جستجو
Close this search box.

طراحی مفهومی فضای عمومی با زمین و سرمایه بخش خصوصی

شهر تپه یک فضای عمومی نمونه است که در سال 2011 در جریان ساخت دفتر مرکزی اسکاندیناوی یک بانک سوئدی با استفاده از زمین و سرمایه آنها در کپنهاگ ساخته شد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

فضاهای عمومی باید قلب و روح  هر شهر و محل ملاقاتی برای شهروندان باشند، فضاهایی که برای جمع شدن مردم، وقت گذراندن و معاشرت آنهاست. این پتانسیل پایان ناپذیر است؛ با این حال این مکانها اغلب اوقات در حالت ایده آل قرار نمی گیرند. کم استفاده شده و خالی، بی روح و فراموش می شوند. خوشبختانه در عصر حاضر مناطق بیشتر و بیشتری به نفع جوامع محلی احیاء، تقویت و مرمت می شوند. چنین فضاهای عمومی بزرگی همیشه سرشار از زندگی هستند. آنها بسیار کاربردی بوده و می توانند در راههای متنوعی مورد استفاده قرار گیرند. این کار زمان زیادی از یک تیم از معماران منظر را برای طراحی یک فضای شهری کارآمد می گیرد. استودیوی دانمارکی SLA ساخت پروژه شهر تپه برای بانک پیشرو نوردیک را مدیریت کرده است.

تاریخ این فضای نمادین

شهر تپه یک فضای عمومی نمونه است که در سال 2011 در کپنهاگ دانمارک ساخته شد. تاریخ آن از زمانی آغاز می شود که بانک سوئدی نوردیک تصمیم به ساخت دفتر مرکزی اسکاندیناوی خود در کپنهاگ گرفت. این منطقه اغلب به دلیل غیر جذاب بودن، خوشایند نبودن و همینطور کم استفاده بودن مورد سرزنش واقع می شد تا اینکه با ساخت شهر تپه، فضا به طور کلی تغییر کرد. از لحاظ فنی، زمین خصوصی که متعلق به بانک بود تحت قانون دانمارک برای عموم آزاد شد.
طراحی مفهومی فضای عمومی با زمین و سرمایه بخش خصوصی

درک مفهوم توسط افراد محلی

مفهوم طراحی این فضای شهری در نام آن قرار دارد که از تپه های شنی شمال پولند الهام گرفته شده و همچنین تپه های برفی که اتفاق متداولی در زمستان اسکاندیناوی است. این منطقه یک تپه بزرگ شهری را نشان می دهد که 7300 متر مربع را پوشش داده و ارتفاع آن 7 متر از سطح خیابان بالاتر است. دانمارک روابط قوی با دریا دارد و کپنهاگ پایتخت ساحلی آن است. در بالای سایت، دفتر مرکزی اسکاندیناوی بانک سوئدی قرار گرفته است. مفهوم چند لایه ای بودن این طراحی به تپه بر می گردد که برای افراد محلی قابل فهم است. یکی از اهداف اصلی این طراحی، اطمینان از مسیرهای ارتباطی آسان و درک مستقیم در سراسر منطقه، اتصال خیابان شلوغ به ساختمانهای اداری بانک و منطقه پشت آنهاست. آرایش فضایی شیب تپه ها به گونه ای است که عابران و دو چرخه سواران را برای حرکت در عرض این فضا و در طول مسیر های متناوب تشویق می کند. از سوی دیگر فضای فوق العاده ای را برای ورزش اسکیت برد نیز فراهم می سازد. ایده عقل روان و افزایش تحرک از تم های اصلی این طراحی مفهومی بوده است. در هر زمان بازدیدکننده برای پیدا کردن یک راه جدید در این منطقه تشویق می شود و تجربه جدیدی را به دست می آورد. طرح قفسه های بتنی و سطوح همواری که گیاهان در بین شکاف آنها کاشته می شوند، بازدیدکننده را به حرکت و جنبش تشویق می کند.

مصالح و توانایی تحمل آنها

بیشتر مصالح بارز استفاده شده در این منطقه به رنگ سفید و بتن تا خورده است. یک مزیت این سطح بزرگ و سفید، دور کردن گرمای تابشی خورشید و ایجاد سطحی سرد در طول تابستان است. این فضای مدرن و درخشان توسط باغچه های سبز – حاشیه های گیاهی بزرگ و درختان بزرگی که به صورت تکی کاشته شده اند – تقسیم می شود. این تنوع از گیاهان، ارزش این فضای شهری را در تمام روزهای سال بالا می برد. این پروژه کاملاً قابل انعطاف بوده به گونه ای که تمام آب باران جمع و بازیافت می شود و به صورت اسپری آب به منظور مرطوب کردن هوا مورد استفاده قرار می گیرد.
این فضا توسط انواع مختلفی از کاربران پیر و جوان از جمله کارمندان بانک، عابران پیاده، دوچرخه سواران و اسکیت سواران مورد استفاده قرار می گیرد. بتن ریخته شده دارای یک سطح ترمز گیر و ضد آب است که آنرا برای کسانی که ممکن است از آنجا عبور کنند ایمن می سازد. نورپردازی نیز این فضا را در شب به یک مکان دلپذیر تبدیل می کند. پروژه تپه شهر یک نمونه عالی از چگونگی تبدیل یک فضای کسل آور و کم استفاده به منطقه ای جذاب و در خدمت جامعه محلی است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *