نقض حریم خط عابر پیاده توسط خودروها در تقاطع های شهری باعث برهم خوردن آرامش عابران شده و تنش در محیط شهری را افزایش می دهد.
معمولا در اکثر تقاطع هایی که حجم عبور خودرو زیاد است چراغ مخصوص عابران پیاده نصب می شود. گاهی خودرو ها حریم خط عابر پیاده را رعایت نمی کنند و و سبب تنش در رفتار عبوری افراد پیاده می شوند. به عنوان نمونه می توان تقاطعی در مرکز شهر رشت را نام برد که در آن خودرو ها برای ایستادن در پشت چراغ قرمز به روی خط عابر آمده و توقف کرده اند، در نتیجه برای عبور عابرین یک نوع تنش حرکتی به وجود آمده است. در تصویر سمت راست؛ همان خودرو ها 20 متر عقبتر ایستاده اند، در نتیجه عابران با آرامش بیشتری عرض خیابان را طی می کنند. توجه به امنیت افراد پیاده در شهر ها سبب آرامش خاطر و لذت بردن از محیط می شود و شهر های پیاده مدار از امنیت و آرامش بیشتری برخوردار هستند.
نادیده گرفتن حریم عابرین توسط خودروها
معمولا در اکثر تقاطع هایی که حجم عبور خودرو زیاد است چراغ مخصوص عابران پیاده نصب می شود. گاهی خودرو ها حریم خط عابر پیاده را رعایت نمی کنند و و سبب تنش در رفتار عبوری افراد پیاده می شوند. به عنوان نمونه می توان تقاطعی در مرکز شهر رشت را نام برد که در آن خودرو ها برای ایستادن در پشت چراغ قرمز به روی خط عابر آمده و توقف کرده اند، در نتیجه برای عبور عابرین یک نوع تنش حرکتی به وجود آمده است. در تصویر سمت راست؛ همان خودرو ها 20 متر عقبتر ایستاده اند، در نتیجه عابران با آرامش بیشتری عرض خیابان را طی می کنند. توجه به امنیت افراد پیاده در شهر ها سبب آرامش خاطر و لذت بردن از محیط می شود و شهر های پیاده مدار از امنیت و آرامش بیشتری برخوردار هستند.
عکس: سید هادی پوررضا / تداخل پیاده و سواره/ رشت/ بهار 1395
نمونه نامناسب
مشخصات مطلب
نویسنده:
دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه محقق اردبیلی
مطالب مرتبط
باغ تایگر گلن، باغی که داستانی برای گفتن دارد
نمونه هایی از بهترین نقاط گردشگری برای معماران منظر در آفریقا
معرفی گروه معماری سانا
هویت جدید میدان جمهوری پاریس در طرح بازسازی