جستجو
Close this search box.

تبدیل یک زمین متروک به مغناطیس جاذب مردم

یک زمین متروک با اجزایی متحرک شامل آثار هنری و موقتی فعال و جاذب می شود. ایجاد زمین برای بازیهای چند منظوره نیز سبب مکث دانشجویان و عابرین شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

میدان شهری ابکت به عنوان بخشی از تماشاخانه شهری که در دل بافت شهر استقرار دارد، جا افتاده و توسط برج های مسکونی جدید، پارکینگ های ماشین چند سطحی و ساختمان های دانشگاهی احاطه شده است. این پروژه که نوعی منظرسازی شهری است، یک سایت خالی را به قطبی ورزشی و فراغتی سرزنده برای دانشگاه تبدیل ساخته است.
این طراحی ضمن تبدیل یک فضای متروک به فضایی مفید و جاذب با استفاده از آثار هنری، سکوهای ورزشی، پوششش گیاهی و همچنین با ایجاد جزء فضاها، محیط خود را به بستری برای ترکیب ایده هایی که مفاهیم خلاقانه ای ایجاد می نمایند، تبدیل می کند.

عکس بالا: وضعیت قبلی سایت و زمین رها شده، عکس پایین: سایت پس از طراحی
عکس بالا: وضعیت قبلی سایت و زمین رها شده، عکس پایین: سایت پس از طراحی
میدان شهری ابکت

میدان شهری ابکت یک گذرگاه موقتی است که فعالیت های مختلف را در یک مکان جمع می کند. این میدان نه تنها برای دانش آموزان و کارمندان دانشگاه، بلکه برای جامعه بزرگتر ملبورن هم قابل دسترسی است و فضای متروک و بلا استفاده سابق را به یک پارک “پاپ – آپ” 2800 متر مربعی قابل دسترس عموم تبدیل کرده است.
این فضا واقعاً برای بازیهای توپی پر جنب و جوش، مناسب است، زیرا تقریباً هیچ جای دیگری در شهر برای این فعالیت وجود ندارد، غیر از زمینی که در پردیس دانشگاه در خیابان بوون قرار دارد.

ایجاد زمین های بازی های چند منظوره
ایجاد زمین بازی های چند منظوره

بسیار جالب است که این پارک “پاپ – آپ” چگونه توانست تا این حد تعاملی و آگاه به جامعه باشد؟ این تنها یک پارک نیست، بلکه فضایی است که در آن مردم می توانند فارغ از زمان با محیط سرگرم شوند.
با استفاده از یک تکنیک ساده طراحی، الیوت میدان را با اجزایی متحرک شامل آثار هنری و موقتی “اش کیتینگ” فعال و جاذب کرد. در این اثر هنری بزرگ مقیاس به نام “پاسخ نظام طبیعی”، سبز نمایانگر جنگل شهری و سرخ آتشین تداعی کننده چشم انداز صحراست.

تبدیل یک فضای خالی به یک فضای کاربردی و پویا

طراحی و خلاقیت به همراه ایده هایی روشن، یک فضای خالی را به فضایی کاربردی، پویا و جاذب مبدل می کند. به اجرا گذاشتن این دیدگاه ها در یک فضای خالی، دانشگاه آر ای آی تی را قادر می سازد که بخشی بیرونی داشته باشند که عملگرا نیز هست.
این پروژه علی رغم این که موقتی بود، توانست استفاده ای برون گرایانه از فضا به وجود آورد؛ مردم از محیط بازدید کرده و با آن تعامل برقرار می کردند و این امری که هدف بود تحقق یافته است. این پروژه ها با تبدیل یک زمین بایر متروک به یک زمین بازی شهری، شیوه ارتباط ملبورنی ها با شهرشان را هر چند به صورت موقتی، تغییر می دهند.

تاثیرات یک پارک پاپ آپ

این پارک “پاپ-آپ” با استفاده از بافتها و رنگها در سطح، نور و تضاد را به این ناحیه آورده؛ ضمنا برخورد مناسبی با ساختمانها داشته و سرچشمه هایی از خوشی و سرگرمی را به محیط خود داده است.
این اثر هنری سرزنده و پویا ، حداقل برای من بسیار شگفت انگیز بود – زیرا که مردم را در یک میدان منسجم دور هم جمع کرده، به آنها انتخابهای بسیاری داده و استفاده از هر فضا را بدون تحت الشعاع دادن دیگری ممکن می سازد. عرصه های مختلف این پارک خود را در معرض نمایش و اختیار کاربران می گذارند و در حالی که هیاهوی شهر ادامه دارد، مکانی برای فراغت و خوشی پدید می آورند.

نتیجه یک همکاری عالی

برای خلق اثری اینچنین، به خوبی فکر شده است. جمعی از تخصص های مختلف چنین ایده ای را در یک کل منسجم، تجمیع نموده و فهم کلی را شکل دادند. در نهایت، آنها محیطی پیوسته را ایجاد کردند که مردم (جامعه) می توانستند از آن لذت ببرند. به همین خاطر است که همکاری میان معمار پیتر الیوت و مدیر پروژه آی ام ای تی لیز دیویس فوق العاده است.

درک نیازهای استفاده کنندگان

هنگام کار بر روی یک پروژه، زمان گذاشتن برای فهم حقیقی نیازهای شهر و مردمی که در آن زندگی می کنند، بسیار مهم است، خواه این پروژه طولانی مدت باشد یا موقتی. در هر صورت لازم است ذهنی باز در مورد آنچه در ناحیه ای که پروژه قرار است در آن احداث شود وجود دارد، داشته باشیم؛ هر جزئیات کوچکی به حساب می آید.

ایجاد سکو برای نشستن ناظرین اثر هنری یا مسابقات ورزشی دانشگاه
ایجاد سکو برای نشستن ناظرین اثر هنری یا مسابقات ورزشی دانشگاه
چگونه یک فضای واحد می تواند چند عملکردی باشد و به عنوان مکانی نوآورانه خدمت رسانی کند؟

ترکیب ناحیه ای قابل تجزیه که می توانست توسط آر ام ای تی و بقیه شهر مورد استفاده قرار بگیرد؛ این گونه است که می توان شهر و مردم را در کنار هم آورد و هر ذره از فضا را به نحوی با هم مرتبط ساخت که بتواند مورد استفاده همه قرار بگیرد. نکته جالب توجه این است که با اینکه پروژه هم مفید و هم کاربردی بود، تنها برای زمانی کوتاه پابرجا بود.

رنگ آمیزی بدنه سایت و خلق آثار هنر مفهومی
رنگ آمیزی بدنه سایت و خلق آثار هنر مفهومی

این نمونه، مثالی عالی از چیزی که می تواند برای مکانهای بایر در نواحی مختلف شهری وجود داشته باشد، است. نباید اجازه داد ترس از اینکه اگر یک پروژه خوب کار نکند چه پیش خواهد آمد، ذهن طراحان را از امتحان کردن احتمالات در طراحی مکان یا فضایی واحد در شهر منحرف کند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *