جستجو
Close this search box.

گردشگاه مارپیچی، نظرگاهی سازگار با طبیعت

پروژه گردشگاه سنتزی از ذوق و سلیقه است که در عین سادگی، راه حل ساختاری خلاقانه‌ای دارد و مردم را قادر به کشف طبیعت می کند و در حفظ محیط زیست نیز می‌کوشد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پرواز از دیرباز جزو آرزوهای انسانها بوده است، نه به خاطر اینکه سریع تر به مقصد برسند بلکه داشتن دیدی مانند پرندگان نیز برای او لذت بخش بوده است. به همین جهت به بهانه های مختلف سعی می کرد تا بناها را در ارتفاع بسازد. دید از ارتفاع زیاد در باغسازی ایرانی سابقه زیادی دارد. نظرگاه ها در شهرسازی نوین به اشکال مختلف ظهور پیدا می کنند. اخیرا در ایران نیز پل طبیعت در این حیطه ساخته شده است. در معمار منظر نیز مطلبی راجع به نقش آن در شهر منتشر شد.
در این مطلب پروژه ای را بررسی می کنیم که نظرگاهی را در دل طبیعت بکر و جنگل ایجاد کرده است. دیدن مناظر طبیعی از ارتفاعی بالاتر به سبب داشتن وسعت دید جذاب تر خواهد بود.
معماری به نام مارک توماس این گردشگاه را طراحی کرده است. گردشگاه با پوشش درختی کیریستنبوچ در سال 2014 افتتاح شد تا سده‌ باغ گیاه شناسی ملی در شهر کیپ در جنوب آفریقا را جشن بگیرد. باغ گیاه شناسی در سال 1913 ساخته شده و بخشی از 528 هکتار زمینی است که میراث جهانی یونسکو به خاطر وجود تنوع زیادی از گونه‌های جانوری  آن را منطقه حفاظت شده اعلام کرده است. گردشگاه به عنوان مکانی جاذب، نه تنها به خاطر طراحی نوآورانه‌اش بلکه بخاطر فراهم کردن چشم‌اندازهای متنوع معروف شد.

گردشگاه مارپیچی در دل طبیعت به عنوان یک نظرگاه دیدی وسیع را در اختیار ناظر قرار می دهد.
گردشگاه مارپیچی در دل طبیعت به عنوان یک نظرگاه دیدی وسیع را در اختیار ناظر قرار می دهد.

بلوم اسلنگ (Bloomslang) به معنی درخت مار است. توماس در کار خود به دنبال سادگی بوده است. طراحان چراغهایی را بر اساس ستون فقرات مار ساختند که الهام گرفته از حرکات سینوسی مار است و بازدید‌کنندگان را در میان درختان راهنمایی می‌کند.
فرم طراحی شده از بستر سایت سرچشمه می‌گیرد که در آن هیچ مسیر مستقیمی برای ساختن گذرگاه در میان درختان وجود ندارد. این فرآیند دخالت در محیط پارک را کاهش می‌دهد. اولویت همسازی با طبیعت در انتخاب مصالح سبب استفاده از مواد طبیعی در سقف و نرده‌های گردشگاه شده است. تخته‌های رنگ آمیزی شده به صورت عمود بر جهت مسیر گذاشته شده تا فرم نرده را تکمیل کنند. ترکیبی نادر از چوب و فلز، تکنیک‌های گذشته و حال را به هم وصل می‌کند و رو به رو شدن صنعت و طبیعت را نشان می‌دهد. در سراسر این راه دلپذیر، بازدید کنندگان می توانند زندگی طبیعی را از چشم اندازی مطلوب مشاهده کنند، در آنجا توقف کنند و در مکانهای وسیع تر استراحت کنند، در این نظرگاه است که آنها می توانند به مناظر فوق العاده و کوه های مجاور بیاندیشند.
اگر چه اکنون ساختار فلزی پل به وضوح نشان داده شده است ولی هدف نهایی آن ترکیب با محیط زیست است به طوریکه میله‌های فلزی با گیاهانی که به دور آنها می پیچند و بالا می‌آیند پوشیده خواهند شد. گردشگاه با پوشش درختی سنتزی از ذوق و سلیقه است که در عین طراحی ساده، راه حل ساختاری خلاقانه‌ای دارد و مردم را قادر به کشف طبیعت می کند، در حالی که در حفظ محیط زیست هم می‌کوشد.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *