جستجو
Close this search box.

تاثیر خلاقیت در طراحی حیاط یک آپارتمان در بانکوک

محدودیتهای موجود در سایت، همواره چالشی برای طراحان بوده است. در طراحی یک حیاط کم عرض در آپارتمانی در تایلند، خلاقیت و نوآوری کلید رفع محدودیت ها بوده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

برای یک معمار منظر ایجاد یک باغ زیبا یا فضای سبز در مقیاس محله ای تا شهری کار جالبی به نظر می رسد. اما در بسیاری موارد محدودیت های اندازه در سایت های طراحی سبب می شود تا طراحان منظر نتوانند ایده های وسیع خود را به اجرا در آورند. اینجاست که خلاقیت باید راهگشا باشد.
پروژه ایجاد فضای سبز در یک مجتمع مسکونی در تایلند که توسط شرکت Shma طراحی شده، یکی از این سایتهای دارای محدودیت است. در این مجتمع حیاط بسیار کوچک آن که دارای عرض بسیار کم است و در طول ساختمان کشیده شده است، به عنوان فضایی بلااستفاده مانده و از آن به دلیل وسعت کم استفاده ای نمی شود. اینگونه حیاط ها در بسیاری از آپارتمانهای کشور خودمان به واسطه ضوابط شهرداریها ایجاد شده است. بنابراین بررسی این پروژه می تواند رویکرد ما را در استفاده از این فضاها تغییر دهد.

عرض کم حیاط مانع خلاقیت و ایجاد فضایی آرام نشده است
عرض کم حیاط مانع خلاقیت و ایجاد فضایی آرام نشده است.

در طراحی این سایت، برنامه ساخت همه چیز در یک محدوده بسته نیست بلکه هدف استفاده از فضای سبز و بلا استفاده و تبدیل آن به یک منظره زیبا است.  برای ایجاد محیط خصوصی و آرام یک دیوار به طول 50 متر و با ارتفاع 3 متر از جنس لوله های فولادی به عنوان مرز بین این حیاط و فضای بیرون کشیده شده است. تراکم متفاوت این لوله ها سبب ایجاد ریتم های متفاوتی از  نور و سایه شده و خود به عنوان یک اثر بصری منحصر بفرد جلوه گر شده است. برای بزرگتر جلوه دادن این فضا از داخل ساختمان، در دیوار بیرونی ساختمان از شیشه استفاده شده است تا ساکن ساختمان که در پیلوت می نشیند، منظره ای وسیع را در دید خود داشته باشد.
اتصال حیاط به ساختمان توسط یک سطح شیبدار و پلکان انجام شده است. در پایین این سطح شیبدار یک آبنمای خطی از جنس سنگ گرانیت وجود دارد که جریانهای آبی طبیعی شبیه آنچه در دامنه کوه یافت می شود، ایجاد می کند. درختان جنگلی  به صورت نامنظم در این شیب و کنار دیوار فولادی کاشته شده اند. این آرایش درختان در کنار صدای آبشار در ایجاد محیط آرام کمک کرده و باعث ایجاد حس حضور در طبیعت بکر شده و فضای بیرونی و درونی را تحت تاثیر قرار می دهد که نتیجه آن یکپارچگی بین منظر و معماری است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *