جستجو
Close this search box.

تحول فضاهای شهری مکزیکو سیتی با کریدور فرهنگی

مسیر کریدور فرهنگی در مکزیکوسیتی بر اساس بلوکها تقسیم شده و هنرهای مختلف شخصیت خاص هر بخش را شکل داده و هر منطقه رنگی نمادین مخصوص به خود را خواهد داشت.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پروژه کریدور فرهنگی چپلتیپک (Chapultepec) پیشنهادی برای بازگرداندن این فضای شهری به وضعیت سابق خود و تبدیل آن به یک پیاده راه و گزینه ای مناسب برای وسایل نقلیه غیرموتوری است. این پروژه تنها گوشه ای از جنگلهای چپلتیپک است که با تبدیل شدن به فضای شهری، شهروندان را از تاثیر قطعی فضای سبز در کیفیت زندگی آنها آگاه ساخته است. فضاهای شهری مختلف در طول این مسیر که طول آن به بیش از یک کیلومتر می رسد، بازآفرینی خواهند شد.
در این مسیر خطوط جدید اتوبوس راه اندازی شده و اتومبیلها نیز برای گسترش فضای مرکزی و رسیدن به حداکثر عرض قابل استفاده برای پیاده از فضا، در طرفین محور قرار داده شده اند. تمرکز طراحان کاملاً بر روی باز پس گیری فضاها از طریق ایجاد و گسترش فضاهای عمومی قرار دارد. آنها استراتژی متفاوتی به نسبت استراتژی گسترش املاک در خیابانهای دیگر اتخاذ کرده اند.
تفرجگاه های اصلی نیز در طول مرکز خیابان و هم تراز با آن اجرا خواهند شد. خطوط مشخص برای حرکت دوچرخه، اسکیت، صندلی چرخدار و کالسکه نیز در نظر گرفته شده اند. تقاطع های عابر پیاده به منظور دسترسی به فضای مرکزی از پیاده رو و جلوگیری از حوادث نیز طراحی شده اند. این پروژه محیط اطراف خود را سازماندهی و فضای سبز را دو برابر کرده، ارتباطات را افزایش خواهد داد و تنوع های فرهنگی در شهر را ارج می نهد.
Chapultepec Cultural Corridorدر برخی نقاط که مسیر دو طبقه می شود، سطح فوقانی دارای خرده فروشی ها و تفرجگاهی برای عبور و مرور عابرین پیاده است که همراه با یک چشم انداز سبز به دقت طراحی شده است. طراحان با استفاده از فضای بالای خیابان به دنبال ایجاد یک پارک معلق و تولید یک فضای عمومی با کیفیت جدید برای تعاملات اجتماعی بودند. در این پروژه دقت ویژه ای برای انتخاب گیاهان با توجه به بافت شهری وجود دارد. این گیاهان تنها برای فراهم کردن سایه برای مردم انتخاب نشده اند بلکه تاثیری حیاتی در کاهش جزیره گرمایی، میزان آبیاری و خدماتی مانند بازیافت آب باران خواهند داشت. انرژی الکتریکی موردنیاز پروژه برای روشنایی توسط سلولهای خورشیدی تامین خواهد شد. تراسهای ساخته شده از مواد بازیافتی منجر به تاثیرات ساختاری و حرارتی مثبتی خواهند شد.
این پروژه بافت را با باززنده سازی تاریخ آن متحول خواهد ساخت. این مسیر تبديل به مسیری براي بهبود  بافت شهري تقلیل یافته و تکه تکه شده خواهد بود و در كل تبديل به محرکی براي تفكر راجع به مسيرهاي شهري در شهر مكزيك و سایر نقاط ديگر در این كشور خواهد شد. تعهد زیست محیطی طراحان را به مراقبت از همه درختان و همچنین به سمت کاشت گیاهانی که مناسب این بافت خاص هستند سوق داده است.
طراحان قصد داشتند تا این کریدور فرهنگی را به عنوان مولد زندگی شهری به وسیله خلق یک مقصد جدید، هیجان انگیز، فعال و محیطی چند فرهنگی مطرح کنند. این مسیر در مناطق مختلف بر اساس بلوکها تقسیم خواهد شد. بنابراین هنرهای مختلف شخصیت خاص هر بخش را شکل خواهند داد. هر منطقه رنگی نمادین مخصوص به خود را دارد. به این ترتیب این کریدور نقش حقیقی خود مانند یک آزمایشگاه شهری را از سر خواهد گرفت. این مسیر به عنوان جاده ای برای امپراطوری آزتک، مسیری برای آب موردنیاز و شرب پایتخت، محل دادرسی نیروی نظامی آمریکایی، محیطی برای مدرن ترین و نوآورانه ترین وسایل تقلیه مانند اولین تراموا و  مترو شهری در طول تاریخ تا عصر معاصر عمل کرده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *