جستجو
Close this search box.

برج مسکونی Solaire با دو بام سبز

این پروژه که اولین برج مسکونی بلند و سبز در آمریکای شمالی است که در پاسخ به یک مجموعه بلندپروازانه از دستورالعملهای جدید معماری و بام سبز طراحی شده است.

مشخصات مطلب

برج مسکونی 27 طبقه Solaire از شیشه­ و آجر ساخته شده و در قسمت پایین منهتن در Battery Park City در نزدیکی سایت مرکز تجارت جهانی سابق واقع شده است و با هر دو قانون اخیر ایالت نیویورک که شامل اعتبار مالیاتی ساختمان سبز و امتیاز گواهینامه USGBC Gold LEED مطابقت دارد.

این پروژه که اولین برج مسکونی بلند و سبز در آمریکای شمالی است در ماه اوت سال 2003 میلادی تکمیل شد. این ساختمان توسط رافائل پلی (Cesar Pelli & Associates) در پاسخ به یک مجموعه بلندپروازانه از دستورالعملهای جدید معماری سبز که به وسیله اداره Battery Park City اعمال شده بودند، طراحی شده است. این برج مسکونی سبز اتصال جدیدی بین معماری، محیط شهری و منظر ایجاد کرده است.

برج مسکونی Solaire با دو بام سبز

گروه بالموری در زمینه تکمیل فناوری بام سبز برج مسکونی در زیرساختهای هیدرولوژیکی ساختمان با گروه طراحی همکاری کرد. ویژگیهای محیطی فراوان در دو بام سبز که چشم اندازی از پارک باتری و رودخانه هادسون ارائه می دهد، دیده می شود؛ یک تراس سبز متمرکز با مساحت بیش از 450 مترمربع در طبقه نوزدهم و یک بام سبز گسترده غیرقابل دسترس 445 مترمربعی در طبقه بیست و هشتم.

بام سبز برج مسکونی

این بام سبز به منظور حفظ تقریباً 70 درصد از آب باران طراحی شده است که بیشتر آن در زیر بستر خاک برای استفاده های بعدی گیاهان ذخیره شده است. هر گونه آب اضافی که توسط پوشش گیاهی جذب نمی شود، همراه با آبهای پسماند ساختمان به یک مخزن زیرزمینی هدایت می شود؛ جایی که برای استفاده مجدد در آبیاری بام سبز و پارکهای مجاور تصفیه می شود. ساختمان سبز برج مسکونی Solaire به عنوان پروژه برتر از بین 10 پروژه سبز AIA برای سال 2004 برگزیده شد و همچنین در سال 2004 جایزه ساختمانهای سبز برای شهرهای سالم را در بخش مسکونی به دست آورد.

برج مسکونی Solaire با دو بام سبز

بر اساس گزارش AIA، این ساختمان که برای مصرف 35 درصد انرژی کمتر طراحی شده بود، موفق شد تقاضا برای برق را تا 65 درصد و نیاز به آب آشامیدنی را تا 50 درصد کمتر از یک ساختمان بلند مسکونی معمولی کاهش دهد. یک مجموعه از پنلهای فتوولتائیک 5 درصد انرژی ساختمان را در بازه اوج مصرف بارگیری می کنند.

یک سیستم تصفیه آب سیاه و سیستم استفاده مجدد، آب مورد نیاز برج خنک کننده و توالت ساختمان برج مسکونی را تامین می کند. سیستم آبرسانی توسط مدیریت روان آب باران، آبیاری را برای هر دو بام سبز فراهم می کند. بیش از 93 درصد زباله های ساختمانی برای این پروژه بازیافت شده است. این ساختمان به طور گسترده ای راه اندازی شده و سیستمهای نظارتی پیچیده ای دارد.

در دسترس بودن اعتبار مالیاتی، توسعه دهنده را که قبلاً علاقه شدیدی به پروژه های زیست محیطی داشت، تشویق کرد تا با این ساختمان سبز در جهت کاهش هزینه های ساخت و ساز اقدام کند. سیستم آمریکایی بام سبز هیدروتک در هر دو باغ استفاده شده و شامل یک غشاء ضد آب و ضدعفونی کننده گرم، حائل ریشه ای، لایه ای از عایق، یک لایه تخلیه، حفظ و احتراق هوای فاضلاب، پارچه فیلتر و محیط کشت سبک وزن (مواد معدنی گسترش یافته توسط استالیت مخلوط با مواد آلی) است.

در طراحی باغ بام برج مسکونی حدوداً چهار توده بزرگ بامبو قرار دارد. گونه های انتخاب شده به خوبی با خاک کم عمق سازگاری دارند و باعث ایجاد ایجاد ریشه متراکم می شوند که می توانند آنها را به خاک متصل کنند و در برابر بادهای قوی مقاوم باشند. در بسترهای کاشته شده در اطراف درختان و در امتداد لبه تراس، تعدادی از درختچه ها، گیاهان علفی و گیاهان چند ساله قرار می گیرند که در دسته بندی های متراکم، توده هایی از رنگهای شاد با ارتفاع و بافت متفاوت را ایجاد می کنند.

سطح باقیمانده بام با 15 سانتی متر خاک زیرزمینی پوشیده شده و از انواع سدیم و پوششهای زمینی تشکیل شده است که یک فرش ضخیم و سرسبز را تشکیل می دهد. سنگهایی که به صورت هندسی قرار می گیرند، به بازدیدکنندگان اجازه می دهند که در طول باغ و در امتداد لبه های سقف قرار گیرند.

این گیاهان محیطی، خنک تر را بر روی پشت بام ایجاد می کنند و به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می کنند. بام سبز در طبقه 28 دارای حدود 8 سانتی متر محیط کشت است و با ترکیبی از سدیم با رنگهای مختلفی از گیاهان سبز، شکوفه ها و انواع بافت پوشیده شده است.

∴ Greenroofs.com ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *