جستجو
Close this search box.

چرا منتقدان موضع گیری شدیدی نسبت به اکسپو 2015 میلان داشته‌اند؟

اکسپو سال 2015 در شهر میلان ایتالیا، با موجی از انتقادات همراه بود و حضور کوکاکولا، مک دونالد و نستله هم به رونق این نمایشگاه کمکی نکرد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اکسپو سال 2015 در شهر میلان ایتالیا، با موجی از انتقادات همراه بود و حضور کوکاکولا، مک دونالد و نستله هم به رونق این نمایشگاه کمکی نکرد. اکسپو از معتبرترین و با سابقه‌ترین نمایشگاه‌های فرهنگی و معماری در جهان است. اکسپو 2015 نیز بخشی از سلسله نمایشگاه هایی است که از سال 1851 شروع شده است و در فواصل پنج ساله در کشورهای مختلف برگزار می شود. آخرین شهر برای میزبانی شش ماهه‌ اکسپو در سال 2010، شانگهای بوده است.

خیابان اصلی اکسپو
خیابان اصلی اکسپو

اکسپو 2015 از سال 2008 درحال آماده سازی بوده و از اول ماه می در میلان ایتالیا، جایی‌که هزاران شرکت کننده از 140 کشور جهان برای نمایش آثار و خلاقیت خود گرد آمده‌اند، بازگشایی شده است. هدف نمایشگاه، جذب 20 میلیون بازدیدکننده در طول 6 ماه، از اقصی نقاط دنیا است. به علاوه اتاق بازرگانی میلان اعلام کرده که این رویداد می تواند حدود 191 هزار موقعیت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در ایتالیا ایجاد کند و هم‌چنین صعودی یک‌مرتبه در اقتصاد ایتالیا به همراه داشته باشد. در ضمن، نیکولا بوری، استادیار اقتصاد در دانشگاه LUISS Guido Carli ، تخمین زده است که اکسپو 2015 می‌تواند تولید ناخالص داخلی را به میزان 14 بیلیون یورو افزایش دهد.

کاشت عمودی در غرفه آمریکا
کاشت عمودی در غرفه آمریکا

باوجود اظهارات دولت ایتالیا مبنی بر اینکه این نمایشگاه بین‌المللی معماری می تواند منجر به صعود اقتصاد ایتالیا ‌شود، بازخوردهایی منفی از جانب بخش های خاصی متوجه نمایشگاه شده است که از اکسپو به عنوان یک اثر فانتزی پرمدعا و بی معنا یاد می کنند و معتقدند اکسپو، شهر میزبان را زیر بار قرض و هزینه های سنگین خواهد برد. معترضی در روز افتتاحیه، در حالی که علامت “نه به اکسپو” را همراه داشت، به روزنامه انگلیسی گاردین گفت: “اکسپو، ماشینی برای سوزاندن سرمایه مردم است.” این رویداد موظف به ایجاد موقعیت های شغلی و رونق اقتصاد بود، اما توسط کارهای داوطلبانه اداره شده و بیلیونها یورو را برای سازه های بی‌معنی تلف کرده است. مخالفان همچنین از حضور شرکت های چند ملیتی، مانند کوکا کولا، مک دونالد و نستله خشمگین شدند و آن را در وب سایت “نه به اکسپو ” ذکر کردند.

غرفه ژاپن
غرفه ژاپن

طبق گزارش گاردین، تظاهرات مشابهی در محل برگزاری اکسپوی قبلی در شانگهای در سال 2010، در سویا در سال 1992، و در اکسپوهای قبلی، به شهر میزبان آسیب رساند. میزبان بعدی درسال 2020، دوبی است و باید انتظار چنین وضعیتی را داشته باشد.

با وجود این اختلافات، هنوز هم افرادی هستند که هدف اصلی اکسپو را، که نشان‌دادن خلاقیت های معماری و فرهنگ از سراسر جهان است، ستایش می‌کنند. نیویورک تایمز از این رویداد با عنوان “جشن سبک های معماری” یاد کرده و گاردین آن را “مجموعه‌ منتخب معماری” قلمداد کرده است.
اکسپو منتقدان جدی دارد و سوال اصلی آنان این است که اگر قرار است که شرکت های بزرگ که بازار را در اختیار دارند در اکسپو نیز اثرگذار باشند پس چه نیازی به این همه اتلاف هزینه و انرژی؟ آیا اکسپو جز یک حرکت نمایشی و سرگرم کننده چیز دیگری هست؟

پاسخ به این سوالات می تواند هدف گذاری و رویکرد اکسپو را در آینده تغییر دهد. شما چه فکر می کنید؟

غرفه کره جنوبی
غرفه کره جنوبی
مطلب فوق بخشی از مجموعه پرونده اکسپوی ۲۰۱۵ میلان است. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به فهرست کامل این پرونده مراجعه کنید.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *