جستجو
Close this search box.

توقف ساخت طرح آلوارو سیزا برای دروازه جدید الحمرا

بر پایه آخرین گزارش ایکوموس ساخت پروژه دروازه جدید الحمرا که توسط آلوارو سیزا و خوان دومینگو سانتوس ارائه شده است، به دلیل تأثیر منفی بر ارزش این میراث جهانی متوقف شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

دولت محلی اندلس در اسپانیا قصد دارد طرح ساخت پروژه دروازه جدید الحمرا به نام «پورتا نووا» را متوقف کند. این طرح که توسط آلوارو سیزا و خوان دومینگو سانتوس ارائه شده است، توانست در مناقصه بین ‌المللی سال 2010 پیروز شود. این تصمیم بر پایه آخرین گزارش ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه ‌ها) است که ساخت دروازه جدید را به دلیل «تأثیر منفی آن بر ارزش بی ‌نظیر این میراث جهانی» متوقف ساخته است.
طرح فوق که موفق به دریافت جایزه پریتزکر در سال 1992 شده، به دلیل تمرکز بالای خدمات تجاری در آن به محل اختلاف ‌نظر میان سازمان میراث فرهنگی، شهرداری گرانادا و مؤسسات فرهنگی اندلس تبدیل شده بود. روزنامه ال پایس به نقل از سیزا و سانتوس در خصوص این تصمیم آورده است: «چگونه می‌شود استدلال نمود که این پروژه مجتمع نیست و به حریم اراضی طبیعی تجاوز می‌کند، در حالی که هیئت‌ منصفه مزیت اصلی آن را یکپارچه نمودن یکی از حساس ‌ترین مناطق حائل از آغاز قرن بیستم دانسته است؟»
توقف ساخت طرح آلوارو سیزا برای دروازه جدید الحمرااین طرح با بودجه‌ای معادل 45 میلیون یورو و مساحتی معادل 5700 متر مربع، منطقه ای برای ورود 2.5 میلیون بازدیدکننده به الحمرا محسوب می ‌گردد و دارای یک سالن انتظار (لابی)، محل راهنمای گردشگران، محل ارائه اطلاعات فرهنگی و نیز چندین فروشگاه، کافی‌شاپ، رستوران و یک پارکینگ زیرزمینی جهت استتار وسایل نقلیه از دید گردشگران است.
به علاوه چندین فضای بسته، محوطه سایه ‌بان دار و تراس آفتابگیر بزرگ در این پروژه پیش ‌بینی شده است. از این طرح در سال 2014 در نمایشگاه «دیدنیهای الحمرا» رونمایی شد. روزنامه ال پایس گفته که مسیر الحمرا بر احیای محیط زیست و میراث منطقه اندلس متمرکز است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *