جستجو
Close this search box.

سایه بان خیره کننده باغ گیاه شناسی مدلین

سازه این سایه بان با فرمی منطبق با طبیعت، به عنوان بخش توسعه یافته باغ گیاهشناسی به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تجربه که یک حشره کوچک در زیر گل را درک کنند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

یکی از مهمترین جنبه های یک طراحی خوب فهم زمینه است. زمینه شامل شناخت درباره مقیاس اطراف، زیبایی شناسی و آب و هوا می شود، اما می تواند فراتر از این حوزه هم عمل کند و کاراکترهای ضروری یک مکان یا فرآیندهای ذاتی آن محیط خاص را هم شامل شود. بدون این شناخت، طراحان نمی توانند راه حل های طراحی خوبی خلق کنند. فهم زمینه به طراحان اجازه می دهد به رابطه بین ساخت و طبیعت محیط، پی برده و از آن استفاده نمایند.
شرکت Plan B Architects، این فهم از زمینه را در اختیار گذاشته و از آن در طراحی یک سازه سایبانی با استفاده از هندسه موجود در طبیعت استفاده کرده است.
این سازه اساساً مکان بزرگی از چوب و فولاد در باغ گیاهشناسی مدلین در کلمبیا است. این باغ، خانه بیش از 1000 گونه از حیوانات و بیش از 4500 گونه از گیاهان است. نمایشگاه محیط طبیعی با این سبک و سیاق فقط در کلمبیا و آمریکای شمالی یافت می شود. طراحی سایه بان برای باغ گیاهشناسی به خوزه جرونیمو که یک گیاهشناس، فیزیکدان، شیمیدان و محقق کلمبیایی است، واگذار شد.

ایده گل – درخت

ایده پشت طراحی این سایه بانها، ترکیب معماری با طبیعت به وسیله اتحاد سلولی و فرمهای معمارانه بود. ایده طراحی، الهامی از کندوی عسل است و آنرا به عنوان یک سیستم مدولار به شکل گل و با ابعاد یک درخت معنی می کند. این واحدهای هندسی طبیعی از یک تنه فولاد تقویت شده تشکیل شده و با شش گلبرگ شش ضلعی، به صورت مشبک، مزین شده است. معماران این سازه را طوری پیش بینی کرده اند که به همان روش باغ و پیشرفت دانه ها، رشد کنند و در صورت لزوم پاسخگوی نیازهای باغ گیاهشناسی باشند.

سایه بان خیره کننده باغ گیاه شناسی مدلین
مقیاس سایه بان، به انسانها تجربه و حس زنبور و سایر حشرات در زیر برگ گلها را منتقل می کند.

با استفاده از فولاد به عنوان سازه محافظ، گلبرگ های سایه بان می توانند منطقه بزرگی را پوشش دهند. به دلیل سازه پشتیبان فولادی، سقف نیمه شفافی به وجود آمده که در عین محافظت از المانها و فضای زیرین به آب باران هم اجازه می دهد به سمت قیف تنه برود. این آب ذخیره شده و در صورت لزوم برای آبیاری سبزیجات استفاده می شود. سکونت زیر سایه بان، به وسیله شفافیت متفاوت زیر ترکه های چوب بافته شده و اطراف سازه فولادی، کنترل شده است. این گونه است که سایه بان یک فیلتر زیست محیطی به وجود می آورد که خط بین ساخت و ساز و منظر را مشخص می کند.
فضای زیر سایه بان یک فضای سکونت ایده آل را برای زندگی گیاهان حساس فراهم می کند و در عین حال با دستورالعمل های موردنیاز باغ گیاهشناسی مثل رویدادها و یا حتی یک پناهگاه پروانه، تطبیق داده شده است. طراحی سازه ها نیز به بعضی از تنه ها اجازه می دهد به شکل یک فضای کاربردی شامل یک کافه و مناطق اداری در آیند.

سازه به عنوان بخش توسعه یافته جنگل

ارتفاع زیاد سایه بانها و هم ترازی آنها با درختان اطراف، سبب می شود تا آنها به عنوان توسعه ای از جنگل اطراف به نظر برسند. تضاد بین مواد (چوب و فولاد) و زمینه طبیعی موجود کنار هم گذاشته شده است و زیبایی محیط اطراف را در درون سایه بانها برجسته می کند. در شب سازه درخت مانند، از زیر روشن می شود و یک تصویر جدید از ارتفاع سازه ایجاد می کند که گویی این سایه بان در تاریکی جنگل آرام گرفته است.

سایه بان خیره کننده باغ گیاه شناسی مدلین
ارتفاع و فرم سایه بان به گونه ای است که آنرا به عنوان بخش توسعه یافته جنگل نشان می دهد.
طراحی منطبق با طبیعت

به عبارتی، این پروژه می توانست بیان کننده یک فرم شبه حیات باشد. معماران، زمینه را با توجه به طبیعت محیط برای الهام و راهنمایی فرمی در نظر گرفته اند. آنها این ایده را بیشتر با توجه به فرآیند کاشت یک باغ گیاهشناسی مطرح کردند و این سازه نیز به عنوان فرمی که می تواند رشد کرده به مرور زمان به هم وصل شوند، معنی کرده اند.
سازه ها به صورت مستقیم پاسخگوی محیط هستند. ترکیب طبیعی و زیبایی شناسی که از جنگل اطراف تقلید می کند و استفاده از چوب های ظریف، یک جو طبیعی را به وجود می آورد که در عین مصنوعی بودن، کاملاً معاصر است.
این سایه بان از تجربیات منظر صحبت می کند و به بازدیدکنندگان اجازه می دهد درباره محیط طبیعی اطراف شان آگاه باشند؛ چون آنها در زیر سایه بان بزرگی گام بر می دارند و وارد فضایی می شوند که یک حشره کوچک در زیر گلها آن را تجربه می کند.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *