جستجو
Close this search box.

پل عابرپیاده چهل میلیون دلاری در استرالیا

پروژه ای 40 میلیون دلاری در آدلاید استرالیا با استفاده از آبشارها و آبنماها، پل عابرپیاده را به جای محل عبور به مقصد و محل مکث تبدیل کرده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در گذشته پلها تنها به عنوان نوعی اتصال تلقی می شدند، آثار معماری که دو نقطه را به هم متصل می کردند. هر چند پل عابرپیاده ساحل رودخانه ادلاید در استرالیا ثابت می کند که پل می تواند یک مقصد هم باشد. این پل عابرپیاده 40 میلیون دلاری که در ماه مارس سال 2014 تکمیل شده است، اولین گام را در جهت احیای محوطه ساحلی خوش منظره و منحصر به فرد رودخانه بر می دارد. این پل عابرپیاده اولین قسمت از طرح تفصیلی ساحل رودخانه است و تا این مرحله هم توجه جهانی را به خود جلب کرده است. پل با عرضی 8 متری، دهانه ای برابر با 255 متر روی رودخانه قرار دارد و ارتفاع آن تقریباً 75 متر است که مناظر زیبایی از پارک آدلاید از روی آن قابل مشاهده است. در حال حاضر رهگذران می توانند از پل برای دسترسی به مرکز جشنواره ها، ایستگاه راه آهن آدلاید و مرکز همایش استفاده کنند.
این پل با حداکثر روشنایی و سادگی طراحی شده است، با پروفیل چند وجهی مزین شده با شیشه های سفید که در طول روز آب را انعکاس می دهد. یک سیستم روشنایی LED برنامه ریزی شده، پل و آب را در شب درخشان می کند. پل توسط گلخانه احاطه شده است و سهم زیادی از وزن آن را ستونهای V شکل تحمل می کنند. تیم طراحی روشی را در نظر گرفتند که وزن پل توسط کوچک ترین سازه ممکن تحمل شود. برای گروه مهم بود که در محدوده رودخانه تنها یک پایه، پل را به صورت معلق نگاه دارد و بر سبک بودن آن تاکید شود.
پل عابر پیاده چهل میلیون دلاری در استرالیازیبایی قوس پل در یکپارچگی و خلوص شکل آن و چگونگی امتداد یافتن پل با عبور از ساحل شمالی و معلق شدن روی آب نهفته است و  با باقی گذاشتن سازه آبی خیره کننده ای به اوج می رسد. تیم طراحی، پل را به شکلی که بیشتر با چیدمان پارک مانند ساحل شمالی رودخانه همخوانی دارد، طراحی کرده و با افزودن یک اغذیه فروشی، پله های بزرگ و آبنماهایی که از انتهای پل سرازیر می شوند، مکان ملاقات تازه ای را در ساحل جنوبی رودخانه ایجاد کرده است.
این دیوار آبی به طور شگفت انگیزی از انتهای پل سرازیر می شود و همزمان با سقوط آب به رودخانه و مخلوط شدن هوا و پاکسازی رودخانه، برای عابران پیاده منظره منحصر به فردی را برای ایستادن فراهم می کند. این محیط، دارای فضای بیرونی پلکانی وسیعی است که بازدیدکنندگان می توانند آبشارها را از زیر آنها، در حالی که در میان گیاهان جالب توجهی ایستاده اند نظاره گر باشند.
پل عابر پیاده چهل میلیون دلاری در استرالیااین پروژه منحصر به فرد تنها یک پل عبرپیاده نیست. طراحی پل به صورتی منحنی وار، براق و صیقلی، زیبا، بلند و باریک است که در شیشه ای مشابه پوست مار گنجانده شده است. این در حالی است که به طور همزمان، طراحی به این سازه اجازه می دهد تا به عنوان یک صحنه تئاتر ایفای نقش کند و برای این منظور در طول آن محل هایی که امکان اجرای رویداد های اینچنینی را دارند، تعبیه شده اند.
سرانجام برای مطمئن شدن از اینکه پل با چشم انداز فرهنگی هماهنگ است، گروه طراحی گامی دیگر برداشته تا تاریخ محلی را هم در پروژه بگنجاند. با نصب اثری هنری از جنس فولاد ضد زنگ، با پوششی از قطعاتی از حیوانات بومی که در طول روز قابل مشاهده و در شب هنگام در زمینهای جنوبی به برجک های بدل می شوند، این امر محقق شد. تمامی این موارد، بخشی از طرح برای ساخت نه تنها یک پل، بلکه مجموعه ای از فضاهای مردمی در ساحل رودخانه بود که هر کدام از آنها ویژگی و مطلوبیت خاص خود را دارند. اتمام ساخت پل عابرپیاده ساحل رودخانه آدلاید، نه تنها فرصتهایی را  برای بارز ساختن قسمتهایی از شهر که به این محوطه متصل هستند، آشکار می سازد، بلکه به افراد اجازه می دهد تا متوجه شوند که خود سفر هم به اندازه مقصد از اهمیت زیادی برخوردار است و یا در این مورد خاص سفر همان مقصد است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *