جستجو
Close this search box.

وحدت بین دو ساختمان یادمانی توسط معماری منظر

پروژه گروه معماری منظر ICN درکشور سنگاپور به ما نشان می دهد که می توان با طراحی منظر مناسب دو بنای تاریخی را یکپارچه ساخت و بین آنها وحدت ایجاد کرد. این پروژه در حوزه فرهنگی است که بین دو ساختمان نئوکلاسیک و ملی کشور سنگاپور طراحی شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

پروژه ای که توسط گروه معماری منظر ICN درکشور سنگاپور تهیه شده است به ما نشان می دهد که چگونه  با طراحی منظر مناسب دو بنای تاریخی را می توان یکپارچه ساخت. این پروژه یکی از پروژه های قابل توجه معماری در حوزه فرهنگی است که بین دو ساختمان نئوکلاسیک و ملی کشور سنگاپور طراحی شده است. یکی از بناها تالار شهر سابق و دیگری دادگاه عالی است که به ترتیب در سالهای 1929 و 1939 تکمیل شده اند. هدف اصلی پروژه ایجاد یکپارچگی بین بناها و محیط اطراف آنها برای ایجاد یک گالری هنری است که در همین راستا، فضاهای داخل و خارج نیز به خوبی به هم ارتباط یافته اند. پروژه منظر به ما این امکان را می دهد که فضاها و بناها را منسجم تر ببینیم. یک گروه گسترده با مهارتهای مختلف در گالری ملی سنگاپور مشارکت داشته اند؛ شرکت معماری میلو (Milou) با همکاری شرکت مشاور CPG و معماران منظر شرکت ICN رهبری پروژه را بر عهده داشتند. گالری در نوامبر 2015 در سالگرد پنجاهمین روز استقلال سنگاپور افتتاح و پروژه برنده جایزه بهترین ساختمان بلند سبز و همچنین برنده جایزه طراحی سال توسط رییس جمهور در سال 2015 شد.
وحدت بین دو ساختمان یادمانی توسط معماری منظربناهای تاریخی که در گذشته برای فعالیتهای فرهنگی یا به عنوان موزه هنر استفاده می شدند، در برخی از ویژگیهای معمارانه مانند رنگ اندکی متفاوت هستند، اما در بسیاری از موارد پیوسته به نظر می رسند. برای حفظ اصالت و شخصیت معماری بناها، مراقبت های حفاظتی در اطراف ساختار اصلی بناها برنامه ریزی شده است.
برای یک بنای یادبود، دستورالعمل های حفاظت باید دارای اولویت باشند. بر اساس موضوع پروژه که شخصیت اصلی ساختمانها نباید دچار تغییر شوند و به منظور پیوستگی بین بناها، ساختمانها در داخل از طریق زیرزمین و در بیرون به وسیله دو پل به هم متصل می شوند.
وحدت بین دو ساختمان یادمانی توسط معماری منظر

معماری منظر

فضاهای گالری، آتریوم عمومی، تراسهایی برای خوردن شام، بام سبز باشکوه و فضایی عمومی که مردم در آن می توانند نمایش اجرا کنند، لایه ها و بخشهای طراحی شده این پروژه منظر هستند که تمام آنها به منظور ایجاد تجربه ای هیجان انگیز برای مخاطبانی است که از گالری بازدید می کنند. طراحی حرفه ای گروه ICN شامل زمینهای نرم و طراحی آب است و از نظر ویژگیهای منظر، منظر خیابان و قلمرو عمومی، بام سبز وسیع و تراسها را در بر می گیرد. تنوع فضاها (مقیاس، شخصیت و…) از طریق صفحات لمسی درون فضا، بامها و یک باغ وسیع 3000 متری بیرون از گالری ملی، برآورده شد. مسیر پیاده جدید که به طور اساسی مسیر گردش را تغییر می دهد، به بیننده اجازه می دهد تا با زوایایی جدید در بین دو بنا روبرو شود.
وحدت بین دو ساختمان یادمانی توسط معماری منظرآتریوم که توسط سایه بانی از جنس پنل آلومینیومی پوشیده شده است، به ساختمانها متصل می شود. محوطه نمایش نگاهی به آسمان دارد و در ورودی بین دو ساختمان دارای شیبی به طرف پایین است که یک هماهنگی بصری را به وجود می آورد. سایه بان یکی از مهمترین المانها در این پروژه است که باعث یکپارچه سازی ساختمانها توسط طراحی منظر می شود. مبلمانهای خطی در کنار گلدانهای بزرگ سبز قرار می گیرند. همچنین تغییر سطوح و انواع پیاده رو، حس پویایی بیشتری به آتریوم می دهد. باغ بیرونی دعوت کننده، مناسب برای جشنها، رویدادها، نمایشها، موقعیتهای ملی و شهری، تجمع و ارتباط است.
وحدت بین دو ساختمان یادمانی توسط معماری منظرنخلهای شاهی و پرچینها با فرم خطی خود موجب تقویت شخصیت شهری می شوند که ریتم آنها با بناها بسیار دیدنی و جذاب است. درختان ارکیده، شفلرا و برگ انجیری از دیگر گیاهانی هستند که در طراحی به کار رفته اند؛ این گیاهان سرسبز استوایی، آفتاب پرست و دیگر پرندگان را جذب می کنند.

پلهای هوایی و باغهای عمودی

پلهای طبقه سوم و چهارم در آتریوم که ورودیهای اصلی نیز در آن است، قرار دارند و تالار شهر را به دادگاه سابق متصل می کنند. این دو پل از برجسته ترین نقاط بناها هستند. علاوه بر آن، دیوارهای سبز عمودی به ارتفاع 5 و طول 129 متر در طول ساختمانها وسعت می یابند. یکی از دیوارها مناسب شرایط سایه است و دیگری مناسب برای هوای استوایی سنگاپور؛ این گیاهان سرسبز استوایی نور را به فضای داخل گالری می آورند. همچنین این سطوح سبز ارتباط بصری و فیزیکی قوی ایجاد می کنند.
وحدت بین دو ساختمان یادمانی توسط معماری منظر

بام و بام سبز

بامی از جنس شیشه و تزئینات فلزی جهت یکپارچه کردن فضای داخل و بیرون طراحی شد که بر روی بناهای تاریخی قرار دارد. این بام مشابه یک صفحه اسکرین در برابر آفتاب تند، آنرا فیلتر کرده و اجازه ورود نور روز را می دهد. بام نور را تعدیل می کند و تمام فضای آتریوم و بسیاری از فضاهای داخلی دیگر را از نور روز پر می کند. سازه سقف برگرفته از سیستم درختی ستونهای فولادی است که در هر دو بنا گسترش می یابد. این نوع سازه که میان دو بنا گسترش یافته به مخاطب حس پیوستگی و آرامش می دهد. بام سبز که در طبقه پنجم و ششم تالار شهر قرار داشت، امروزه به روی مردم باز است و این امکان را می دهد که مردم بتوانند زوایای مختلف بنا و دید 180 درجه ای از آسمانخراشها و دریاچه های جذاب شهر به همراه فضای باغ، آب و فضای شام را در حالی که در بلندترین نقطه از بنا قرار دارند، تجربه کنند. از گیاهان رونده و متحرک و گلدانهای بزرگ برای ایجاد فضایی انعطاف پذیر مانند نمایشگاهها استفاده شده است. همچنین، بام سبز با استفاده از گیاهان باعث کاهش دما نیز می شود. گالری ملی الهام بخش معماری، معماری منظر و هنر مدرن کشور سنگاپور، جنوب غرب آسیا و در واقع جهان است.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *