جستجو
Close this search box.

سیستم خنک کننده خلاقانه برای مقابله با افزایش دما در دهلی نو

پاسخ به چالش گرمای تابستان هند در محیط های کار صنعتی در تکنیک سنتی و خرد باستانی با عنوان خنک کننده تبخیری بود که دانش آن به دوره مصریان بر می گردد.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

این سیستم، تلاشی سفارشی است برای ساده کردن و باز تفسیر مفهوم تهویه مطبوع هوا و درک اینکه راه حلهای استاندارد، ممکن است به دلیل محدودیت قیمت و محیط، به طور کلی قابل اجرا نباشند. گروهی در Ant Studio با استفاده از تکنولوژیهای محاسباتی، تکنیک های خنک کننده سنتی را برای ساختن نمونه اولیه مخروط استوانه ای رسی با اندازه و طراحی سفارشی، بازتفسیر کرده اند.
تابستانهای گرم هند، چالش برانگیز است، به خصوص در محیط کاری که به سیستم ژنراتور نزدیک است. گرمای شدید نه تنها باعث می شود، کارمندان شور و ذوق و بازدهی خودشان را از دست بدهند، بلکه می تواند سلامت و آسایش کارمندان را نیز بگیرد. شرکت خدمات الکترونیکی Deki با این مسئله روبرو شده بود؛ با این حال سیستمهای تهویه مطبوع هوای بزرگ و گران یکی از گزینه ها نبودند بلکه این مشکل نیازمند یک راه حل بود که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه باشد و انرژی موثر و پاسخی قوی داشته باشد.
سیستم خنک کننده خلاقانه برای مقابله با افزایش دما در دهلی نوتیم طراحی پاسخ این چالش را در تکنیک سنتی و خرد باستانی، خنک کننده تبخیری (Evaporative Cooling)، کاهش دما با استفاده از آب و مواد محلی پیدا کردند، دانشی که به دوره مصریان بر می گردد.
این سیستم با نگهداری فوق العاده کم هزینه، پایداری و جایگزینی ارزان، اجازه استفاده از گل پخته (سفال) را می دهد و از آب به عنوان وسیله مبادله گرما و تبدیل کردن هوای گرم دستگاه به یک نسیم مطبوع، استفاده می کند.
بنیانگذار Ant Stadio در مورد این وسیله قصد داشت تا به عنوان یک معمار، راه حلی بوم شناختی و هنرمندانه پیدا کند و در عین حال، روشهای تولید سنتی را نیز توسعه دهد.

طرز کار

مخروط های سفالی برای ساختن نمونه های اولیه استفاده شدند. طراحی و اندازه مولفه های مخروطی، طبق تمام آنالیزهای محاسباتی پیشرفته و تکنیک های درجه بندی جدید ، هدفدار بوده و ضخامت و طول مواد، با تحلیل های CFD اصلاح شدند.
استفاده از مخروط های استوانه ای در سطح بزرگتر باعث بهبود تاثیر خنک کنندگی می شد. دمای هوای اطراف این دستگاه، ثبت و سپس مشاهده شد که هوای گرمی که وارد دستگاه می شود بالای 50 درجه سلسیوس و سرعت آن 10 متر بر ثانیه بود.
آب بازیافتی از کارخانه در دمای اتاق به سطح استوانه ها هدایت می شود و این فرآیند هوای داغ عبوری از گلدانهای سفالی را خنک می کند. مشاهده شده است که بعد از دستیابی به تاثیر خنک کنندگی، دمای اطراف آن به 36 درجه سلسیوس کاهش پیدا کرد، در حالی که دمای بیرون هنوز 42 درجه سلسیوس بود و سرعت جریان هوا 4 متر بر ثانیه ثبت شده بود.
سیستم خنک کننده خلاقانه برای مقابله با افزایش دما در دهلی نومادامی که از آب بازیافتی استفاده شود، تمیز کردن منافذ سطح خارجی سفالها نیاز به نگهداری دائم دارد و برای استفاده های طولانی مدت آب معمولی توصیه می شود.
این آزمایش عملکرد مناسبی داشته است. یافته ها، راه حلها و احتمالات دیگری را مطرح می کنند، به خصوص در جایی که این تکنیک خاص را با فرمهای دیگری که برای سیستم خنک کننده لازم داریم، ترکیب کنیم.  طراحی سیستم خنک کننده و هوای گرم نیازی است که تا به حال به عنوان بخشی از قابلیت ساختمان نادیده گرفته شده است در حالی که در هر قسمت ساختمان باید به عنوان قطعه ای هنری در نظر گرفته شود.
این سیستم نه تنها طراحی بسیار ساده ای دارد، بلکه Ant Stadio معتقد است هر دو مولفه، مشخصه فنی بالا و کارآمدی آن، به خوبی یک سیستم صنعتی است. مقطع دایره ای استوانه ها، می تواند به شکل دیگر اشکال هنری تغییر یابد، در حالی که همراهی صدای ریزش آب با بوی خاک نم خورده سفال باعث آرامش در محیط می شود. ضمناً این سیستم با هر نسیم خنکی کار می کند. گفته می شود که کارخانه های بسیاری در سطح کشور با مشکل گرما و تهویه هوا روبرو هستند و استوانه های سفالی می توانند راه آسان و مناسبی برایشان باشد ضمن اینکه گسترش این ایده باعث حمایت از سفالگرهای بومی مناطق مختلف نیز می شود.

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *