جستجو
Close this search box.

گزارش نشست تجربیات حرفه ای یک معمارمنظر در استرالیا

نشستی با محوریت تجربیات حرفه‌ای یک معمارمنظر در استرالیا در تاریخ 30 دی 1401 توسط سایت معمارمنظر در پلتفرم Google Meet به صورت آنلاین برگزار شد.

نویسنده:

مشخصات مطلب

چهارمین نشست از مجموعه نشست های تشکیل شده از سوی سایت معمارمنظر، با محوریت تجربیات حرفه‌ای یک معمارمنظر در استرالیا در تاریخ 30 دی 1401 در پلتفرم گوگل میت (Google Meet) به صورت آنلاین برگزار شد.

در این نشست سارا شعبانیان، فارغ التحصیل دانشگاه تهران، به سخنرانی درباره مسائلی چون فرآیند طراحی در شهرداری های استرالیا، مقیاس و انواع کارهای انجام شده توسط معماران منظر، نرم افزارهای کاربردی و … پرداخت که در ادامه به تفصیل آورده شده است. این نشست در دو بخش به اشتراک گذاری تجربیات حرفه‎‌ای خانم شعبانیان در حیطه معماری منظر در استرالیا و جواب دادن به سوالهای مطرح شده از سوی افراد حاضر در جلسه توسط ایشان، برگزار شد.

گزارش نشست تجربیات حرفه‌ای یک معمارمنظر در استرالیا

خانم شعبانیان سخنرانی خود را با توضیح مختصری در خصوص سازمان AILA (انجمن معماران منظر استرالیا) شروع کردند:

افرادی که در AILA (Australian Institute Of Landscape Architect) عضو هستند اکثراً، نه الزاماً تمامی افراد، معمارمنظر هستند. یکی از اهداف این سازمان درگیر کردن معماران منظر با چارچوب و قوانین Department Of Planning (وزارت مسکن و شهرسازی) است تا معماران منظر بتوانند به صورت موازی با این قوانین کار کنند.

از مهمترین کارهایی که از سوی AILA، در 10 سال اخیر صورت گرفته است، می‌توان به پررنگ کردن حضور معماران منظر در شهرداریها، سیستم کاری و آماده کردن نقشه های ساختمانی اشاره کرد. در حال حاضر نیز این سازمان بر روی راهکارهای ارائه شده از سمت معماران منظر برای کمک به Net Zero بودن استان New South Wales فعالیت می‌کند.

در ادامه خانم شعبانیان به توضیح مختصری در خصوص روند طراحی در شهرداری های استرالیا پرداختند:

به گفته ایشان یکی از تفاوتهای اصلی بین شرکتهای خصوصی و دولتی مانند شهرداریها در استرالیا، درگیر نشدن افراد با میزان بودجه و نوع قرارداد بسته شده در شرکتهای خصوصی است. این در حالی است که شهرداریها برای ساخت یک پروژه باید در مناقصه شرکت کنند و به این منظور بسته هایی را که شامل نقشه های فاز 2، برآورد هزینه ها و نوع قرار داد است را در مناقصه ارائه می دهند.

شهرداریهای استرالیا دارای تیم طراحی هستند که این تیم برای طراحی، 5 مرحله (Milestone) را تا آماده شدن یک پروژه  برای ساخت، به ترتیب زیر پشت سر می‌گذارد:

مرحله 1: شروع (Milestone 01: Start)

طرحهای جامع شهری توسط گروه استراتژی که شامل طراحان شهری است، به گروه اجرایی تحویل داده می‌شود. پس از آن نظرات گروههای مختلف، گروه آثار باستانی، محیط زیست و …، در خصوص سایت مورد نظر پرسیده می‌شود و مواردی که توسط این گروهها بیان می‌شود، در روند طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سپس با توجه به مقیاس پروژه، پرسشنامه‌ای تدوین می‌شود که در این پرسشنامه سوالهایی مانند رده سنی خانواده ها، نحوه دسترسی به سایت موردنظر، مشکلات حرکتی و … پرسیده می‌شود.

اطلاعاتی که از این پرسشنامه به دست می‌آید، برای رسیدن به ایده اولیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نهایت به صورت گرافهایی نشان داده می‌شود. (شعاع پخش کردن پرسشنامه با توجه به مقیاس پروژه محاسبه می‌شود.)

مرحله 2: توسعه ایده (Milestone 02: Concept Development)

توسعه دادن ایده اولیه در مرحله دوم اتفاق می‌افتد که شامل تحلیل سایت، توپوگرافی، همجواری های سایت و بررسی تقاضاهای مردم است. ایده اولیه طراحی شده در این مرحله به ایمیل افرادی که در پرسشنامه شرکت کرده‌اند، ارسال می‌شود و بار دیگر نظر افراد در خصوص طرح ارائه شده پرسیده می‌شود. ممکن است تغییرات جزئی مانند جا به جا کردن محل قرار گیری وسائل بازی، نوع وسایل بازی و… صورت گیرد و عموماً ایده اولیه بدون تغییر باقی نمی‌ماند.

مرحله 3: طراحی جزئیات (Milestone 03: Detail Design)

در مرحله سوم ایده اولیه طراحی شده وارد طراحی جزییات می‌شود.

مرحله 4: طراحی نهایی (Milestone 04: Final Design)

در این مرحله نقشه های فاز دو پروژه تهیه می‌شود.

مرحله 5: تدارکات و مناقصه (Milestone 05: Procurement & Tender)

مدارک تهیه شده توسط تیم طراحی به تیم مدیریت پروژه و مالی تحویل داده می‌شود تا مدارک را برای شرکت در مناقصه آماده کنند. لزوماً شرکتی که هزینه پایین تری را پیشنهاد داده است، در مناقصه برنده نمی‌شود و موارد متعددی در خصوص طرح ارائه شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از اعضای تیم بررسی طرحهای ارائه شده، معمار منظر است.

تا زمان به پایان رسیدن پروژه، تیم طراحی باید در دسترس باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل یا تغییر در خصوص طرح ارائه شده، پاسخگو باشند. 

پس از به اتمام رسیدن بخش اول نشست، سوالهایی از طرف افراد حاضر در جلسه مطرح شد که خلاصه‌ای از سوالات و جوابهایی که خانم شعبانیان به سوالات مطرح شده دادند، در زیر آمده است:

مقیاس و انواع کارهای انجام شده توسط معماران منظر

شرکتهای خصوصی دارای دسته بندی های متنوعی هستند که برخی از این شرکتها کارهایی در مقیاس کوچیک مانند طراحی خانه های ویلایی انجام می‌دهند و برخی دیگر به صورت مشاور برای وزارتخانه ها کار می‌کنند.

کارهایی که توسط بخش دولتی و شهرداریها در استرالیا صورت می‌گیرد نیز دارای مقیاسهای متنوعی هستند و اکثر کارهای انجام شده توسط شهرداریها شامل پارکهای محله‌ای، مرکز محله ها  (Neighborhood Center)، در مقیاس و بودجه های مختلف است. همچنین شهرداریها با همکاری وزارت ورزش استرالیا اقدام به ساخت زمینهای ورزشی (زمینهای کریکت، تنیس و زمینهای چند منظوره) می‌کنند.

گزارش نشست تجربیات حرفه‌ای یک معمارمنظر در استرالیا
نرم افزارهای کاربردی

شرکتهای بزرگ از نرم افزاری به اسم VectorWorks (یکی از خروجی های نرم افزار AutoCad) و شرکتهایی که کار مشاوره انجام می‌دهند از نرم افزارهایی مانند Rhino و Lumion استفاده می‌کنند. کمتر شرکت معماری منظری از Revit برای انجام کار خود استفاده می‌کند. این در حالی است که شرکتهای بزرگ مشاوری که کارهای معماری، طراحی شهری و منظر انجام می‌دهند از رویت استفاده می‌کنند.

 از نرم افزارهای کاربردی دیگری که مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به AutoCad، Photoshop، InDesign، Excel و   PowerPoint اشاره کرد. همچنین نرم افزار Illustrator نیز بیشتر در شرکتهای خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد نرم افزار GIS

نرم افزار GIS بیشتر توسط نقشه بردارها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شرکتهای بزرگ و شهرداریهای استرالیا دارای پلتفرمی هستند که داده های نرم افزار GIS در آن طبقه بندی شده است و توسط معماران منظر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضویت در AILA

برای عضو شدن در AILA افراد باید دو سال سابقه کار محلی داشته باشند. به دو روش زیر می‌توان در AILA عضو شد:

Seniorship Level: در این روش در طی مصاحبه‌ای که صورت می‌گیرد، افراد به صورت مستقیم عضو AILA می‌شوند. سوالاتی که در طی مصاحبه پرسیده می‌شود، تخصصی هستند و بیشتر، افرادی که سابقه کاری زیادی دارند و احتیاجی به راهنمایی فرد دیگری ندارند از طریق این روش عضو AILA می‌شوند.

:Mentorship Method افرادی که تجربه کاری زیادی ندارند یا در استرالیا درس نخوانده‌اند، از این روش عضو AILA می‌شوند. در این روش فردی که عضو AILA است، مسئولیت کسی را که قصد عضویت در این سازمان را دارد بر عهده می‌گیرد و در طی گذراندن یک دوره 13 ماه، سرفصل های مورد نیاز را بررسی و از این روند گزارشی تهیه می‌کند. پس از اتمام این دوره، مدارک برای AILA فرستاده می‌شود و از سمت آنها تاریخی برای مصاحبه، با حضور 4 نفر، تعیین می‌گردد. در طی مصاحبه سوالهایی در خصوص کارهای انجام شده توسط شخص موردنظر و اطلاعاتی که دارد، پرسیده می‌شود. در نهایت با قبولی در این مصاحبه فرد می‌تواند عضو این سازمان شود.

میزان درآمد

میزان درآمد فردی که در رشته معماری در استرالیا مشغول به کار می‌شود در مقایسه با فردی که در حیطه معماری منظر کار می‌کند تفاوت زیاد و قابل توجهی ندارد اما برای شروع کار می‌توان گفت کسانی که وارد حیطه کار معماری منظر می‌شوند، درآمد بیشتری نسبت به حوزه کاری معماری، با میزان درآمد 70 هزار دلار استرالیا دارند.

موقعیتهای شغلی با مدرک دکتری (PHD)

الزاماً برای به دست آوردن موقعیت های شغلی، داشتن مدرک دکتری لازم نیست.

میزان پایبند بودن شهرداریها به اجرای طرح ارائه شده

در استرالیا نزدیک به 90 درصد از طرحهایی که در شهرداری، توسط تیم طراحی ارائه می‌شود، به مرحله اجرا می‌رسد. استانداردهایی توسط تیم استراتژی شهرداری که شامل دفترچه‌ای حاوی نوع نیمکتهای انتخابی، کفپوشهای مورد استفاده و … است، در اختیار تیم طراحی قرار می‌گیرد تا مبلمان به کار رفته در طراحی بر اساس استانداردی که ارائه شده است، انتخاب شود.

هر چند در انجام پروژه های بزرگ که در حوزه تخصصی شهرداری نیست و شهرداری اجرای اینگونه پروژه ها را به شرکتهای مشاور واگذار می‌کند، امکان انجام کارهای نوآورانه بیشتر است و در طول پروژه یکی از اعضای شهرداری با گروه انتخاب شده همکاری می‌کند. در صورتی که لازم به اجرای پروژه در راستای قوانین و استانداردهای شهرداری باشد، اطلاعاتی که طراحی بر اساس آن باید پیش رود، برای شرکت منتخب، ارسال می‌گردد.

استانداردهای ارائه شده توسط شهرداری بیشتر برای مسائل نگهداری و نه صرفاً بحثهای مالی، در روند طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل در مبلمان به کار رفته، امکان تعویض آن به راحتی وجود داشته باشد.

نحوه پیدا کردن کار در استرالیا
  • مراجعه به سایت جستجوی کار (هر چند احتمال پیدا نکردن کار برای افرادی که سابقه کاری ندارند و یا از خارج برای کار اپلای می‌کنند از طریق این سایت وجود دارد.)
  • مراجعه به صفحه LinkedIn شرکتها و شهرداری های مورد نظر.
  • مراجعه به سایت موقعیت های شغلی (شامل تمام موقعیت شغلی دولتی)
  • انجام کار داوطلبانه در شهرداریها.
  • مراجعه به شرکتهای کاریاب؛ (Recruiters) یکی از بزرگترین شرکتهایی که در این زمینه در استرالیا فعالیت می‌کند Hays است.

در نهایت این نشست با پرسش و پاسخ بین سخنران و حضار به پایان رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *