جستجو
Close this search box.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند

در این مطلب به معرفی 10 پروژه برجسته هلند در زمینه معماری منظر می پردازیم که در آنها با وجود حس قوی هنری، تاریخ، پایداری و تاثیرات اجتماعی مدیریت شده اند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اصطلاح انگلیسی Landscape به معنای منظر از کلمه هلندی Landschap گرفته شده است. این اصطلاح در ابتدا در نقاشی و سپس در شعر به کار برده شد و در نهایت وارد تئوری و مبانی نظری شد. ارتباط هلند با منظر و هنر همیشه قوی بوده است. حکایات تاریخی و اهمیت میراث، مسیرهای دوچرخه سواری و پلهای اتصالی، آب و مسائل آلودگی که با نوآوری حل شدند، از عوامل مهمی هستند که معماری منظر هلند را سرشناس کرده است تا بتوان آن را مطالعه و حتی تجربه کرد. در اینجا 10 پروژه برتر از پروژه های معماری منظر هلند معرفی می شوند:

1- مسیر دوچرخه پرستاره

آیندهون زادگاه ونگوگ است. نقاشی”شب پرستاره” او، الهامی برای این مسیر دوچرخه سواری بوده و میراث نقاش را تکریم می کند. پنجاه هزار سنگ با روکش رنگ فسفری و چراغهای LED خورشیدی، دوچرخه سوار را در طول این 335 کیلومتر اثر هنری در منظر هدایت می کند. هدف این طرح اتصال مکانهای دور بوده که ترکیبی از طراحی در 5 بخش است، ضمن اینکه امنیت دوچرخه سواری را افزایش داده که قطعاً خوشایند نیز خواهد بود. رنگی که برای پوشش سنگها انتخاب شده است، بر پایه انرژی خورشیدی بوده و ترکیبی از سیستم کاملی است که انرژی را در طول روز جذب و ذخیره می کند.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
مسیر دوچرخه پرستاره
2- میدان آب

آب عنصری مهم در اغلب پروژه ­های هلند است که دلیل اصلی آن، رفع مشکلات سیل در منطقه است. پروژه میدان آب راه حل پایداری است که توجه ها را به خود جلب می کند. این طرح از سه آبگیر از جنس بتن تشکیل شده است. در واقع محلی است که آبهای جاری مناطق اطراف در آن جمع شده و برکه ای کوچک را ایجاد می­ کند. هر برکه در هوای خشک و بدون باران برای فعالیتهای گوناگونی استفاده می­ شود و روشی عالی و زیبا برای مقابله با سیل است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
میدان آب
3- پل موج دار

این پروژه در سال 2015 جایزه بهترین راه حلهای نورپردازی را دریافت کرد. این پروژه پلی است که ایستگاه راه­آهن و اتوبوس را به پارک متصل می­ کند. همانند اغلب پروژه های منظر پردازی هلند، تاریخ و میراث موضوع اصلی آن است. در این پروژه، پل به روایت تاریخ پرداخته و تحت تاثیر میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. طرح شامل درختان صنوبری است که در امتداد رود کاشته شده اند.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
پل موج دار
4- خیابان بروک

خیابان بروک شامل برخی از مهمترین عناصر طراحی منظر شهری است که در عین زیبایی از طراحی مناسب برای کاربران نیز بهره برده است. یک آبراه به عنوان عنصر طبیعی نمایانگر رودخانه روم بیک بوده و با ترکیبی از سنگهای مصنوعی شکسته که بر روی آب قرار دارند، شکل گرفته است. خیابان بروک نقطه جامعه گرایی و سمبلیک شهر است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
خیابان بروک
5- باغ بام دفتر سازمان ثبت اختراع اروپا

این باغ بام در سال 1999 طراحی شده و جنبه های زیبایی و کاربردی را به عنوان یک منظر، یک دنیای کوچک و یک زیستگاه به بهترین شکل داراست. پروژه، فضاهای باغی تعریف شده ­ای دارد که هرکدام لایه­ هایی از گیاهان تماتیک دارند. این باغ پروانه­ ها، زنبورها و پرنده­ های متنوعی را جذب می ­کند. خلق این منظر با نوآوری در برداشت و ذخیره روان آبها، برای مرکز فرماندهی این سازمان بسیار حیرت آور بوده است. طرح شامل مناظر هنری و منابع بصری آب بوده که عنصر بسیار مهمی در این پروژه است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
باغ بام دفتر سازمان ثبت اختراع اروپا
6- پارک بام مرکز خرید رتردام

پشت بام مرکز خرید به نظر بهترین مکان برای باغ بام است. در چشم انداز کلان پروژه این کار مزایایی از جمله بهبود کیفیت زندگی همسایگان، ایجاد 600 فرصت شغلی جدید و پایداری فضای کار و زندگی را به ­دنبال دارد. این طراحی فشرده و چند منظوره به سه فضای اصلی تقسیم شده است: باغ مدیترانه ­ای، زمین بازی و باغ مشارکتی. این پارک بام نمونه ای از پایداری اجتماعی است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
پارک بام مرکز خرید رتردام
7- پارک وسترگاز فابریک آمستردام

گوستافسون پورتر، طراح منظر این پروژه بوده است و این سایت آلوده را به منظر بی ­نظیری تبدیل کرده است. دیدگاه طراح این اثر، تعادل انسان و طبیعت بوده است. بدین منظور، خاک آلوده و ناپاک را جمع­ آوری کرده و خاک پاک را به سایت اضافه کردند. همچنین یک فرآیند زیستی در این سایت ارائه شده است تا تاثیرات آلودگی را از بین ببرد و به همراه پوشش گیاهی چنین منظر زیبا و سرشار از مناظر لذت بخش را پدید آورده است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
پارک وسترگاز فابریک آمستردام
8- پارک بام سنت جان بلوارک

این پروژه در انحنای خارجی رودخانه قرار دارد و مناظر خیره­ کننده ­ای را در منطقه به وجود آورده است. هر چند طراحان با مشکلات عدیده ­ای روبرو بودند ولی توانستند با حل آنها اثر مهمی را بر جای بگذارند. برای مثال این پارک بام در ظهر و بعد از ظهر در معرض نور کامل خورشید قرار داشت. با کاشت درختان سایه ­انداز برای بازدیدکنندگان، این مشکل حل شد. مردم هلند حامی مکانهای تاریخی نظیر این مکان هستند و برای بازسازی آنها ایده ­های خوبی در ذهن دارند.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
پارک بام سنت جان بلوارک
9- خانه مراقبت آمستلوین

این خانه نمای دیگری از پایداری را نشان می­ دهد که بر استفاده مجدد و صحیح و تغییر شکل فضاهای حاشیه ­ای تمرکز کرده است. طراحی انجام شده، فعالیت متقابل گروه­های مردمی را به منظور بهبود کیفیت محل اقامت و سبک زندگی سالم ارتقاء می­ دهد و جنبه ­های زیبایی شناسی خاصی نیز به وجود آورده است. خانه مراقبت، احیای شهر به شکل آگاهانه ­تر را در پی داشته است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
خانه مراقبت آمستلوین
10- جاده سبز، پارک صلح

این پارک تاریخ خود را با بازدیدکنندگان به اشتراک می ­گذارد. برج و بارو و دژها در این طراحی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین این طرح به احیای جامعه جانوری و گیاهی پرداخته و به بازدیدکنندگان این امکان را می­ دهد که مفهوم اصلی آن را تجربه کنند. این سایت دارای دو تاثیر عمده است: حفاظت از میراث تاریخی و حفاظت از طبیعت. پارک سبز، جاده آرامی برای بازدیدکنندگان امروزی است.

استعدادهای برتر معماری منظر هلند
جاده سبز، پارک صلح

مطالب بسیاری را می ­توان از معماری منظر هلند آموخت. آنها تاریخ، پایداری و تاثیرات اجتماعی را مدیریت می ­کنند. علاوه بر این، حس پرقدرتی از هنر نیز در پروژه های آنها دیده می شود. تنوع احساسات هنری، شما را از نقاط رنگارنگی چون باغ بام تا مسیر دوچرخه پر ستاره می کشاند. لیستی که ارائه شد تنها سرآغازی برای خلق مناظر خلاقانه­ و شگفت انگیز نظیر آنچه در هلند وجود دارد، است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *