جستجو
Close this search box.

نکات مهم برای معماران منظر درباره اکسپوی 2015 میلان

برای اکسپو باید معماران منظر را به چالش کشید چرا که این حرفه می تواند به خوبی رابطه بین انسان و طبیعت را درک کند و بر آن تاثیر بگذارد.

مشخصات مطلب

دو تن از کارشناسان سایت Landscape Architects Network طی بازدید از اکسپو 2015 میلان، فهرستی از نکات شاخص و آموزنده برای معماران منظر تهیه کرده اند که می تواند برای پروژه های آينده مفید باشد.

از نمایشگاه جهانی لندن در سال 1851 تاکنون، این گونه نمایشگاه ها به صحنه‌ نمایش دستاوردهای جهانی تبدیل شده اند. گرامافون در اکسپو جهانی پاریس در سال 1878 و الکتریسیته در نمایشگاه سن لوئیس در سال 1904 از جمله اختراعات بسیاری هستند که برای اولین بار در اکسپوهای جهانی از آنها رونمایی شد.

اکسپوی 2015 از تاریخ 1 می تا 31 اکتبر در میلان، پایتخت اقتصادی و فرهنگی ایتالیا برپا شد و میزبان 143 کشور و به عبارتی 93 درصد از جمعیت جهان بود. گردهم آوردن مردم جهان به مدت 6 ماه در میلان، در این رویداد باشکوه و همگانی در فضایی پهناور، چالش چشمگیری بود که برگزارکنندگان با موفقیت از عهده برگزاری آن، با بیش از 20 میلیون نفر بازدیدکننده، برآمدند.

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
شبکه پیچ خورده در غرفه ایران

اکسپوی 2015 با عنوان «تغذیه زمین، انرژی برای حیات»، علاوه بر بررسی روشهای سنتی تولید محصولات غذایی، ارزشهای فرهنگی را به اشتراک گذاشت و به چگونگی بهره برداری از تکنولوژی های جدید پرداخت.

در اواسط اکتبر و طی بازدید از اکسپو، ما شاهد ایده هایی بودیم که می توانند در مقیاس های مختلف برای معماران منظر مفید باشند. در نتیجه پروژه بعدی شما در هر قالبی که باشد، به هر اندازه غیر معمول، کاربردی، یا صرفا تجربی، خوب است نگاهی به این 10 نکته برجسته بیندازید:

نکات برجسته اکسپو میلان برای معماران منظر
  • طراحی مستر پلان برای رویدادی در مقیاس کلان

سایت اکسپو با مساحت 290 هکتار (490 جریب) توسط استفانو بوئری، ریچارد بردت، مارک رایلندر، ژاک هرتزوگ و ویلیام مک دونو طراحی شده و دسترسی به آن از طریق انواع وسایل حمل و نقل به راحتی امکانپذیر است. جالب است که این سایت به صورت کاملاً متوازن، حول دو محور “دکومانوس” و ” کاردو” طراحی شده است. دکومانوس با طول 1 کیلومتر در راستای شرقی – غربی قرار دارد و متعلق به کشورهای شرکت کننده ای است که دارایی های خود را در زمینه غذا و محصولات غذایی ارایه دادند.

“کاردو” در محور شمالی – جنوبی کشیده شده و مختص کشور میزبان یعنی ایتالیا و مناطق مختلف آن است. چنین ساختار شطرنجی در زمان روم باستان و برای جا به جایی جمعیت انبوه رواج یافت. مستر پلان تهیه شده فقط به ترکیبی از سازه های عظیم (غرفه های نمایشگاه) محدود نمی شود بلکه منظری مجموعه ای است؛ این باغ – نمایشگاه شگفت انگیز شامل بیش از 12000 اصله درخت، المان های آبی جذاب و یک کانال است.

  • اهمیت جزئیات

جزئیات کوچک حتی در مقیاسهای کلان نادیده گرفته نشده اند. قطعات چوبی تغییر کاربری داده شده از پیاده راههای ساحل جزیره کنی در بروکلین به غرفه ایالات متحده آورده شده اند و یا 17000 قطعه که به دقت و برای نفوذ نور خورشید در غرفه ژاپن کنار هم چیده شده اند، تنها نمونه هایی از این ظرافت های هنرمندانه هستند. خالی از لطف نیست که به نمای مشبک و پیچیده غرفه ایتالیا اشاره کنیم که قادر به تصفیه هوا است. این نما از نوعی بتن سفارشی (تولید شرکت ایتالیایی Italcementi) ساخته شده و قابلیت جذب آلودگیها و تلطیف هوا را دارد. آیا این نوع بتن از مهمترین دستاوردهای تکنولوژی در آینده است؟

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
پوسته بتنی متخلخل غرفه ایتالیا
  • راهکارهای متخلخل

غرفه امارات متحده عربی توسط فاستر و شرکاء طراحی شده و از کوچه های باریک تاریخی در شهرهای کویری الهام گرفته است. در طراحی آن از نوعی کفسازی با پایه رزین استفاده شده که غالباً از ایتالیا تامین می شود. نتیجه، سطحی متخلخل و یک دست بود که حس ماسه های روان را ‌ایجاد کرده بود.

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
غرفه امارات که توسط فاستر طراحی شده بود و از فرم های کویری الهام گرفته است.
  • روشهای خلاقانه در تهیه نقشه سایت

هنگام بازدید از سایت اکسپو با مساحت 290 هکتار (490 جریب) فرد به راحتی ممکن است سردرگم شود. با این حال، نقشه روان اکسپو جهت یابی را به طرز چشمگیری ساده کرده بود.

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
طراحی نقشه های راهنما بسیار خوانا و کارآمد بود.
  • المان هایی شگفت انگیز برای نشستن

نشستن در نمایشگاه جهانی نباید تکراری باشد و نیمکتهای الاکلنگی کشور لیتوانی و تابهای انرژی جنبشی کشور استونی از هیجان انگیزترین نمونه هایی بودند که با آنها مواجه شدیم. تابهای انرژی جنبشی به بازدیدکنندگان می آموخت که برای کارهای روزمره مثل شارژ کردن گوشی تلفن به چه میزان انرژی نیاز داریم.

همچنین از کنار کودکان شادی رد شدیم که با صندلی چرخشی طراح انگلیسی توماس هثرویک بازی می کردند. این صندلیها در کنار دریاچه آرینا چیده شده بودند، جایی که مهمترین اثر نمایشگاه یعنی درخت زندگی، در آنجا برپا شده بود. چه کسی فکر می کرد این اثر بیشترین بازدیدکننده را داشته باشد و به نماد برتر اکسپو تبدیل شود؟

  • منحصربفرد بودن

غرفه برزیل خاص ترین نمونه یک میدان شهری یا فضای بیرونی بود. این سازه سبک و باز به شکل ترامپولین، تعریفی جدید به فضا بخشیده و افراد را به بازدید از این غرفه منحصربفرد دعوت می کرد. ما از این سازه بالا رفتیم و سعی کردیم تعادلمان را حفظ کنیم. این پروژه نشان داد که می توان با کمترین منابع و امکانات، فضای تعاملی خاطره انگیزی به وجود آورد.

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
غرفه برزیل بسیار نوآورانه و مهیج طراحی شده بود.
  • پارک تنوع زیستی، رویای دوستداران گیاهان

پارک تنوع زیستی با مساحت 0.85 هکتار (2.1 جریب)، اطلاعات مفیدی درباره کیفیت محصولات غذایی، کشاورزی و محیطی ایتالیا می دهد. ما از کنار مناظری گذشتیم که روشهای مختلف کشاورزی در مناطق بومی ایتالیا را معرفی می کردند.

پارک بیانی قوی داشت. ما را با دارایی های طبیعی و گونه های زیستی ایتالیا آشنا نموده و با معرفی بیش از 300 گونه گیاه ثابت کرد روشهای کشاورزی ارگانیک در ایتالیا الگویی جهانی محسوب می شوند.

  • اهمیت نورپردازی

نورپردازی مناسب می تواند به هر محیط، بعدی دیگر ببخشد و این نکته به ویژه در غرفه کشورهای ایتالیا، انگلستان و کویت صحت داشت. با وجود چشمگیر بودن این غرفه ها در روز، آنها در شب نیز بسیار خیره کننده بودند. توده مکعب مشبک که به اصطلاح “کندو” نامیده می شد، عنصر اصلی غرفه انگلستان بود که توسط ولفگانگ باترس طراحی شده بود و مطابق با فعالیتهای یک کندوی واقعی نورانی می شد.

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
نورپردازی غرفه کویت همراه با نمایش آب جلب توجه می کرد.
  • طرحی برای تجربه

نمایشگاه جهانی بدون تجربیات لذت بخش چه لطفی دارد؟ فضای جشنواره ای لونا پارک مانند در غرفه هلند، از ویژه ترین نمونه ها‌ست که در آن امکاناتی از قبیل گلخانه، تنها رستوران چرخ و فلکی جهان، نه کامیون پر از مواد غذایی دیده می شد و آهنگهای شاد هلندی به فضای آن هیجان دو چندان می بخشید. چطور می توان چنین فضای شگفت انگیزی را دوست نداشت؟

  • کشت عمودی

در 35 سال آینده انتظار می رود جمعیت جهان از حدود 7 میلیارد به 9 میلیارد رشد کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند کشاورزی عمودی راهکاری برای کشت گیاهان در مواجهه با کمبود زمین است. آنچه توجه ما را بسیار جلب کرد مزرعه عمودی 860 مترمربعی غرفه ایالات متحده بود که در آن میله های کاشت عمودی با اندازه های قابل تغییر، از حداقل فضا، بیشترین بهره را می گرفتند.

۱۰ نکته برجسته درباره اکسپو ۲۰۱۵ میلان برای معماران منظر
در غرفه آمریکا بر کاشت عمودی به عنوان یک راه حل برای آينده تغذیه زمین تاکید شده بود.
چه بر سر اکسپو خواهد آمد؟

تجربه های طراحی مطرح شده در این مقاله، می توانند به پروژه های گوناگون تعمیم یابند، در هر مقیاس، گونه و محدوده جغرافیایی که پروژه حکم کند. یقیناً کنجکاوید که بدانید پس از تاریخ 31 اکتبر چه بر سر این غرفه ها آمده است. این غرفه ها با ملاحظات دقیق و بر پایه صرفه جویی در انرژی و مباحث پایداری ساخته شده اند. همه قطعات سازه ها قابل برچیدن هستند و می توان پس از پایان نمایشگاه، مجدداً در رویدادهای دیگر از آنها استفاده کرد.

اکسپو 2015 میلان به موضوعات راهبردی و استراتژیکی پرداخت، از جمله تامین غذا و حق بهره گیری از مواد غذایی سالم، مقابله با پسماندها، توسعه محیطی و دوستدارانه برای آینده کره زمین که تا سال 2050 حدود 9 میلیارد جمعیت خواهد داشت.

این رویداد انگیزه ای برای ارائه راهکارها بود، اما در واقع نتیجه اصلی آن برانگیختن احساس ضرورت و اهمیت این مسائل در زندگی ما بود. این رویداد، ما را بر این داشت تا با نگاهی عمیق تر به مواردی نظیر نحوه مصرف منابع طبیعی، ارتباط خود با اکوسیستم و خدماتی که به ما می رسانند، اهمیت تنوع زیستی و تاثیر تغییرات اقلیمی بر تولیدات غذایی، اقتصاد و جامعه بیندیشیم.

ما باید معماران منظر بیشتری را به چالش بکشانیم تا وارد این مباحث و گفتمانها شوند، چرا که معماری منظر حرفه‌ای است که به خوبی می تواند با ارتباط بین انسان و طبیعت درگیر باشد و بر آن تاثیر بگذارد.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *