جستجو
Close this search box.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز

بامهای سبز به عنوان مکانی جهت تعاملات اجتماعی و همچنین کاهش اثرات جزیره گرمایی استفاده شده و علاوه بر تاثیرات اجتماعی مفید آن ناشی از حضور در طبیعت، فواید بسیاری دارند که در این مطلب به آنها اشاره شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

اصطلاح “اثر جزیره گرمایی” به طور گسترده ای در مورد مناطق شهری مورد استفاده قرار می گیرد. در بین عوامل مختلف، متریال مورد استفاده در سقفهای سنتی یکی از عواملی است که باعث اثر جزیره گرمایی می شود. متریال مورد استفاده در این سقفها اشعه تابیده شده از نور خورشید را بیشتر از اینکه انعکاس دهد به خود جذب می کند. این عامل باعث بالا رفتن سریعتر دمای سطح بام نسبت به دمای هوای اطراف می‌ شود و در نتیجه دمای کلی محیط افزایش می یابد.‌
برای کمک به کاهش این مشکلات، استفاده از بامهای سبز سازگار با محیط زیست در سراسر جهان به وجود آمده است. بامهای سبز درک ما درباره بامها را تغییر می دهد. در این بامها، کاربرد بام فقط به عنوان اجزایی برای پوشش ساختمانها در نظر گرفته نمی شوند بلکه بخشی جدایی ناپذیر از ساختار ساختمان را تشکیل می دهند که این بعدی جدید در معماری معاصر است.

بامهای سبز، انتخابی عالی برای مناطق شهری

بامهای سبز، با ارزش عملکردی بالایی که دارند، به عنوان یکی از بهترین گزینه های مناطق شهری به حساب می آیند. بامهای سبز افقی جدیدی از فرصتها را برای فضاها ارائه می دهند تا بتوانند بر مشکل از دست دادن فضای زندگی طبیعی رهایی یابند.
محوطه سازی در سقفها می تواند طبیعتی که رفته رفته توسط بتن جایگزین شده و همچنین زیستگاههای بومی که با سرعت زیادی در حال تخریب هستند را جبران کند. بامهای سبز به عنوان مکانی جهت تعاملات اجتماعی و همچنین کاهش اثرات جزیره گرمایی استفاده شده و علاوه بر تاثیرات اجتماعی مفید آن ناشی از حضور در طبیعت، فواید بسیاری دارند که در این مقاله به مواردی از آنها اشاره می کنیم.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز
مدیریت آب آشامیدنی و حفظ آب

بامهای سبز می توانند با کنترل تلاطم جریان روان آبها که مشکل عمده بسیاری از شهرها است، به آنها کمک کنند. آنها با توجه به طراحی شان توانایی نگهداری آب با سرعتهای مختلف را دارند. لوله ها و تخلیه کننده ها می توانند به سادگی در بامهای سبز گنجانده شوند. هنگامی که آب باران بر روی سقف می ریزد، بخشی از آن تبخیر می شود در حالی که بخش دیگر به تدریج از طریق لوله ها و تخلیه کننده ها خارج می شود. بنابراین فشار بر سیستم تخلیه خیابان کاهش یافته و به کنترل تلاطم روان آبها کمک می کند.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز
نگهداری آب
بهبود محیط زیست

همانطور که آب باران تبخیر می شود، هوای بالای آن را مرطوب ساخته و آنرا خنک می کند. این پدیده باعث می شود دمای هوا در بالای پشت بامها کاهش یافته و آب و هوا را بهبود بخشد. از آنجایی که پشت بام خنک تر می شود، کارایی واحدهای ساختمان بهبود می یابد که در زمینه های اداری یا تجاری بسیار اقتصادی بوده و باعث کاهش هزینه های برق این مراکز می شود. علاوه بر آن، با بهتر کردن هوای محیط اطراف باعث ایجاد مناطقی راحت برای کاربران ساکن در زیر بام می شود.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز
بهبود یافتن خرده اقلیم ها
جذب گرد و غبار و ذرات سمی

آلودگی هوا پدیده ای شایع در همه شهرهای بزرگ است. بامهای سبز می توانند نقش مهمی در فیلتر کردن آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوا بازی کنند. هنگامی که هوا جریان می یابد، سطح برگها در بام سبز سرعت جریان هوای بالای آن را کاهش می دهد و 10 تا 20 درصد ذرات گرد و غبار را در هوا فیلتر کرده و به این ترتیب، هوا را تمیز می کند. جدای از آن، در حالی که آب باران به سقف سبز چند لایه می ریزد، نیترات از آب باران فیلتر شده و کیفیت آب متلاطم را بهبود می بخشد.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز
جذب گرد و غبار و ذرات سمی
حفاظت در برابر آلودگی صوتی

یکی از مزیتهای بام سبز در هنگام آلودگی صوتی نمایان می شود. مناطق شهری عمدتاً دارای صداهای بلند هستند که یکی از دلایل آن وجود ساختمان هایی است که در مسیرهای پرواز و باشگاههای شبانه، بازار، مراکز و نمایشگاهها و … قرار دارند. بامهای سبز توانایی بازتاب صوت به میزان 3 دسی بل و افزایش ظرفیت عایق صوتی سقف به میزان 8 دسی بل را داشته و باعث محافظت از ما در برابر آلودگی صوتی می شود.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز
محافظت در برابر آلودگی صوتی
فراهم آوردن فضای سبز بیشتر

سطوح لایه ای بامهای سبز به طراحان اجازه می دهد تا کاربران را به تجربه نزدیک شدن به طبیعت تشویق کنند. این سطوح فرصتهایی را برای معماران و طراحان منظر فراهم می کند تا به طور مسئولانه فکر کنند و نگرانیهای خود را در مورد انقراض گونه ها در طبیعت نشان دهند که اگر با دقت طراحی شده و با حساسیت راجع به آنها فکر شده باشد، محوطه سازی گسترده بر روی بامهای سبز، فرصتهای شگفت انگیزی برای بازگرداندن تخریب گونه های بومی و زیستگاه های وابسته به آنها را فراهم می کند. این مناطق سبز همچنین می تواند به عنوان فضاهای تنفسی برای کاربران در زندگی شهری شلوغ عمل کنند.

مزایای زیست محیطی بامهای سبز
فراهم آوردن فضای سبز بیشتر
مزایای زیست محیطی بامهای سبز
فضاهای مورد استفاده بیشتر
استفاده از مواد قابل بازیافت

حتی مواد مورد استفاده در بامهای سبز هم مواد قابل بازیافت هستند. در آنها از مواد بازیافت شونده مانند پارچه، پلی استایرن و از پلی اتیلن در لوله های زهکشی استفاده می شود. بامهای سبز، می توانند به عنوان بامهای سازگار با محیط زیست مورد توجه قرار گیرند.
در حالی که زندگی شهری طبیعت را با سرعت بالایی از بین برده و در محیط زیست بی ثباتی ایجاد کرده است، بام سبز یکی از بهترین گزینه ها برای معماری سازگار با محیط زیست و پایدار است که  علاوه بر پاسخگویی به محیط زیست،جمع شدن مردم جهت تعاملات اجتماعی را به ارمغان می آورد.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *