جستجو
Close this search box.

درک اهمیت آب توسط مردم در اکسپوی جهانی باغ

پروژه "جایی که رود جاریست"، برای دهمین اکسپوی جهانی باغ طراحی شده و تلاشش این بود که مردم بفهمند چگونه آب پاک هم برای محیط و هم برای زندگی سالم مهم است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این پروژه با نام “جایی که رود جاریست”، برای دهمین اکسپوی جهانی باغ طراحی شده بود. این پروژه با مساحت تقریبی 1500 مترمربع، جایزه دوم مسابقات جهانی دهمین اکسپوی باغ چین را برد. مفهوم تمام پروژه این بود که مردم بفهمند که چگونه آب پاک هم برای محیط و هم برای زندگی سالم مهم است. برای رسیدن به این مقصود، تیم پندا طرحی را ارائه کردند که تداعی کننده مسیر یک رودخانه و کاربری طبیعی آن باشد. این کار فقط با چند عنصر انجام شد؛ گل های وحشی، علفها و چمن.
طبق گفته ی گروه طراحی ایده تمرکز بر آب از رابطه طولانی ووآن – محل برگزاری اکسپری باغ – با راههای آبی گرفته شده است. بنابراین باغ ارتباط تاریخی و فرهنگی این منطقه و آب را منعکس می کند.
با راه رفتن در داخل باغ بازدیدکنندگان می توانند نوع متفاوتی از منظرها را تجربه کنند. مانند صخره های باریک، غارها، علفزار و تنگه های پست و باریک. بعضی از قسمتهای سایت با ارتفاعهای متفاوت ساخته شده اند تا کوهها و دره های ملایمی شکل دهند.
باغ می تواند از نقاط مختلف و با دیدهای مختلفی تجربه شود. با ورود به علفزار بازدیدکنندگان می توانند بالای تنگه راه بروند و در مکانهایی با نام واحه جمع شوند؛ جایی که می توانند ببینند در سطح زمین چه اتفاقی در حال وقوع است.

درک پایداری توسط مردم در اکسپوی جهانی باغ
طراحان با خلق فضاهای متنوع و استفاده صحیح از آب در پروژه “جایی که رود جاریست” مفهوم پایداری را به مردم می آموزند.

توجه به فنون پایدار چیزی است که پندا را در بیشتر پروژه هایش با آن می شناساند. در این پروژه سامانه ای وجود دارد که آب باران را در تانکهای زیرزمینی جمع آوری می کند و از آن در طول جشنواره برای آبیاری گیاهان استفاده می شود.
البته یکی از جالب ترین مشخصه های این پروژه کارایی جالب آن است. بازدیدکنندگانی که وارد باغ می شوند تشویق می شوند که با آن تعامل کنند، چنانکه به آنها دانه هایی از گونه­های گیاهی مختلف داده می شود تا در مرزهای تنگه بکارند. جالب اینکه در زمان برگزاری اکسپو تمام دانه هایی که کاشته شده اند، شروع به جوانه زدن می کنند و بازدیدکنندگان می توانند رشد آنها را ببینند و اهمیت مشارکت در محیط را احساس کنند.
این پروژه می تواند به عنوان قصیده ای بر آب شناخته شود و حقیقتاً منبع آب قالب اصلی این طراحی است. همانطور که طراحان اشاره می کنند، وظیفه مردم این است که راهی برای حفظ منابع آب پیدا کنند و این فقط زمانی می تواند ممکن شود که مردم از اهمیت آن برای سیاره ی ما و خود ما آگاه شوند.
اینجا، مردم احساس می کنند که گویی رودخانه هستند، مسیر آن را دنبال می کنند و در نقش طبیعی آن شرکت می کنند. به این ترتیب مردم می فهمند که چرا رسیدن به محیط طبیعی ما به داشتن آب پاک و خالص بستگی دارد. این پروژه مثالی از آن است که چگونه معمار منظر می تواند در مردم راجع به موضوعات مهمی مانند پایداری، آگاهی ایجاد کند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *