جستجو
Close this search box.

تحلیل پروژه بازسازی پارک برنت

با استفاده از فرم مینیمال آرت و یک عملکرد واحد، پارک برنت یک تجربه کاربردی و فضایی جدید برای مخاطبان ایجاد کرده که تنوع فضا و لایه های منظر را افزایش می دهد.

مشخصات مطلب

در سال ۱۹۸۳، پیتر واکر مسئول بازسازی یک پارک شهری در فورت ورث، تگزاس بود که توسط جورج کسلر در سال ۱۹۱۹ طراحی شده بود. واکر پس از بررسی دقیق محیط اطراف و بررسی توابع، یک طرح جامع و چندبعدی پیشنهاد کرد. هدف اصلی این پارک ساخت فضایی سبز برای مردم است تا با طبیعت روبرو شوند و خواسته های روزانه جوامع مجاور را برآورده سازند.

در نتیجه، عناصری چون پیاده روهای عابران، پیاده روهای مستحکم برای بازی و استراحت و سیستم روشنایی برای ایمنی شبانه برای پروژه و توسعه دهندگان موردنیاز هستند. واکر با استفاده از درختان، بوته ها، چمن و آب، بهشت را در دنیای واقعی قرار داد. علاوه بر این، در سال ۲۰۱۰، این پارک مجدداً طراحی شد و مکانها و تجهیزات بیشتری برای کودکان به این طرح اضافه شد.

تحلیل پروژه بازسازی پارک برنت
پلان پارک برنت اثر پیتر واکر

دسترسی ها و هندسه سایت

شکل سایت یک مستطیل استاندارد است که شامل بیست و چهار مربع کوچک است. در سمت شمال خیابان هفتم غربی و در شرق خیابان Lamar واقع شده است و در قسمت جنوبی خیابان دهم غربی است.

گونه های گیاهی موجود در سایت

کل مساحت آن ۳ هکتار و گونه های گیاهی که در پارک هستند شامل بلوط، مگنولیا و مورد ابریشمی است.

جزئیات طراحی

با الهام از بسیاری از هنرمندان مینیمالیستی، مانند رابرت موریس، رابرت اسمیتسون و سول لویت، واکر همیشه ایده تضاد و تناقض را با کاربرد انعطاف پذیر از شبکه مطرح می کند. با استفاده از شکل شبکه، واکر با موفقیت یک صفحه مسطح و همچنین اهمیت جدایی بین سیستم های صنعتی را تعریف کرد. در عین حال، یک عملکرد واقع گرایانه از شبکه، سازماندهی چشم مخاطبان از جهت گیری های مختلف است. پارک برنت با چهار عملکرد متفاوت، لایه های بافت متفاوت تشکیل شد.

به جز اولین لایه گیاهی، لایه دوم یک سیستم دوگانه بود که با مسیرهای عمود بر هم و مورب ساخته شده بود. علاوه بر این، منطقه تقاطع با گرانیت صورتی زیبا سنگفرش شد. با شبکه دسترسی کامل مردم می توانند از هر جهت وارد پارک شوند. چمن تبدیل به سومین لایه شده است که ویژگی اش تنها ایجاد سبزینگی نیست، بلکه زمین پارک را از همجواری های پارک جدا می کند. جالب است که الگویی که در سطح پیاده رو ایجاد شده، مقایسه بین محیط سخت و نرم را افزایش داد و همچنین تفاوت بین آرامش و شلوغی را مورد توجه قرار داده و به خوبی نمایان ساخت.

لایه چهارم بیشتر این نوع کنتراست را تشدید کرد. یک مجموعه پیوسته از حوضچه های کوچک مربع به هم متصل و در نهایت یک مستطیل بزرگ تشکیل داده بودند. کاربرد آب، سرزندگی و معنویت پارک را افزایش داد، در حالی که ارتباط چندگانه بین استخرهای مستطیلی و منظم و سنگهای گرانیت همچنین دارای یک قافیه و حس چند سطحی بود.

تحلیل پروژه بازسازی پارک برنت
بافت چمن به مسیر گرانیتی حالتی معلق بخشیده است.

موفق ترین جنبه این طراحی کاربرد نور به حالت اسرارآمیز است. سیستم روشنایی از سه قسمت ساخته شده است؛ چراغ های میدان مربعی هستند که در سنگهای گرانیت تعبیه شده اند، نورهایی که بر روی درختان نصب شده اند و پایه نورهایی که در استخر آب قرار گرفته اند. این نورهای فواره ای کوچک از فیبرهای نوری ساخته می شوند، شبیه به شمع در شب هستند و از همه مهم تر، حسی از رویا و تقدس را فراهم می کنند.

تحلیل پروژه بازسازی پارک برنت
هندسه زیبای پارک و نمایش چهار بافت متنوع

طراحی پارک برنت به طور کامل نیازهای فردی و عمومی را پوشش داده است. در این پارک با توجه به انواع کاربران، فضاهای مختلفی برای برآورده کردن نیازهای مختلف بازدیدکنندگان طراحی شده است. کشف اینکه بسیاری از عناصر و زبانهای مینیمالیست در این طرح مورد استفاده قرار گرفته اند، مانند خط مستقیم، خط مورب، شبکه موازی، کاشت تکی، چمن های خانگی و پرچین اصلاً دشوار نیست.

تحلیل پروژه بازسازی پارک برنت
نورپردازی اسرار آمیز پارک برنت

با استفاده از فرم مینیمال آرت و یک عملکرد واحد، پارک برنت یک تجربه کاربردی و فضایی جدید برای مخاطبان ایجاد می کند. علاوه بر این، ارتباط بین انسان و انسان و همچنین انسان و محیط به دلیل گوناگونی فضا و فرصتهای مبادله ایجاد شده است. از این دیدگاه، به نظر می رسد که این پارک فضایی برای افراد با روشی مثبت فراهم کرده است که تنوع فضا و لایه های منظر را افزایش می دهد.

تحلیل پروژه منظر پارک برنت

اهداف:

  • رو به رو شدن انسان با طبیعت

راهبرد:

  • ایجاد بافت های طبیعی و سطح های متفاوت
  • ایجاد بستر آبی
  • حفظ پوشش گیاهی سایت
  • تقویت دعوت کنندگی پارک
  • ایجاد فضاهای متنوع برای انواع مخاطبان و بازدیدکنندگان
  • ایجاد فضایی ایمن حتی در شب
  • سازماندهی چشم مخاطبان از جهات مختلف
  • تقویت حواس پنج گانه و حس معنوی

راهکار:

  • پیاده روهایی با سنگ فرش گرانیتی
  • تنوع در مسیرها و ارتقای کیفیت ورود به پارک
  • کاشت چمن در زیر درختان سایت
  • جدا کردن پارک از فضای صنعتی پیرامون توسط کاشت چمن
  • نورپردازی در سطوح مختلف و ایجاد فضایی اسرار آمیز در شب
  • به کار گیری هندسه مناسب و متنوع با توجه به هندسه سایت
  • نیمکت هایی برای تعامل یا خلوت کردن
  • نصب فواره و تقویت صوت و حضور آب در فضا
  • استخر مدولار جهت ارتقای حس معنوی
  • نورپردازی استخر آب با فیبر نوری که شبیه به شمع به نظر می آید.

∴ Pwpla.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *