جستجو
Close this search box.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

نیمکت Uiliuili به خاطر پیچ و خمی که در طراحی آن است، در چشم تجسم کننده آرامش و نرمی است و به عنوان مبلمان شهری به خلاقیت کاربر در استفاده از آن کمک می کند.

مشخصات مطلب

طراحان همواره می دانند که مبلمان شهری ارگونومیک، می تواند خلاقیت را در کاربرانی که از آن استفاده می کنند، افزایش دهد. به نظر می رسد اگر افراد نسبت به مبلمان شهری مورد استفاده خود احساس خوبی داشته باشند، کارایی آنها افزایش می یابد. این موضوع توسط انجمن بین المللی ارگونومی که کلمه “ارگونومیک” را تعریف کرده، نیز توضیح داده شده است: “رشته ای علمی مربوط به درک تعاملات بین انسان و دیگر عناصر یک سیستم و حرفه ای که تئوری، اصول، داده ها و روشها را برای طراحی، به منظور بهینه سازی رفاه انسان و عملکرد کلی سیستم، به کار می گیرد.”

با در نظر گرفتن این موضوع بود که ایده “نیمکتهای Uiliuili” شکل گرفت. هر قطعه با توجه دقیق به جزئیات و تناسبات انسانی ایجاد شده، به طوری که کاربر در هنگام نشستن، تکیه دادن یا دراز کشیدن بر روی نیمکت، احساس راحتی کامل کند.

صندلی به عنوان مجسمه

نیمکت چوبی Uiliuili که در محوطه کالج Grunwaldzki در شهر Wroclaw واقع شده است، با استفاده از فرمهای پیچشی و چرخشی، سیالیت را به وجود آورده است. هر یک از قطعات به گونه ای محاسبه و ساخته شده اند که بر طبق تغییرات فرم مبلمان، آنها نیز تغییر می کنند. فرمی با ظرافت و زیبایی خاص که می تواند اثبات کند؛ فرم از عملکرد تبعیت می کند.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

این نیمکت در حالی که بسیار راحت و مناسب آناتومی بدن افراد است، به دلیل فرم منحصربفرد و دقت بالای اجرا، به عنوان یک مجسمه و مبلمان شهری نیز ایفای نقش می کند. طراحی انعطاف پذیر این نیمکت فراتر از انتظاراتی است که مردم از یک مبلمان شهری و نیمکت خیابانی معمولی دارند.

معماری و مصالح نیمکت  

نیمکت Uiliuili از چوب راش، استیل و لاک مات کننده ساخته شده است، با طول تقریبی 10 متر و عرض 3 متر که در فضای موردنظر قرار می گیرد. این ساختار با تکرار قطعات و دادن رنگهایی به قسمتهایی از اجزای خود به تنوعی از عناصر طراحی صنعتی دست یافته است. طول قطعات قابل تعدیل است، زیرا هندسه آن به صورت چرخشی حول تک محور میانی است. این قطعات هر دفعه ای که ترکیب می شوند در زوایا و اندازه ها تغییر می کنند. این ترکیب شبیه ستون فقرات بدن انسان است که اجزایش قادر به چرخش و پیچش هستند.

ایده طراحی

این مبلمان شهری در محوطه یک دانشگاه قرار گرفته است که به خاطر پیچ و خمی که در طراحی آن است، در چشم تجسم کننده آرامش و نرمی است. برای عملکرد کتابخانه، صندلیها عناصر حیاتی هستند. زمانی که در فضای بیرون قرار بگیرند ناگهان به یک عنصر طراحی منظر تبدیل می شوند که در این فضا؛ منحصربفرد نیز شده اند. این نوع طراحی نشیمنگاه برای پارکها، محوطه سازی ها، فضاهای خیابانی و زمینهای بازی ساخته می شود. ایده طراحی این صندلی، ادغام یک صندلی با فرمهای دیگر صندلی در یک ساختار سیال است.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

تمام قطعات این مبلمان شهری شبیه یک دسته بهم ریخته کارتهای بازی حرکت کرده اند. این طراحی توسعه یافته صندلیهای لهستانی راه آهن در قبل از قرن بیستم است.

کاربران فقط روی این نمیکت نمی نشینند. آنها می توانند بنشینند، دراز بکشند، بلند شوند، بر روی آن عکس بگیرند یا بدنشان را روی آن کش و قوس بدهند. آنها می توانند روی آن بالا بروند و پایین بپرند، چون این نیمکت بسیار محکم و بادوام است. از مهمترین ویژگیهای این نیمکت و مبلمان شهری این است که می تواند تبدیل به فرمها، حالتها و رنگهای گوناگون شود. هر یک از قطعات چوبها می تواند ترکیب رنگی داشته باشد که باعث می شود یک طراحی آزاد ایجاد شود.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

این نیمکت، یک شیء با فرم آزاد است که کاربر را از چهارچوبهای خط کشی شده روزمره در فضاها جدا کرده و به بدن انسان احساس طبیعی و ارگونومیک می دهد. این صندلی همچنین می تواند یک نشانه شهری یا نقطه ملاقاتی برای دانش آموزان باشد. کتابخانه ای نزدیک به آن است و کتاب خواندن بر روی این نیمکت راحت و نشاط آور است. محوطه سازی های مدرن و جدید زمانی موفق هستند که موجب بهبود کیفیت فضایی آن منطقه شوند.

مشهورترین نیمکتهای مبلمان شهری در سراسر جهان

طراحان تلاش بسیار زیادی برای به کار بردن اشکال و فرمهای سرگرم کننده برای طراحی نیمکتهای شهری انجام داده اند. یک نیمکت موزیکال با نت های موسیقی بر روی آن وجود دارد که توسط جیم گلاور طراحی شده است. همینطور نیمکتهایی با فرمت گل لاله وجود دارند و نیمکتهای بسیاری که شبیه کتاب، مداد یا حتی تعدادی از فرمهای حیوانات هستند. این طراحی به نیمکتهای منحنی معمول نزدیکتر است. از آنجا که قطعات نیمکت، تغییر ابعاد و همچنین پیچ و تاب در زوایای مختلف دارد، با مدلهای گذشته خود متفاوت است و روشی جدید از نیمکتهای نوع خود را برای طراحان آینده ایحاد می کند.

افزایش خلاقیت عمومی

نیمکت Uiliuili تنوع کاربریها و رنگها را پیشنهاد می دهد که می تواند در مدلهای گوناگون ارائه شود. اگر عموم این ایده خلاق و اثرگذار را درک کنند و آن را پیاده سازی کنند، یک مبلمان شهری می تواند الهام بخش شود.

افزایش خلاقیت عمومی به وسیله مبلمان شهری

حتی اگر طراحان از رنگها استفاده نکنند، سایه و بافت فرمهای چوبی، تنوع را در طرحهای آنها ایجاد می کند. به هر حال اگر آنها یک عنصر رنگی را به طرح اضافه کنند، مشخص می شود که قابلیتها همیشه نامحدود هستند.

∴ Land8.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *