جستجو
Close this search box.

چیستی قارچ های شب تاب و استفاده از آنها در طراحی

این نوع از قارچ ها با مکانیسم بیوشیمی که دارند، ساعت طبیعی شبانه روز را در نظر گرفته و با داشتن سنسورهای حساس به تغییرات دمایی شروع به تابش نور می کنند.

مشخصات مطلب

تاریخچه پیدایش قارچ های زیست نوری به زمان ارسطو در حدود 2300 سال قبل می رسد. این دانشمند و فیلسوف در آن زمان متوجه نوری شده بود که از میان درختان جنگل خارج می شد. ارسطو این نور را “آتش سرد” نامید.

پروسه شیمیایی که داخل قارچ ها انجام می گیرد و باعث این پدیده می شود، هنوز هم ناشناخته است؛ ولی دانشمندان سالها تحقیق کرده اند تا بفهمند چرا بعضی قارچ ها می تابند؟

تاکنون بیش از 80 گونه از این نوع قارچ ها در سراسر کره زمین شناسایی شده است. تحقیق تازه منتشرشده ای از محققان آمریکایی و برزیلی سرانجام دلیل این پدیده را پیدا کرده است. این قارچه ا مانند یک تابلوی نئونی طبیعی می درخشند تا حشراتی مانند زنبور، سوسک، مورچه و مگس را جذب کنند. این حشرات هاگ قارچها را پخش می کنند و به تولیدمثل آنها کمک می کنند.

محققان همچنین فهمیده اند که این گیاهان این نور را به طور مداوم تولید نمی کنند، بلکه تابش آنها توسط یک ساعت شبانه روزی وابسته به دما کنترل می شود. آنها تنها زمانی شروع به تابش می کنند که فضا به قدری تاریک باشد که فقط حشرات قادر به دیدن آنها باشند.

چیستی قارچ های شب تاب و استفاده از آنها در طراحی

نحوه عملکرد این نوع قارچ چگونه است و در کجا یافت می شوند؟

در درختان توس، بلوط و راش می توان این گیاهان را پیدا کرد. اکسیلوسیفرین، ترکیب جادویی است که در قارچ های بیوشیمی وجود دارد و باعث درخشندگی در قارچ ها می شود. گیاه از مولکول هایی به نام لوسیفرین استفاده می کند که با یک آنزیم و اکسیژن زوج می شوند و به این طریق نور آزاد می کنند. لوسیفرین های موجود در قارچ های بیوشیمیایی همان ترکیب موجود در کرم های تابشی و موجودات زیر آب هستند.

این نوع از قارچ ها با مکانیسم بیوشیمی که دارند، ساعت طبیعی شبانه روز را در نظر گرفته و با داشتن سنسورهای حساس به تغییرات دمایی شروع این واکنش ها را آغاز می کنند.

چیستی قارچ های شب تاب و استفاده از آنها در طراحی

اهمیت این نوع از قارچ ها در چیست؟

درک رفتار این گونه گیاهی به خاطر این مهم است که آنها نقش مهمی در اکوسیستم جنگلی ایفا می کنند. بدون آنها، سلولز در فرم خودش باقی خواهد ماند و این تمام چرخه کربن روی زمین را تغییر خواهد داد. در واقع زندگی روی زمین به همین موجودات کوچک وابسته است.

به همین دلیل، وجود این نوع از گیاهان برای حفظ سایت طبیعی، به خصوص در مواقعی که ما با طراحی با رویکرد حفظ بستر طبیعی سایت مواجه هستیم، لازم و ضروری است؛ زیرا قارچ ها در چرخه طبیعی اکوسیستم نقش مهمی دارند. همچنین آنها منبع رمز و راز، لذت و خطر برای ماجراجویان جنگل و شناسه های گیاهی هستند و بسیاری از انسانها را به خود جذب می کند. سایتی را تصور کنید که در هنگام شب، نور این گیاهان، مسیرهایی را برای مخاطبین روشن کنند. قطعاً جذابیت چنین طراحی بسیار زیاد خواهد بود و انسانها برای کشف منبع نور در طرح به جستجو خواهند پرداخت.

چیستی قارچ های شب تاب و استفاده از آنها در طراحی

کاربردها و مزایای استفاده از این نوع قارچ

از جذابیت های بصری ویژه ای که این نوع گیاه هنگام تابش نور از خود تولید می کند، می توان در منظر و طراحی نورپردازی های شبانه جهت زیبایی و جلوه های بصری استفاده کرد. از جمله مزیت های استفاده از این نوع گیاهان می توان موارد زیر را نام برد:

  • بدون نیاز به مصرف برق یا سوختهای فسیلی
  • در هارمونی با طبیعت و آسیب نرساندن به آن
  • کمک به اکوسیستم طبیعی محیط
  • جذب حشرات و پروانه ها و کمک به گرده افشانی در جنگل
  • جذابیت بسیار زیاد و خلق فضاهایی بی نظیر

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *