جستجو
Close this search box.

ساماندهی دریاچه و ترکیب سیستم فاضلاب با طراحی منظر

در پروژه ساماندهی دریاچه دونگ دا، میان منظر سخت و نرم تعادل برقرار شده و طراحی سطوح شیبدار و تراسها که سبب نزدیکی به آب شده است از مزیتهای آن بشمار می رود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

زیرساختهای شهری و بازآفرینی دو کارکرد هستند که در اغلب مواقع با یکدیگر ترکیب نشده اند. توجه به فضای محدود در شهرهای معاصر و نیاز روزافزون به پروژه هایی که زندگی شهری را بهبود ببخشند؛ همچون زهکشی، فاضلاب و سیستمهای ضد جاری شدن سیل این مفهوم را وادار به تغییر می کند.
پروژه کنار دریاچه دونگ دا ترکیبی از یک سیستم جدید فاضلاب و یک پارک خطی زنده در امتداد ساحل شمال شرق دریاچه دونگ دا است. مداخله در طول یک نوار باریک بین دریاچه و تالاب روی بستر زمین امتداد پبدا کرده است. سیستم فاضلاب شهری مانع سرریز شدن دریاچه می شود و از ساختمانهای مجاور محافظت می کند. این پارک به یک مکان محبوب برای ساکنان و گردشگران تبدیل شده که از آن به عنوان فضای شهری با کیفیت بالا در ویتنام معاصر یاد می شود.

منظر دریاچه دونگ دا

دریاچه زیست محیطی دونگ دا قبلاً محیطی برای کار بوده و به عنوان بندر پناهندگان جهت قایقهای ماهیگیران استفاده می شد و 10 سال پیش در دچار طوفانهای شدید شده بود. موقعیت پروژه مذکور مکانی رها شده بود. ضعف مدیریت منطقه های فقیرنشین و ناکارآمدی سیستم فاضلاب که به طور مستقیم آن را روانه دریاچه می کرد، آلودگی و آسیبی بحرانی را به اکوسیستم دریاچه وارد می کرد. در نتیجه تقویت و ساماندهی منطقه از ملزومات شد.

کانسپت منظر دریاچه

استودیو طراحی میا روی توسعه منطقه ای تفریحی جدید با توجه به اهمیت محافظت و امنیت سیستم فاضلاب کار کرده است. روند طراحی و ساخت که شامل طراحی منظر و برنامه ریزی منظقه ای بوده است، 18 ماه به طول انجامید. این پارک در کنار رودخانه امکان متفاوتی را برای بازدیدکنندگان ارائه کرده است. مداخله جدید به منظر قبلی پروژه که در سمت شمال غربی قرار دارد متصل شده است. سطح وسیعی در سراسر جاده با توجه به طراحی اطراف دریاچه تغییر شکل یافته است. این فرم کلی به شکل نوعی ورودی یا مدخلی به پروژه است. اشکال راه راه گسترده ای از پوشش گیاهی و ردیفهای درختان سایه دار و پیاده راه های سنگی در طول ساحل کشیده شده اند.
اسکله ای منحنی به ساحل خطی نفوذ کرده و بازدید کنندگان را به عبور از رودخانه و ایستادن در سمت راست دریاچه دعوت می کند. عرض باریک اسکله حس معلق بودن روی آب را ایجاد می کند. به نظر می رسد یکی از محبوب ترین نقاط بخصوص برای افراد جوان همینجاست. در سمت شرق دریاچه توالی گستره ای از اختلاف سطح هایی جهت نشستن که به عنوان چشم انداز و محل ملاقات عمل می کنند، وجود دارد. ردیف هایی از درخت، سایه منطقه را تامین می کند و آن را از بخش جاده مجزا می کند.
Dong Da Lakeدر بخش مرکزی سایت، هندسه طراحی سخت و صریح می شود. در نزدیکی دریاچه سه سازه چوبی در لبه سمت راست آب به جهت محافظت، آسایش و استراحت قرار داده شده است. در کناره لبه شرقی پروژه درختان کمتری مشاهده می شود. سطوح شفاف پوشیده شده با چمن، درختچه ها و گلهای کاغذی متفاوت چشم انداز رنگینی را عرضه می کند. مداخله در مسیر مرکزی وسایل نقلیه، به پایان می رسد. منطقه ای با تراسهای مثلثی مانند یک فن دستی در امتداد لبه گسترده شده است. این منطقه از پارک در مقابل حرکت وسایل نقلیه و صداهای مزاحم محافظت می کند و نقطه دید متفاوت و همچنین فضایی که فعالیتهای جمعی در آن می تواند صورت بگیرد را خلق کرده است.
کیفیت فضایی منظر پروژه بسیار حائز اهمیت است. با وجود عرض محدود سایت فضا منسجم است و اجازه می دهد تا بسیاری از فعالیتهای خارجی گسترش یابند. طراحی سطوح شیبدار و فرم فضاها و تراسها که سبب نزدیکی آب شده است از مزیتهای آن به شمار می رود و چشم اندازهای زیبا به شهر و دریاچه را آشکار می کند و فرصتهای ملاقات و فضای بازی را فراهم می آورد.
در این پروژه میان منظر سخت و نرم تعادل خوبی برقرار شده است. باغچه های باریک در ارتباط با مسیرهای پیاده سنگی و بتی و همچنین پله قرار گرفته است. پوشش گیاهی و گردش به وحدتی رسیده است که چشم انداز متفاوتی را معرفی می کند. ادغام کاشت در منظر سخت، مرز بین منظر سخت و نرم را بدون از بین بردن هندسه و یکپارچگی محو می کند. منظر دریاچه دونگ دا در حال حاضر یکی از پروژه هایی است که در ویتنام در حال توسعه است و باعث شده است تا این کشور به عنوان مقصدی مهم برای گردشگران مطرح شود. این پروژه به سمت توسعه یک اندیشه جدید در مورد محیط زیست و حفاظت از آن عمل می کند. همچنین در سطح اجتماعی تلاش می کند تا حس جمعی و اهمیت صرف وقت خارج از منزل در فضاهای عمومی با کیفیت بالا را تقویت کند.
حساسیت در سازگاری طراحی در عین تضاد کامل با توسعه پیشین دریاچه بود زیرا امتداد غرب، شرق و کناره جنوبی دریاچه دونگ دا ساخته شده بود. باید این نکته توجه شود که که گسترش پروژه در لبه آب در نظر گرفته شده و این امر تاثیر بزرگی را برای کل ناحیه رقم می زند. مکانها، زمانی که با دقت و حساسیت دستکاری شوند، تغییر می کنند. تفاوت میان گذشته و حال منطقه در دریاچه کاملاً محسوس است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *