جستجو
Close this search box.

چالش ارزیابی کیفیت اجرا در پروژه های منظر

امروزه پروژه های منظر در معرض ارزیابی خدمات زیست محیطی و کیفیت اجرا قرار دارند. از اینرو اتخاذ رویکرد جدیدی برای نظارت بر اجرا جهت ایجاد ارزش، موردنیاز است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ما همواره در حال طراحی سیستمهای پیچیده در پروژه های منظر هستیم و به همین جهت بررسی اینکه آیا موارد در حال اجرا دقیقاً همان طرح اولیه هستند که باید به عینیت تبدیل شوند نیز خود مسئله ای پیچیده است. در جلسه سالیانه 2015 ASLA در شیکاگو در مورد ارزیابی کیفیت اجرا در پروژه های منظرین بحث شد. شما صرفاً نمی توانید به باغی که با باران آبیاری می شود نگاه کنید و ادعا کنید که همه چیز رو به راه است. در ارتباط با سیستمهای زنده، شما باید همواره به کنترل و نگهداری آنها توجه داشته باشید. بنابراین چگونه معماران منظر می توانند به کنترل پروژه هایشان بپردازند و ببیند که آیا همه چیز درست انجام شده است؟ پاسخ شاید استفاده از کمیسیون باشد، فرآیندی که در آن استانداردهای عملکرد مطرح شده است و همیشه ارزیابی و بررسی می شود. در عصر حاضر که معماران منظر، انتظار ارزیابی هر گونه خدمات اکوسیستمی و زیست محیطی را دارند، این رویکرد شدیداً به عنوان شیوه ای برای ایجاد ارزش، معقول به نظر می رسد.
کمیسیون درباره تنظیم استانداردهای عملکردی از ابتدای پروژه و سپس طراحی، اجرا و کنترل نهایی نظر می دهد و در پایان ارزیابی می کند که آیا پروژه مطابق با این استانداردها بوده است یا خیر؟ در حالی که طرفهایی که از کمیسیون استفاده می کنند هزینه گزافی بابت پروژه به آن می پردازند ـ چیزی در حدود 0.5 تا 1.5 درصد از کل بودجه پروژه ـ اما کمک کمیسیون به آنها می تواند 8 تا 20 درصد از هزینه عملیاتی را سالانه برای آنها پس انداز کند.
Projects Quality Assessmentشروع کار نماینده کمیسیون به عنوان یکی از اعضای تیم طراحی ابتدا می تواند به تیم طراحی و ساخت در تصحیح ایده طراحی، معتبر کردن یا تایید عملکرد سیستم، تصمیم گیری و شاید آموزش کارکنان عملیاتی کمک کند. کمیسیون در طول فرآیند طراحی به پیوند عملکرد با طراحی کمک می کند. پس از ساخت، نمایندگان کمیسیون به معماران منظر کمک می کنند تا ارزیابی کنند که پروژه منظر واقعاً به اهداف عملکردی خود دست پیدا کرده است. اگر اینگونه نباشد، ماموران کمیسیون به معماران منظر نحوه حل مسائل را نشان خواهند داد. حضور کمیسیون از ابتدای فرآیند به معنی تقویت نقش معمار منظر در فرآیند کلی طراحی است. از این جهت که اکنون از پروژه های منظر انتظار می رود که واقعاً اجرایی باشند.
سوال دیگری که مطرح می شود این است که ایا تمام این موانع اضافی برای پروژه ارزش وقت گذاشتن را دارند؟ چرا عملکرد یک منظر مهم است؟ پروژه های منظر در نواحی شهری با ارزش هستند به دلیل اینکه برای ساخت آنها مسئولیت اجرایی معمار منظر در مقابل حجم عظیم عوامل اجرایی بالا است. این پارکهای پایدار چند میلیون دلاری که در سطح شهرها ایجاد شده اند، سیستمهای زنده پیچیده با انواع و اقسام زیرساختها هستند و از طرفی به خاطر بودجه نگهداری محدود برای کاهش هزینه ها با هم رقابت می کنند، از اینرو معماران منظر باید قادر باشند نشان دهند که توانایی اجرای چنین پروژه هایی را دارند.
برای مثال برای یک پروژه سه جریبی واقع در پردیس دانشگاه پنسیلوانیا، معمار منظر آن را به عنوان یک پارک پایدار مورد بررسی قرار داد که آیا همان چیزی که باید باشد، در حال اجرا است؟ این پارک دارای سیستم پیچیده ذخیره و انتقال فاضلاب ناشی از بارندگی است. در زیر زمین، مخزنی با گنجایش 20000 گالن وجود دارد. طراحی سیستمهای نگهداری خاک و گیاه نیز در آن وجود دارد. معمار منظر و کمیسیون  تعهدی را قبول کردند تا در تحلیل میدانی پروژه به مدت 5 سال با استفاده از ابزارهای علمی برای ارزیابی عملکرد از جهت آب، خاک، پوشش گیاهی و فعالیت انسانی سرمایه گذاری کنند.
شرکت های پیمانکار باور دارند که در حال حاضر آنها و جامعه طراحان به اندازه خبرهای خوب از خبرهای بد نیز سود می برند. اما مسلم است که هزینه بالاسری در ارزیابی بالا است. بکارگیری شرکت کمیسیون که در این نوع کار تخصص دارد می تواند سودهایی هم داشته باشد. معماران منظر و کارفرمایان باید ابتدا به نمایندگان کمیسیون مراجعه کنند، زیرا آنها دید وسیعی به موضوع دارند. با وجود آنها، تمام پیمانکاران فرعی نیز تعیین می شوند. از سوی دیگر انجمنهای بزرگی مانند ASLA نیز باید از عملکرد منظرین و استانداردهای کمیسیون حمایت کنند، بدین ترتیب بقیه دنیا نیز از این روش استقبال خواهند بود.
برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *