جستجو
Close this search box.

مهربان بودن به رسم دیوار مهربانی

ایجاد دیوار مهربانی حرکت مردمی با بازتاب های مثبت در جامعه و حتی در سطح بین الملل بود اما نقدهایی نیز به این جریان وارد است که می توان آنرا بهبود بخشید.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

جایگاه دیوار مهربانی و پذیرش آن توسط مردم

دیوار مهربانی مکانهایی از شهر است که مردم آنچه را که به آن احتیاجی ندارند با شعار “نیاز داری بردار و نیاز نداری بگذار” به دیوار کوی و محله خود آویخته  و در اختیار هموطنان نیازمند قرار می دهند.
بنیان نهادن دیوارمهربانی در شهر های کشورمان، نمایش غرور انگیزی از حس انسان‌دوستی ایرانیان عرضه می کند. این حرکت پیام کمک به همنوع را با طرحی خلاقانه توسط ملت ایران به گوش جهانیان رسانده است و گامی بلند برای نشان دادن چهره واقعی مردم انسان دوست ایران به دیگر کشور هایی است که تحت تاثیر رسانه های غرب، چهره ای غیر واقعی از ایران را باور کرده اند. این جنبش برای اولین بار در شهرهای مشهد و شیراز شکل گرفت و سپس در دیگر شهر های کشورمان در حال گسترش و شکل گیری است.

نامطلوب کردن ظاهر شهر با چیدمان نامناسب اجناس، خیابان رازی، رشت

بازتاب دیوار مهربانی در شبکه های اجتماعی

ایجاد دیوار مهربانی حرکت مردمی بود که هم اکنون به سرعت در حال پیشرفت است و بازتاب آن را می توان در شبکه های معروف خبری سراسر دنیا مانند سی ان ان(CNN)، بی بی سی(BBC) و … مشاهده کرد. برای مثال،  پایگاه بی بی سی انگلیسی، در گزارشی مفصل در این رابطه عنوان می کند: ایرانی ها در حال سازمان دهی کمک های خیریه به شکل دیوارهای مهربانی در فضاهای باز هستند. این دیوارهای مهربانی در شهرهای بزرگ برپا شده و سبب ترویج بحث هایی آنلاین در مورد تلاش برای کمک به افراد فقیر شده است.

مشخص کردن محدوده برای دیوار و رعایت بهداشت با گذاشتن پوششی برای زیر لباس ها و دیگر اجناس بر روی دیوار و روی زمین، میدان سپاه،کرج

برای بازدهی بیشتر چه باید بکنیم؟

مردم نیز با اضافه کردن مواردی مانند ایجاد کتابخانه در دیوار مهربانی که توسط هموطنان خوش ذوق بوشهری انجام شده و مواردی از این قبیل به کامل شدن و هرچه بهتر شدن دیوار مهربانی  کمک می کنند. هم اکنون که این جریان رسانه ای شده، نکته حائز اهمیت درباره آن، این است که این موضوع صرفا به حرکتی نمایشی تبدیل نشده و به اصل موضوع که کمک و یاری به هموطنان ما به شکلی مفید و کاربردی باشد پرداخته شود تا شاید بتواند گرهی را از زندگی هموطنان‌مان بگشاید. ماهیت این حرکت که کمک به همنوع است بسیار قابل ستایش است اما باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ما تا چه اندازه به اهداف خود از ایجاد دیوار مهربانی دست یافته ایم؟ و حال برای بهتر و کاربردی تر کردن این حرکت پسندیده چه باید بکنیم؟

ایجاد مزاحمت برای عابرین با بی نظمی و ریخته شدن لباس ها در پیاده رو ،فرحزاد، تهران

نکته اول  بهداشت اجناس قرار گرفته شده در دیوار مهربانی است. باید از هموطنان‌مان درخواست کنیم به این موضوع توجه داشته باشند و با شست و شوی لباس ها و دیگر اجناس اهدایی یا اقداماتی از این قبیل از سلامت و بهداشت اجناس اطمینان حاصل کنند تا خدایی ناکرده مشکلاتی به مشکلات هموطنی که قصد استفاده از اجناس را دارد افزوده نگردد .دوم تاثیر دیوار مهربانی بر ظاهر شهر است. در برخی از نقاط شهر  این دیوارها بسیار نامنظم بوده و با قرار گیری لباس ها در کناره دیوار، علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی، هم ظاهر شهر شکلی نامناسب بخود گرفته و هم برای تردد عابرین پیاده مزاحمت ایجاد می کند. در راستای هرچه بهترشدن این حرکت پسندیده می بایست محدوده و چارچوبهایی با ابزارهای دردسترس ایجاد شده تا نظمی به دیوار داده شود و ظاهرشهر را مغشوش نکند و با تدارک دیدن سقفی برای محدوده دیوار مهربانی از خیس شدن  لباس ها و آسیب دیدن انها نیز جلوگیری شود. همچنین می توان حداقل استاندارد هایی برای هموطنانی که برای اهدای اجناس اقدام می کنند مشخص کرد تا این دیوار بتواند از بازدهی بهتری برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *