جستجو
Close this search box.

تایمز عمودی؛ چشم‌اندازی جدید در دنیای منظر

هدف پروژه تایمز عمودی به تصویر کشیدن این موضوع است که اگر یک پارک شهری در وسط میدان تایمز قرار داده شود، موقعیت شهر نیویورک چگونه به نظر خواهد رسید.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

ما عادت به دیدن فضاهای سبزی داریم که در محوطه ‌های وسیع گسترده شده باشند. اغلب پارکها و پروژه‌ های منظر عمومی، حتی در شهرهایی که قیمت زمین بیشتر است، تنها یک طبقه را پوشش می‌دهند. زمانی‌که تمام این فضاها مورد استفاده قرار بگیرند، چه اتفاقی برای شهرهای ما رقم خواهد خورد؟

تایمز عمودی؛ چشم‌اندازی جدید در دنیای منظر

 نظرتان درباره توسعه‌ عمودی چیست؟

این پرسش گروه معماری منظر “100 معمار” که پارکی جدید در شش طبقه در شهر نیویورک طراحی کرده اند را به خود علاقه ‌مند کرده است. 100 معمار متخصص پروژه‌ های معماری و مداخلاتی در فضاهای عمومی است که کاربران را به تعامل با حرکتهای اجتماعی دعوت و به وقوع آنها تشویق می‌کند. این گروه در سال 2013 در شانگهای چین پایه‌ گذاری شد.

هدف پروژه

هدف پروژه تایمز عمودی به تصویر کشیدن این موضوع است که اگر یک پارک شهری در وسط میدان تایمز قرار داده شود، موقعیت شهر نیویورک چگونه به نظر خواهد رسید. به منظور کارآمد بودن، طرح باید هدف و عملکرد داشته باشد و تاثیر مثبتی را در شهری که اکنون هم به راحتی تاثیرپذیر است، ارائه کند.
ما در دورانی زندگی می‌کنیم که در آن همه چیز در ابعاد بزرگ و مرتفع ساخته می‌شود، بنابراین بدون توجه به این‌که چه چیزی ساخته می‌شود، باید مرتفع باشد. گروه 100 معمار فکر کردند که چه نوعی از فعالیتهای تفریحی می‌تواند در این فضا جوابگو باشد و به یک توالی جالب از برنامه ‌ها برای هر طبقه یا سطح رسیدند.

تایمز عمودی؛ چشم‌اندازی جدید در دنیای منظرایده مفهومی تایمز عمودی در تکثیر فضای موردنظر برای تفریحات عمومی به روشی عمودی نهفته است. میدان تایمز در حال حاضر فضایی بی ‌نظیر در شهر نیویورک است، چرا که ترافیک زیادی را – هم از مردم محلی نیویورک و هم از توریستها – به خود جذب می‌ کند. این “شگفتی عمودی” در یک فضای عمومی باید بسیار خلاقانه و تعاملی باشد. این پروژه برای استفاده تمام افراد در شهر در نظر گرفته شده است.

عمودیت و تراکم

این فرم می‌تواند به عنوان یک استوانه تقریبی با قطر 12 متر توصیف شود. سطوح به صورت عمودی تا ارتفاع 55 متر سازماندهی شده ‌اند و کل سازه تنها 113 مترمربع فضا اشغال می‌کند. این پروژه به منظور رهایی طبقه همکف از هر المان سازه ای به صورت ستون مرکزی طراحی شده است.
سازه سیستمی، ترکیبی از بتن و فولاد و متکی بر هسته ‌ای مرکزی از بتن مسلح است که به عنوان ستون اصلی علاوه بر جای دادن آسانسور مرکزی، بارها را به زمین منتقل می‌کند. تیرهای فولادی شعاعی هر سطح را پشتیبانی می ‌کنند. سازه‌ فرعی دیگری هم در قسمت خارجی استوانه وجود دارد که لرزه ‌ها را جذب می ‌کند.

شش طبقه سرگرمی و تفریح

سطح اول یک زمین بازی چرخ و فلکی برای کودکان است، مشابه چرخ و فلک هایی که معمولاً در یک کارناوال یا یک پارک مشاهده می‌شود. سطح دوم استخر توپ است. این دو طبقه ابتدایی محدوده کودکان هستند. از سطح سوم، پلازایی معلق را خواهید یافت که در آن می‌توانید آرامش داشته باشید و بخشهای مختلف شهر را از زاویه جدیدی مشاهده کنید.
طبقه چهارم باغی در ارتفاع است، با وجود گیاهانی مثل بامبوی بهشت (Nandina Domestica) و ممرز (Carpinus betulus)، می‌توانید در میان شهر با طبیعت همراه باشید. در طبقات پنجم و ششم، شما یک رستوران و بار در ارتفاع خواهید یافت، جایی که بزرگسالان می‌توانند از فضای داخلی آن لذت ببرند.

تایمز عمودی؛ چشم‌اندازی جدید در دنیای منظر

اتفاق بزرگ آتی معماری منظر

این پروژه، ایده و طرحی هوشمندانه است که می‌تواند اتفاقی عظیم در آینده معماری باشد. گروه 100 معمار به نتیجه کاملی در ساخت یا ایجاد چیزی دست یافته ‌اند که الزامات پارکهای شهری را به این شهر می ‌آورد. این تنها یک طرح پیشنهادی است، ممکن است در صورت ساخته شدن رایگان نباشد، اما قطعاً فضایی خواهد بود که باید دیده شود.
با توسعه‌ این ایده‎ جذاب، طراحان به ما شانسی داده‌ اند تا درک کنیم که معماری، طراحی و منظر در آینده ممکن است به کدام سمت هدایت شوند. نمایش این ایده بر روی کاغذ به ذهنهای مبهم وضوح می‌ بخشد و امکانات را برای معماران و معماران منظر آینده ارتقاء می ‌بخشد.

تایمز عمودی؛ چشم‌اندازی جدید در دنیای منظراین شیوه عمودی ایجاد فضا می‌ تواند با ارتقای کارآمدی شهرها از نظر زمینها، منابع و مصرف انرژی، تاثیر مثبتی بر شهرها و اثرات اکولوژیکی‌ آنها داشته باشد. این شیوه یک نوع ریخت ‌شناسی تفکر شهری، موقعیتهای فضایی، عملکرد و دانش محیط است.
این شیوه راهی جدید برای افزایش فضای عمومی در یک فضای شهری است که ایجاد فضا در جایی که ناممکن فرض میشد را ممکن می ‌سازد. این شیوه نشانه ‌ای است از چیزی که در آینده اتفاق خواهد افتاد و به سازه ‌های ساده و مربع شکل اجازه نمی ‌دهد که تعیین کننده چگونگی ظاهر فضاهای شهری باشند. با توسعه به شکل عمودی، ما ماهیت مکتب قدیم معماری را حفظ می ‌کنیم اما تحولی در این باره که این حوزه واقعاً چگونه می‌تواند باشد را نیز ایجاد می‌کنیم. هنر معماری و معماری منظر، ایجاد زمینه حضور مردم است. با دانستن این که شهر به چه چیزی نیاز دارد، این ایده می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *