جستجو
Close this search box.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

مناظر سایتهای پساصنعتی، ارزش و زیبایی میراث صنعتی یک سایت را به ما شناسانده و دیدگاهمان را در رابطه با چیزی که زیبا و ارزشمند محسوب می شود، تغییر می دهند.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

در این مطلب نگاهی می اندازیم به سایتهای سابقاً صنعتی که با تجربه قدرتمند معماری منظر متحول شده اند. پارکهای عمومی صنعتی نمونه ای درخشان از این موارد هستند که نشان می دهند چگونه طراحی عالی می تواند فضاهای عمومی را برای استفاده مجدد، بازسازی و احیاء کند. به لطف چالشهای منحصربفرد ارائه شده از این مناظر، نوآوریهایی در بوم شناسی شهری، اصلاح آب و زیرساختهای شهری صورت گرفته است. این مناظر ما را دچار چالش زیباشناسی می کنند تا ارزش و زیبایی میراث صنعتی یک سایت را پیدا کرده و دیدگاهمان را در رابطه با چیزی که زیبا و ارزشمند محسوب می شود، وسیع کنیم.

پارک المپیک ملکه الیزابت، لندن، انگلستان

خانه المپیک و پاراالمپیک بازیهای 2012، پارک المپیک 560 هکتاری ملکه الیزابت یکی از بزرگترینها در این لیست است. این پارک هنگامی که یک منطقه صنعتی و زمین مخروبه ای در انتهای شرق لندن بود، به سرعت و با صرف هزینه برای میزبانی بازیها تغییر داده شد. 250 هکتار به جنگل و تالاب تبدیل شده که زیستگاه و حفاظت از سیل رودخانه برای مناطق اطراف را هم فراهم می کند. پارک المپیک ملکه الیزابت در حال رشد و تغییر است و قصد دارد به یک مرکز فرهنگی جدید و همچنین فضای سبز و زیستگاه حیوانات تبدیل شود. بسیاری از ساختمانهای المپیک جایگزین مسکن و ساختمانهای تجاری می شوند.

پارک کلاید وارن، هوستون، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

این پارک در این لیست منحصربفرد است؛ زیرا جایگزین یک سایت صنعتی نیست، بلکه یک راه حل برای یک مشکل مشابه است. این پارک روی یک “عرشه” است که بزرگراهی را پوشش می دهد، زیرزمینهای فرعی می سازد و اتصالات قابل مشاهده و پیوسته را در شهر ایجاد می کند. این طرح به منظور تشویق به کشف و همچنین ایجاد ارتباط بین محدوده بالای شهر و منطقه دالاس ایجاد شده است.

کارخانه باغ، شانگهای، چین

این باغ بر روی معدنی که اکنون به عنوان باغ گیاهشناسی شانگهای چین شناخته شده، ایجاد شده است و بزرگترین باغ گیاهشناسی در شانگهای از دهه 1950 تا 1980 است، این سایت معدنی بوده که با اشباع و از بین بردن خاک و پوشش گیاهی و زیستگاه باعث خسارت بزرگی به کوه چن شده است. این طرح یک منظر اکولوژیک را دوباره سازی کرده که پیشینه تاریخی سایت را هم پنهان نمی کند. پالت مواد هر دو گذشته طبیعی و صنعتی سایت را یادآور می شود؛ طرح با استفاده از فولاد زنگ زده، بتن و همچنین سنگ و پوشش گیاهی، بازدیدکنندگان را به حوضچه های معدنی هدایت می کند.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

Hunter’s Point، کوئینز، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

سایتی که در حال حاضر خانه پارک هانتر را در اختیار دارد، به مدت طولانی یک منظر پساصنعتی رها شده از منهتن بود. این پارک بخشی از یک پروژه مسکونی بزرگ و مقرون به صرفه است و برای هزاران نفر از ساکنان جدید فضای سبز تفریحی را فراهم می کند. از ویژگیهای این فضای بزرگ، زمین چمن بیضی شکل، پارک سگها، ساختمانهای تسهیلاتی و تالابهای زیست محیطی است. این طرح یکی از چندین پروژه ای است که قصد دارد دسترسیهای عمومی برای آبشارهای نیویورک را با ایجاد فضای سبز، مسیرهای پیاده روی و زیستگاه فراهم کند.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

پارک المپیک مجسمه سازی، سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

پارک مجسمه سازی المپیک که در سال 2007 ساخته شده است، گسترش موزه هنر سیاتل است. سایت هفت هکتاری، خانه ای برای تاسیسات هنری موقت و دائمی است. این سایت از سال 1910 تا 1975 متعلق به شرکت Unocal بود، این فضا، یک محوطه تأسیسات سوختی بود و تا 10 سال بعد از عملیات بازسازی نیز در حال پاکسازی بود. بودجه برای خرید زمین توسط موزه هنر سیاتل پرداخت شد و اعتماد عمومی باعث شد هزاران کمک مالی برای پارک مجسمه سازی به دست آید. طراحی پارک بر اساس توپوگرافی غرب واشنگتن و پوشش گیاهی بومی است. طرح کاشت با یک آبشار از گیاهان کوهستانی در بالاترین بخش سواحل شروع می شود و بر اساس توپوگرافی از لبه آب به Puget Sound تغییر می کند. این طرح زیستگاه ماهی قزل آلا در آبشار سیاتل نیز شده است.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

ساحل شکر (Sugar Beach)، تورنتو، کانادا

Sugar Beach در ساحل دریاچه آنتاریو، در یک منطقه کاملاً شهری، محصور بین ساختمانها و بخش صنعتی است. این پارک نه تنها برای شهر آرامش را فراهم می کند، بلکه به عنوان یک شیرینی در بین تمام این فضاهای شهری است. با الهام از یک کارخانه شکر در نزدیکی سایت، این طراحی تصاویر شکلات قدیمی مدرسه را با چترهای صورتی حباب دار، تخته سنگهای آب نبات راه راه و ویژگی آب درخشان را به تصویر می کشد.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

پارک کارخانه گاز، سیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا

این پارک قبلاً محل کارخانه گاز از سال 1906 تا 1956 بوده و به عنوان منبع جدی آلودگی و نقطه سرخوردگی و خشم برای جامعه اطراف والینگفورد محسوب می شد. هنگامی که این سایت توسط شهر برای یک پارک در سال 1965 خریداری شد، قصد معمار منظرRich Haag  که بعضی از برجهای کارخانه را به عنوان نقطه ارزشمند و تاریخی مورد توجه قرار داد، بحث برانگیز بود. همچنین او  برای حفظ منظر پساصنعتی و نیز طراحی چمنزارهای سنتی، تپه نظرگاه و صفحه نمایشهای جنگلی تلاش کرد. در حال حاضر، علی رغم گذشته سنگین Gaswork، این فضا محبوب مردم و یکی از سبزترین فضاهای سیاتل است.

پارک شانگهای هوتان، شانگهای، چین

پارک شانگهای هوتان، نمونه ای استثنایی از طراحی مناظر برای کارکرد مناظر زنده است. محدوده پارک یک منطقه قهوه ای رنگ بود که یک کارخانه فولاد، کارخانه کشتکار و دفن زباله را میزبانی می کرد. هدف طراحی این بود که یک مکان زیبا و امن برای بازدیدکنندگان ایجاد شود، آب رودخانه را تمیز و از سیل نیز جلوگیری کند. این کار با ایجاد یک تالاب طولانی مدت از طریق ساخت پارک انجام شد که آب بسیار آلوده رودخانه را پاک می کند.
سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدندگیاهان و خاک تالاب مواد مغذی را از بین می برند، در حالی که یک سری از تراسها اکسیژن را به آب اضافه می کنند. به گفته انجمن معماران منظر آمریکایی، تالابای ساخته شده می توانند تا 500 هزار گالن آب آلوده در روز را تصفیه کنند. بازدیدکنندگان از پارک می توانند یک اتصال امن و نزدیک به آب و گیاهان در تالاب را تجربه کنند. آنها تشویق می شوند که تالاب را به عنوان یک ویژگی منظر و همچنین به عنوان یک سیستم عملکردی مورد مطالعه قرار دهند.

C-mine Genk، بلژیک

میدان C-mine در حالی که به عنوان میدان شهری راه اندازی می شود که از گذشته معدنی شهر خود قدردانی می کند. مواد مورد استفاده برای شباهت زیبایی شناسی به ذغال سنگ تولید شده توسط معدن با دقت انتخاب شده است. ساختمانهایی که در اطراف این میدان قرار گرفته بودند عمدتاً تمام ساختمانهای قدیم معدن بودند که اکنون عناصر مرکز فرهنگی شهر را در بر می گیرند. در نظر گرفتن فضای مسطح با شکل مربع با عملکردی چند منظوره و با توانایی نگه داشتن بسیاری از مردم در رویدادهای بزرگ، از نقاط قوت این طرح است.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

پارک کارخانه فولاد، پنسیلوانیا، ایالات متحده آمریکا

این پارک عمومی، مرکز فرهنگی و محل سرگرمی است که روزگاری یک کارخانه فولاد بوده است. این کارخانه دومین تولید کننده فولاد در ایالات متحده بود و خود را در زندگی اجتماعی شهر جای داده بود. هنگامی که این طرح در دهه 1990 خاتمه یافت، مردم شهر برای حفظ آن، به جمع آوری داده ها، حفظ ساختارهای نمادین و ترکیب آنها در محوطه اقدام کردند. کوره های انفجاری کارخانه هنوز در سایت قرار دارند که به طور چشمگیری در شب زیبا هستند. مرکز بازدید کارخانه، به عنوان گلخانه گیاهان نیز در سال 2012 افتتاح شده است.

سایتهای صنعتی پیشرفته که تبدیل به مناظر خیره کننده شدند

یکی از کاربردهای سایتهای پساصنعتی، تفریح است. پیدا کردن پتانسیل در آنها با وجود مشکلاتی که به وجود آورده اند، یک چالش بزرگ است که طراحان باید به طور مداوم با آن مواجه شده و برای آن راه حل پیدا کنند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *