جستجو
Close this search box.

استعدادهای برتر معماری منظر چین

در این مطلب به معرفی 10 پروژه برجسته چین در زمینه معماری منظر می پردازیم که معنای حقیقی پایداری، کارآیی، خلاقیت و مراقبت از محیط زیست را به ما می‌آموزند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

کشور چین در جامعه جهانی به عنوان کشوری بسیار فعال در تمام حیطه های زندگی (از قبیل مهندسی عمران، هنرهای رزمی، صنعت و …)  شناخته می‌شود، اما آنچه در این میان جلب توجه می‌کند حضور فعال این کشور در حوه معماری منظر است. در این مطلب به معرفی 10 پروژه برجسته و برتر چین می پردازیم و نگاهی دقیقتر خواهیم داشت به پروژه هایی که معنای حقیقی پایداری، کارآیی، خلاقیت و مراقبت از محیط زیست را به ما می‌آموزند.

10 – پلازای مرکزی ژنگژو وانکه

خلق یک فضای عمومی با کیفیت بالا نیازمند طراحی خوب و کاربردی است. نکته دارای اهمیت این است که فضاهای عمومی برای مردم طراحی می شوند و بنابراین باید با نیازهای آنان مطابقت داشته باشند. شرکت لوکاس و همکاران در این پروژه تصمیمات درستی اتخاذ نموده و در نتیجه پلازای مرکزی ژنگژو وانکه به یک فضای اجتماعی بسیار محبوب تبدیل شده است. اجرای سیرکولاسیون فضایی مناسب با ایجاد دسترسی های میانبر، نحوه شکل دهی زمین، جلوه های آبی و عناصر دارای مقیاس انسانی، این پلازا را به موفقیت کامل رسانده است.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
پلازای مرکزی ژنگژو وانکه
9 – تک جزیره شرق

خلق یک میدان شهری که پاسخگوی نیازهای یک ساختمان مسکونی پر جمعیت و یک برج اداری تجاری باشد، نیازمند حد بالایی از دانش، مهارت و قدرت تصور است. هارگریوز و همکاران با موفقیت مشکلات این منطقه پر جمعیت را با ایجاد یک فضای سرزنده و کاربردی برطرف کردند. این پلازای تقریباً لوزی شکل، امکان برقراری ارتباط میان مردم در یک پروژه منظر پیاده محور را فراهم نموده و علاوه بر این، سرزندگی را برای جنگل بتنی اطراف خود به ارمغان آورده است.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
تک جزیره شرق
8 – مرکز خدمات تالابی خاکی در نمایشگاه بین المللی باغبانی سال 2014

هنگامی که ذهن های خلاق و با استعداد، عناصر محیطی، نیازهای انسانی و معماری را با منظر می‌آمیزند، در پایان کار قطعاً شاهد یک اثر هنری خواهیم بود. طراحان بازی با هندسه را دستمایه کار خود قرار داده و نتیجه این کار شکل گیری ارتباطی قوی میان معماری منظر و طبیعت بود. آنان با ایجاد سیالیت در فضا از طریق یک سیستم شبکه ‌ای الماسی شکل، توانستند آب، پوشش گیاهی و معماری را به کار گرفته و فضایی آرام برای حضور انسان در عین حفاظت کامل از طبیعت را ایجاد نمایند.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
مرکز خدمات تالابی خاکی در نمایشگاه بین المللی باغبانی 2014
7 – پارک روبان قرمز

لبه های ساحلی اغلب به حال خود رها می‌شوند و نگهداری آنها امری دشوار است. این مسئله در شهر چینهوانگدائو نیز اتفاق افتاده بود؛ به طوری که ساحل آن به مکانی برای تخلیه زباله تبدیل شده بود. خوشبختانه، طراحان این منطقه را به یک منظر شگفت انگیز تبدیل کردند. مطابق طرح، آنها تا حد امکان کریدور طبیعی رودخانه را حفظ کرده و در عین حال تنوع پوشش گیاهی را ارتقاء بخشیده و دسترسی حیات وحش را تسهیل نمودند. نام روبان قرمز تداعی‌کننده‌ سازه فلزی قرمز رنگ 500 متری است که در طول پارک کشیده شده و با درخشش شبانه خود به شکلی جالب و جذاب تر جلوه می‌کند. این پروژه قبلاٌ در مطلبی مجزا در سایت معمارمنظر معرفی شده است.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
پارک روبان قرمز
6 – آنجا که رودخانه جاریست

این پروژه همانطور که در شعار خود “قصیده ای برای آب”، بیان داشته است یک تصویر واقعی از ایفای نقش آب در ایجاد پیوند میان بشر و سیاره ارائه می دهد. آب بخش عمده ای از بدن انسان را تشکیل می دهد و در نتیجه برای بقای ما عنصری ضروری است. علاوه بر این، رودخانه ها و اقیانوسها گستره ای غنی از گیاهان و جانوران را به ما ارزانی می دارند که زندگی بسیاری از مردم وابسته به آن است. مطابق با نامی که طراحان، پروژه را با آن می خوانند یعنی “آنجا که رودخانه جاریست”، اهمیت آب پاک و محیط زیست سالم به وضوح در تمام باغ به معرض نمایش گذارده شده است. این پروژه قبلاٌ در مطلبی مجزا در سایت معمارمنظر معرفی شده است.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
جایی که رود جاریست
5 – موج صوتی

تصور کنید وارد منظری متشکل از آب و سنگ شده اید، اما به جای گیاهان بیش از 500 باله فولادی ضد زنگ عمودی در آن می بینید. این شیوه برخورد لزوماً مفهومی منفی نداشته و در عوض نتیجه آن بسیار عالی بوده است. پروژه موج صوتی با خود معنایی عمیق را همراه دارد و با کنار هم قرار دادن موسیقی، هنر و طبیعت، حواس انسان را از طریق نور، صوت، رنگها، سایه و بازتاب به بازی واداشته است. رنگ بنفش ستونها نقطه عطف برجسته ای برای پروژه است که به شکلی ماهرانه بازدیدکنندگان بیشتری را به مشاهده منظر طبیعی باغ دعوت می کند.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
موج صوتی
4 – کوئیزها لومینگ پارک

این پارک نه تنها نمایانگر سادگی فرآیندهای طبیعی است، بلکه پایداری و ارتقاء اقتصادی را برای منطقه به ارمغان می آورد. کوئیزها لومینگ پارک که با احترام به طبیعت طراحی شده در حال تبدیل شدن به یک واحه سبز است. طراحان در تلاش برای هر چه طبیعی تر نمودن پارک، در طراحی ماسه سنگ طبیعی قرمز به کار بردند و از خاک حاصلخیز دشتهای سیلابی برای کاشت گیاهان مقاوم استفاده کردند. علاوه بر این، مطابق با گفته‌ طراحان، آنها با مداخله حداقلی در رودخانه قصد “دوستی با آب” را داشتند.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
کوئیزهالومینگ پارک
3 – پارک تالابی لیوپانشوئی

طراحان پارک تالابی یک سایت حومه ای که شدیداً در حال ویرانی بود را به یک منطقه احیاء شده و کاملاً زیست محیطی تبدیل کردند. این پارک تالابی که در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته، یک استراتژی جامع را برای حل مشکلات جدی از قبیل باز زنده سازی رودخانه، آلودگیهای گسترده آبی و بسیاری مسائل دیگر به کار گرفته است. هدف نهایی طراحان این بود که مردم را به فضای سبز احیاء شده بیاورند، چرا که وجود چنین فضایی در آن منطقه پر جمعیت بسیار ضروری به نظر می ‌رسید. با انجام موفقیت آمیز اهداف مورد نظر، این پروژه توانست جایزه حرفه ای ASLA در سال 2014 را کسب نماید. نظر هیئت داوران این دوره در مورد این پروژه این بود که آنها در واقع با طراحی، آب را پاکسازی می‌کنند. این پروژه قبلاٌ در مطلبی مجزا در سایت معمارمنظر معرفی شده است.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
پارک تالابی لیوپانشوئی
2 – باغ معدن در باغ گیاهشناسی شانگهای

زمانی که محوطه یک معدن رها و متروک شده مورد بازسازی کامل زیست محیطی قرار گرفته و میراث فرهنگی و تاریخی آن مورد حفاظت قرار می گیرد، آنگاه می توان آن را یک شاهکار در معماری منظر دانست. این سایت برای مدتی طولانی به حال خود رها شده بود و به همین دلیل چالشهای متعددی پیش روی طراحان آن قرار داشت. اقدامات متنوعی برای بازسازی معدن صورت گرفت که از آن میان می‌توان به ترمیم زیست بوم معدن، بکارگیری تجارب شرقی، استفاده از تکنیکهای دشوار ساخت و ساز و … اشاره کرد. باغ معدنی همانگونه که سزاوار آن بود موفق به کسب جایزه افتخاری ASLA در سال 2012 شد.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
باغ معدن در باغ گیاهشناسی شانگهای
1 – پارک فرهنگی تیانجین

حفظ کارکرد صحیح محیط در شهری بسیار بزرگ مانند تیانجین، با جمعیتی بیش از 14 میلیون نفر، نیازمند اجرای برخی اقدامات است. طراحان، با صلاحیت بالا در زمینه مهندسی محیط زیست، به راه حلی عالی جهت یک طراحی فوق العاده برای فضای بزرگ 90 هکتاری دست یافتند. طراحان در کنار همه وظایفی که بر عهده داشتند، موفق شدند فرهنگ شهر را حفظ نموده و به همان میزان آب، این مایع ارزشمند را در مقیاس بزرگ جمع آوری، بازیافت و تصفیه نمایند.

استعدادهای برتر معماری منظر چین
پارک فرهنگی تیانجین

نیازی به گفتن نیست که این لیست کوتاه فقط یک بخش کوچک از مجموعه عظیم معماری منظر چینی است. در حال حاضر، شهرها در حال پیشرفت فوق العاده سریع بوده و جهان بیشتر و بیشتر تشنه حضور طراحان و معماران منظری است که ذهن خود را متوجه قسمت سبز این سیاره نموده اند. پس از خواندن درباره این 10 شاهکار، توصیه می کنیم با آثار دیگر معماران منظر چینی در ارتباط باشید چرا که چین به واقع دارای استعداد بسیاری در این زمینه است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *