جستجو
Close this search box.

انعکاس رموز طراحی باغ چینی در باغ سانکن پکن

طراحی باغ سنتی چینی به شدت بر نمادگرایی استوار است. طراحی باغهای سانکن پکن در فرهنگ غنی چین ریشه دارد و رجوع و تلاش برای درک فرهنگ قدیمی را یادآور می شوند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

وقتی در ابتدا به تصاویر پروژه باغ سانکن پکن نگاهی بیندازید، نمی توانید دلیل وجودی باغچه های حجیم بتنی را دریابید. اما با خواندن توصیف زیبای استودیو پلاسما به عنوان یکی از طراحان درباره پروژه خود و انعکاس لطافت و رمز و راز طراحی باغهای کلاسیک چینی به راز وجودی عناصر در باغ پی خواهید برد. زیبایی باغهای سانکن پکن نه تنها در خود پروژه بلکه در فرهنگ غنی ریشه دارد و نیاز به رجوع و تلاش برای درک اندکی از فرهنگ قدیمی را به ما یادآور می شود.

 طراحی باغ کلاسیک چینی

طراحی باغ سنتی چینی به شدت بر نمادگرایی استوار است. بر اساس یک افسانه در حدود 140 سال قبل از میلاد مسیح، امپراطور تمایل به بازسازی جزایر مرموز – جایی که زندگی جاودانه وجود دارد – در باغ شخصی اش داشته است. بنابراین سنگها (نماد جزیره) و آب (بعضاً بیانگر نماد های خاصی است) عناصر ضروری در طراحی باغ چینی هستند. این شیوه استادانه تا قرن 12 ادامه داشت؛ زمانی که باغهای چینی تمرکزشان را بر روی ایده تقدیر از طبیعت گذاشتند، این باغها منعکس کننده چشم انداز طبیعی خوبی بودند. فرآیند طراحی در آنها عمدتاً در تلاش برای دستیابی به هماهنگی و هارمونی بوده با این باور که ظرافت نیز به عنوان نتیجه طبیعی هماهنگی حاصل خواهد شد.

طراحان باغهای سانکن پکن

پلاسما در فیزیک به چهارمین حالت ماده گفته می شود که هیچ شکل توصیف شدنی را ندارد. می تواند شکل پذیر باشد و قابلیت تبدیل شدن به هر چیز خلاقانه ای را دارد. بنابراین استودیو پلاسما این نام را برگزیده است تا در همه حال با خلاقیت به شکل دهی فضاها بپردازد. طراحی های این استودیو هیچ مقیاس و مرزی ندارد. بازه طراحی آنها از طراحی مبلمان تا طرحهای جامع شهری است. گراندلب نیز یک استودیوی بین المللی طراحی معماری منظر و شهرسازی است که در این پروژه با استودیو پلاسما همکاری داشته است.

باغهای سانکن

باغهای سانکن در سالهای 2012 تا 2013 طراحی و ساخته شدند. این باغهای بتنی آغازگر کانسپت جدیدی در طراحی فضای عمومی شدند. در این پروژه مردم دعوت شدند تا مستقیماً با عناصر آرام طبیعت ارتباط متقابل داشته باشند. راهروها و مسیرهای باریکی که توسط فضاهای دنج و آرامی محصور شده اند و مسیرهای که فرد می تواند از میان گلدانهای بزرگ عبور کند (هدایت شده توسط کفپوش زیبا و با جزییات) به مانند جریان آبی که به آرامی هستند که از میان سنگهای دریا در حال عبور است. کنار هم نهادن مناظر و دیدهایی با فاصله زیاد که ماهرانه توسط طراحان برنامه ریزی شده اند، لذت باغهای کلاسیک چینی را به ارمغان می آورند. پوشش گیاهی و عناصر بتنی دیگر نیز برای کامل نمودن چیدمان، از منظره و صحنه طبیعی پیرامون برداشت و اقتباس شده اند.
Sunken Gardenباغهای بتنی عظیم و شیبدار مانند کوهستانهای قدیمی سر برافراشته اند و بازدیدکنندگان را برای عبور از زیر آنها به آرامی وادار به خم شدن می کنند. (نشانه ای از تعظیم نمودن و احترام گذاشتن) کوهستانهای مصنوعی در باغهای سنتی اگر به اندازه کافی بزرگ باشند، غالباً دارای مسیرهایی به سمت قله هستند. در این نمونه معاصر، بازدیدکنندگان می توانند از بلوکها بالا بروند و تجربه کاملی از حجم آنها به دست آورند و همچنین پرسپکتیوهای متفاوتی را کشف کنند.

پیروی از مناظر موجود

در یک متن کلاسیک چینی در مورد طراحی باغ با نام مهارتهای باغسازی به نویسندگی جی چنگ بیان می کند که مهارت در طراحی منظر در توانایی دنبال کردن یا اقتباس کردن از منظر موجود و بستر طبیعی نشان داده می شود و هنرمندی طراح در احساس مناسب بودن، نشان داده می شود. شاید راز باغچه های حجیم بتنی بتواند توسط نقل قول بالا بیان شود. شاید سازه های بتنی بزرگ در مناظر شهری پکن امروزی شایع شده باشند و اینگونه بازشناسی به وسیله معماران منظر در دیگر پروژه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد. شاید هم مقصود به عمد مبهم است و  بنابراین رمز طراحی باغ سنتی چینی در باغهای سانکن به این ابهام ارجاع داده شده است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *