جستجو
Close this search box.

قدرت خیابانهای پیاده مدار

در ساماندهی خیابانی در برایتون از طریق تعامل با کسبه، رویکرد جدید ترکیب سواره و پیاده به دست آمد که در حین تردد سواره و رونق اقتصادی، اولویت با پیاده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

بسیاری از معماران منظر فکر می کنند که آنالیز سایت و بافت محلی، فعالیتی زائد در طراحی است. پروژه ای که در ادامه آن را بررسی می کنیم به شما اثبات می کند که در این زمینه اشتباه می کنند .”جاده جدید” یک مثال کامل در این زمینه است که چگونه معمار منظر می بایست سایت و اطراف آن را ارزیابی کند؟ زمانی که شرکت گل و همکارانش توسط شورای شهر برایتون برای این پروژه انتخاب شدند ، افراد پیاده و مناطق مورد استفاده در محدوده از دسترسی های نامناسب موجود رنج می بردند. مثلاً مسیر رقت و آمد آنها نسبت به سایر مناطق تحت طرح ترافیک شهری غیر قابل دسترس بود و مسیرهای آن نادیده گرفته می شدند. آنچه که امروز به نام فضای مردمی (Public Space) در این محدوده می شناسیم، در واقع پیمایش زندگی عمومی، تجزیه و تحلیل ساختار شهری، الگوهای جنبش و فعالیتهای فضای باز، هم در زمستان و هم در تابستان در راستای بهبود و ارتقاء پروژه در عرصه عمومی بوده است.

قدرت خیابانهای پیاده مدار
ایده اولیه ساماندهی خیابان
جاده جدید برایتون

گروه معماری گل در مورد چگونگی کمک گرفتن از مردم در طراحی مکانها تجربیات خوبی در این پروژه به دست آورده است. آنها اولین قدم را درک بافت و موقعیت محلی به عنوان پایه ای در جهت یافتن راه حل می دانند. در برایتون درک دقیقی از خیابان به دست آوردند که همان ویژگی فیزیکی آن بود، اما اینکه چه کسانی از این مکان استفاده و چه کسانی از این مکان نقل مکان می کنند، هنوز نیازمند بررسی بود.گروه طراحی زمان بسیار زیادی را صرف صحبت با مردم کرد تا بتواند نیازهای آنها را پاسخ داده و به آنها در جهت بهبود محیطی که در آن زندگی می کنند، کمک کند. این گفتگو از طریق برگزاری کارگاه ها و جلسات کلیدی بود. صحبت کردن با مردم در مورد آرزوها و ترسهایشان به طراحان برای دستیابی به هدف که خلق یک شهر پیاده مدار، آرام، جذاب و قابل دسترس تر بود، کمک کرد.

نوع جدیدی از فضای خیابان

خیابان مورد نظر در طرح، در قلب فرهنگیشهر تبدیل به گذری شده بود که بیشتر تحت سلطه وسایل نقلیه بود تا مردم و حتی با وجود میراث غنی و نهادهای فرهنگی متعدد در جذب کسب و کارهای کوچک و بازدیدکننده ها با مشکل مواجه شده بود. اعضای شورای شهر برایتون اعتقاد داشتند که برای رسیدن به خیابانی در نقطه ایده آل خود، باید تصمیمی گرفته شود و آن تصمیم بستن خیابان به روی ترافیک سواره در آینده بود. اما پس از صحبت با صاحبان کسب و کارهای کوچک در خیابان، به این نکته رسیدند که ساکنان در مورد منع عبور و مرور وسایل نقلیه نگران هستند. بنابراین معماران منظر ایده ای جدید برای نوع دیگری از خیابان مطرح کردند. “جاده جدید” اولین خیابان انگلستان با تقسیم فضایی خیابان است. در واقع جایی است که به ماشینها خوش آمد می گوید و به صلاح مردم عمل می کند.
در طراحی خیابان، فعالیتهایی اعم از دوچرخه سواری، نشستن و پیاده روی را مطرح شده است که مبتنی بر برنامه ریزی فضایی و بر پایه مردم محوری است. برای اینکار خیابان به گونه ای تصور شد که سطح یکپارچه ای از سنگ طبیعی بدون محدودیت و گذرگاهی است که به افراد پیاده و دوچرخه سوار اجازه می دهد از طریق آن در کل فضا حرکت کنند و در اولویت نسبت به سایر استفاده کنندگان قرار گیرند. به عبارتی هر تصمیمی که در مورد چگونگی طراحی این سایت گرفته شده است در جهت هدایت کاربران در جهت رفتار در یک مسیر معین بوده است. کیفیت های بصری همه کاربران را برای آگاه تر شدن از محیط پیرامون شان راهنمایی می کنند و یک ارتباط چشمی میان کاربران پیاده و اتومبیل های کم سرعت ایجاد می شود.

قدرت خیابانهای پیاده مدار
وجود دوچرخه در خیابان برای ایجاد تنوع عملکردی و ترغیب به استفاده از آن در حمل و نقل روزانه

در طراحی این پروژه، تیم طراحی حتی سگهایی را برای راهنمای نابینایان در نظر گرفت، نه برای ساختن خیابانی کاربرپسند برای نابینایان، بلکه برای استفاده از تکنیک هایی جهت آموزش رفتاری به مردم در جهت حرکت آنها در فضا و مسیر مشخص. نوار هدایت لمسی در دو طرف خیابان با مسیرهای با بافت فرش برای نشان دادن مرزها تعبیه شده است که با وجود خطرات بالقوه، حرکت راحت تر بر روی فضای اشتراکی را تسهیل می کند.
کفسازی نشانه ای برای ورود وسایل نقلیه به خیابان است. رانندگان می دانند که اگر سرعت خود را کم کنند عابرین متوجه حضورشان در خیابان می شوند. بنابراین سطح سنگفرش به دقت انتخاب شده و تغییر در صدا به واسطه اندازه سنگها برای اشاره به عابرین است.

قدرت خیابانهای پیاده مدار
حرکت آرام سواره در مسیر پیاده، سبب آگاهی عابر از وجود خودرو می شود.

مطالعات نشان می دهد با وجود تئاترهای مختلف، خیابان در شب فعالتر خواهد شد. بنابراین نقش نور در ساماندهی فضا بسیار کلیدی می شود. طراحان از روشنایی کمک گرفته اندتا مردم حس امنیت داشته باشند. بخش عمده خیابان مملو از نیمکتهای چوبی است که در طول آن پخش شده اند و مرز و لبه ای خلق کرده اند که به نظر می رسد عابرین در سوی دیگر آن می توانند قدری تعلل کرده و در محیط مکث داشته باشند. در این فضا با بکارگیری مبلمان مناسب و نورپردازی مطلوب قدرت دعوت کنندگی افزایش پیدا کرده است و اکنون مردم به حضور در فضا ترغیب می شوند. بعلاوه بر اینکه مردم محلی فضای جدید را پذیرفته اند، این خیابان برای توریستها و بازدیدکننده ها نیز جذاب بوده و به سرعت تبدیل به یکی از خیابانهای محبوب در شهر شده است. پس از اجرای این طرح ترافیک در منطقه 93 درصد کاهش یافته است؛ تعداد عابرین 62 درصد افزایش یافته و به صورتی باورنکردنی به فعالیتهای طولانی مدت 600 درصد افزوده شده است که این امر سهم زیادی در اقتصاد محل داشته است.

قدرت خیابانهای پیاده مدار
نیمکتهای چوبی سراسری که در طول خیابان قرار داده شده اند، علاوه بر کاربردی بودن به عنوان شاخص آن نیز شناخنه می شوند.

گروه طراحی پس از تایید موفقیت این پروژه توسط شورای شهر، امنیت شهر و چگونگی استفاده از زندگی عمومی و فضاهای عمومی را به کمک ابزارهایی مانند بررسی زندگی عمومی و ارزیابی تاثیر طراحی و تجزیه و تحلیل شهر در جهت افزایش اماکن عمومی، به مردم آموزش دادند.
به دنبال موفقیت این پروژه، 86 درصد از شهروندان برایتون خواستار داشتن فضاهایی با این مشخصات مشابه شدند. به نظر می رسد شهروندان در سراسر جهان روشهای مشابهی را در جهت ارزیابی و خلق خیابانهای در دسترس تر به کار می گیرند. پروژه جاده جدید مبنای مناسبی را برای مشاوران در طراحی شهری فراهم آورد و تفکر و روش به کار رفته دراین پروژه چهارچوبی محکم برای توسعه شهری در شهر ایجاد کرده است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *