و درون سایت به گونه ای که به فضای سبزی وسیع و یکپارچه تبدیل شود، دعوت مردم برای تجربه فضا به طور طبیعی انجام شد و این پارک به عنوان منظری شهری شناخته شد که ارتباط درستی با طبیعت را عرضه می کند.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
پارک کلو لایات

2 – زمین بازی کودک، Alfortville

همه معماران منظر می دانند که طراحی فضا به معنای آگاهی کامل از ویژگیهای کاربران فضاست؛ تنها در این صورت است که آنها به مکان جذب می شوند. بنابراین در این پروژه، پیش از طراحی زمین بازی کودک، طراحان مطالعات دقیقی در حوزه روانشناسی کودک انجام دادند. نتایج مطالعات نشان می داد آنچه که برای کودکان ضروری است، تقویت صحیح مهارتهای حسی است و بدین ترتیب مجموعه ای با کارکردهای واقعی و منظر خوشایند، به وجود آوردند.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
زمین بازی کودک

1 – پارک مارتین لوترکینگ، در پاریس

زندگی در شهر بزرگی که پارک و منظری ندارد، بسیار سخت است. پارک مارتین لوترکینگ که در طول 13 سال و در دو فاز ساخته شد، نقش مهمی در محدوده Clichy Batignolles شهر پاریس دارد. هر قسمت پروژه عملکرد متفاوتی دارد. طراحان، انرژیهای طبیعی خورشید و باد را هوشمندانه به کار گرفتند و با فراهم آوردن امکان استفاده مجدد از آب باران، کل نگری و آینده نگری در معماری منظر این پروژه را در نظر گرفته اند. این پارک قطعاً لیاقت گرفتن عنوان منظر برتر را دارد.

استعدادهای برتر معماری منظر فرانسه
پارک مارتین لوترکینگ

مرور ده پروژه برجسته و برتر فرانسه نشان می دهد که مدرنیته در حال نوسان است. مدلهای مناظر فرانسوی ممکن است تغییر کرده باشد، ولی باغهای معاصر و مکاتب قدیمی در ویژگی احترام به طبیعت، با هم اشتراک نظر دارند. معماران منظر حافظان سیاره بوده و به دنبال فرصتهایی برای ارائه راه حلهای جدید برای آشتی با طبیعت هستند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *