جستجو
Close this search box.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا

آفریقا قاره ای با منابع گسترده طبیعی در اکوسیستم های مختلف است. کشورهای آفریقا در حال توسعه هستند و نمی توانند به درستی از حرفه نوپای معماری منظر بهره ببرند.

مشخصات مطلب

کلمه آفریقا، تصویری از مناظر وسیع ساوانای زرد رنگ، جنگلهای وسیع بارانی و هوای گرم و خشک کویر صاحارا را به ذهن متبادر می کند. آفریقا قاره ای است با منابع گسترده طبیعی در اکوسیستم های مختلف که بعضی از آنها در تمام دنیا منحصربفرد است. با این حال، علی رغم اینکه بیش از 300 پارک ملی در این قاره وجود دارد، اکثر کشورهای آفریقا هنوز در حال توسعه هستند و نمی توانند به درستی از حرفه نوپای معماری منظر بهره ببرند.

شما احتمالاً به یک کشور آفریقایی به دلیل پروژه های معماری منظر شاخص سفر نخواهید کرد، اما شاید برایتان جالب باشد که نمونه هایی از پروژه های معماری منظر مدرن را در سرتاسر این قاره خواهید یافت. لیست زیر شامل 10 نمونه از پروژه های معماری منظر در آفریقا است.

راهپیمایی در کانوپی های پارک ملی کاکوم، غنا

اگر قصد بازدید از غنا را دارید، پارک ملی کاکوم را از دست ندهید، این پروژه برای مجموعه پلهای معلق خود در جنگل شناخته شده است. مسیرهای پیاده روی کانوپی های این پارک از قدیمی ترین کانوپی های شناخته شده در قاره آفریقا است. در ارتفاع 40 متری، بازدیدکنندگان می توانند گونه های گیاهی و حیوانات را از نقاط خاص ببینند که در حالت عادی برای آنان قابل دسترسی نیست. مسیر پیاده کانوپی از هفت پل می گذرد و بیش از 330 متر طول دارد.

همچنین شش صفه وجود دارد که می توانید در آن استراحت کنید و از مناظر خاص استفاده کنید. این پارک برای گونه های خاص حیوانات دارای اکوسیستم استوایی مناسب است. از آنجا که پارک ملی کاکوم دارای هفت گونه میمون نادر دایانا و بیش از 500 گونه پروانه و 250 گونه از پرندگان است، شانس برخورد با این حیوانات برای شما زیاد است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
باغ گیاهشناسی والتر سیسولو، آفریقای جنوبی

باغ گیاهشناسی والتر سیسولو دارای پوشش گیاهی طبیعی یک منطقه که به عنوان گاوآهن Rocky Highveld شناخته می شود، است و شامل چمنزارهای موزاییک شکل، یاس متراکم در کوهها و در کنار رودخانه ها است. این باغ شامل زیستگاه هایی با بیش از 600 گونه طبیعی گیاهی است و دارای فراوانی گونه های حیات وحش است؛ بیش از 220 گونه پرنده در محل ثبت شده اند.

چند سال پیش، یک زوج عقاب از گونه بزرگ Verreaux، لانه خود را بر روی صخره ها در کنار آبشار باغ گیاه شناسی ساختند. آنها هر زمستان را به پرورش جوجه ها در این مکان اختصاص می دهند و تبدیل به جاذبه مهمی برای بازدیدکنندگان شده اند. از آنجایی که باغ به عنوان بهترین مکان برای طبیعت گردی از سوی مردم برای 9 سال انتخاب شده، هزینه استفاده از آن برای کسانی که در منطقه اقامت دارند، توسط مؤسسه ملی تنوع زیست بوم آفریقای جنوبی پرداخت شده است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
پارک یادمان 7 آگوست، کنیا

این پروژه یکی از قدیمی ترین پروژه های معماری منظر مدرن آفریقایی است که داستان غم انگیز بمب گذاری خودروی سفارت ایالات متحده در نایروبی در تاریخ 7 اوت 1998 را یادآوری می کند که در این رویداد، 218 نفر بی گناه کشته و هزاران نفر دیگر مجروح شدند.

پارک یادمان امروزه نه تنها به عنوان محلی برای ادای احترام به قربانیان است؛ بلکه به مکانی برای اطلاع رسانی به مردم در مورد پیامدهای ناگوار تروریسم و ​​خشونت و نیاز به صلح، آشتی و بردباری تبدیل شده است.

این پارک کوچک شامل یک باغ منظرین طراحی شده، یک دیوار یادمانی از اسامی کسانی که در این حادثه از بین رفته اند، یک مجسمه ساخته شده از بقایای انفجار و یک مرکز برای بازدیدکنندگان است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
فستیوال بهاره، آفریقای جنوبی

اگر به طور منظم در بهار به آفریقای جنوبی سفر کنید، حتماً جشنواره سالیانه بهاره که در بازه 29 ژوئیه تا 4 سپتامبر اجرا می شود را از دست ندهید. نمایشگاه به چهار بخش پوشش جنگلی، ساوانا، کمربند طبیعی سبز در آفریقای جنوبی و کوه دره ها تقسیم می شود. در این جشنواره سالانه 22 باغ برای برترین نمایش بهاره با یکدیگر رقابت می کنند.

یکی دیگر از نکات برجسته این فستیوال، عملکرد بازگشایی نمایشگاه چلسی کیرستنبوش در آفریقای جنوبی است. از دیگر جاذبه های سالانه این جشنواره، فضای سبز مدارس، باغهای کوچک جعبه ای برای کودکان و نمایشگاه اتحادیه گل گاوتن و اینتر است. این رویداد مطمئناً برای دوستداران معماری منظر آفریقا و سایر افرادی که از آفریقای جنوبی بازدید می کنند، جذاب خواهد بود.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
پارک آگودی و باغهای آن، نیجریه

پارک آگودی و باغهای اطراف آن از یک سایت شناخته نشده به یک پارک تفریحی سرزنده و امیدوارکننده تبدیل شد و در آن حفظ یکپارچگی زیست محیطی مورد توجه بوده است. تیم طراحان بر ایجاد فعالیتهای سالم در فضای باز برای استفاده کنندگان در محیط منحصربفرد ساوانا و جنگل ایبادان متمرکز بوده اند.

پارک و باغهای آگودی در بخش محلی و گردشگری بسیار محبوب و موفق هستند. هدف از قرار دادن باغهای آگودی در داخل شهر به عنوان نقطه عطف شهری باعث ایجاد حس هویت فرهنگی از طریق ایجاد یک مرکز فعال با پیشنهاد فعالیت در روز و شب بوده است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
پارک آزادی، آفریقای جنوبی

پارک آزادی بر روی تپه مشرف به پرتوریا، دیدهای منظرین پانورامیک را از این کلان شهر ارائه می کند. در اینجا گردشگران دعوت می شوند تا به تماشای مراحل بلوغ دموکراسی در آفریقای جنوبی بنشینند و داستان آفریقا و آزادی آفریقای جنوبی و مردم آن را ببینند. طراحان پارک آزادی را به عنوان مکانی برای صلح و رشد طراحی کرده اند. طراحان باغ را در فرهنگ آفریقا، ادای احترام به مقام آفریقایی ها و سایر انسانها و مکانی برای تجدید روح انسان دانسته اند.

آنها طرح خود را آمیزه ای از معماری، طراحی منظر، مجسمه سازی، آرشیوها و تصاویری که به طور مشخص به تاریخ و میراث این منطقه اشاره کرده است، می دانند. این پروژه واقعاً دیدنی است و یکی از بهترین نمونه های معماری منظر معاصر آفریقای جنوبی است.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
گذرگاهی بر فراز تاج درختان، آفریقای جنوبی

مسیر پیاده Centenary در باغ گیاه شناسی ملی Kirstenbosch، یک پل سورتمه ای است که باعث ایجاد یک مسیر پیاده هوایی می شود. طراحان با بالا بردن ارتفاع تیرهای فولادی، توانستند راههای جدید شگفت انگیزی را برای تحسین محیط طبیعی جنگلها و حیات وحش پیدا کنند و باعث ایجاد حداقل آسیب در محیط طبیعی شوند. علاوه بر این، باغ گیاه شناسی ملی Kirstenbosch در سال 2015 جایزه گردشگری بین المللی بهترین باغ را به عنوان بهترین باغ گیاهشناسی جهان از آن خود کرد.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
پارک الازهر، مصر

پارک الازهر مانند یک ققنوس است اما به جای خاکستر، از تپه های زباله به وجود آمده است. یک خلاقیت بزرگ در طراحی شهری کمک کرد که سایت از یک انبار زباله شهری 500 ساله به یک پارک عمومی بازطراحی شده با مجموعه ای از امکانات رفاهی تبدیل شود.

تیم طراحی اصرار داشتند که منظر سنتی اسلامی را در طراحی و انتخاب فضای سبز به کار گیرند و هویت تاریخی شهر را به زندگی روزمره بازگردانند. علاوه بر بازطراحی محیط زیست، بازطراحی فرهنگی و تاریخی صورت گرفت و منجر به استفاده ماهرانه از توپوگرافی بالارونده سایت شد. علاوه بر این، پارک الازهر یکی از بزرگترین پروژه های فضاهای جمعی جهان بشمار می آید.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
اقامتگاه سینگیتا لبومبو، آفریقای جنوبی

مرز بین خطوط بیرونی و درونی طراحی، هنگامی که به پارکهای ملی و بازی سینگیتا می رسید، محو می شود. این موضوع نیز در اقامتگاه سینگیتا لبومبو که در پارک ملی کورگر آفریقای جنوبی واقع شده است، نیز صدق می کند. در اینجا، معماری و منظر اطراف آن در یک نقطه مشترک که متریال و چشم اندازهای باشکوه است به یکدیگر متصل می شوند.

این اقامتگاه به بازدیدکنندگان خود احساس یکی بودن با طبیعت را القاء می کند و در عین حال با ارائه دادن انتخابهای گوناگون مانند سایبانهای طراحی شده، برای هر کس که تمایل به ارتباط نزدیک با پارک ملی را دارد، دسترسی ایده الی به طبیعت را ارائه می دهد بدون آنکه شخص بخواهد از امکانات و فضاهای لوکس و راحت خارج شود.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
باغ Majorelle، مراکش

باغ Majorelle یک مکان زیبا برای گردشگران با توجه به طراحی جذاب آن است. این باغ توسط هنرمندی به نام Jaques Majorelle طی دهه های مختلف ساخته شده است. وی در سفرهای مختلف به سراسر جهان، صدها گونه نادر از درختان و گیاهان را جمع آوری کرد که بر اساس نور و سایه، اطراف یک حوضچه مرکزی و در کنار مسیرهای نامنظم عجیب و غریب با دیوارهای منحنی و رنگ آمیزی شده قرار گرفته اند.

این هنرمند به استفاده از رنگهای پایه علاقه مند بود و همین موضوع باغ را به یک شاهکار هنری تبدیل کرده است. در هیچ کجای دیگری رنگ خاص آبی کبالت که به طور گسترده در این باغ فوق العاده استفاده شده است را نمی توان پیدا کرد.

نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا

همانطور که این مطلب نشان می دهد، آفریقا طرحهای زیادی را در زمینه معماری منظر ارائه می دهد که ارزش بازدید را دارند. حتی اگر این حرفه در این قاره باشکوه  در مراحل ابتدایی قرار داشته باشد. تمام پروژه های معرفی شده این امید را زنده نگه می دارند که معماری منظر، افق روشنی در آینده آفریقا داشته باشد.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *