جستجو
Close this search box.

پاویون بامبو در حمایت از ساختمانهای بدون کربن

غرفۀ بامبو ZBC، فضایی برای رویدادهای عمومی است که برای شورای صنعت ساخت ساختمانهای بدون کربن در خلیج کولون هنگ کنگ ساخته شده است.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

غرفۀ بامبو ZBC، فضایی برای رویدادهای عمومی است که برای شورای صنعت ساخت ساختمانهای بدون کربن (Zero Carbon Building) در تابستان سال 2015 در خلیج کولون هنگ کنگ ساخته شده است. این غرفه، سازه ‌ای به بلندی چهار طبقه و دهانه ای عریض و بامبوهایی که در برابر خمش منعطف هستند در مکانی به وسعت 250 مترمربع و ظرفیت 200 نفر است.
غرفه ZBC از 475 تیرک بزرگ بامبو ساخته شده که برای شکلدهی به سازه در محل خم شده و به وسیله سیم فلزی با دست به هم با استفاده از تکنیکهایی مبتنی بر اصول نصب داربست کانتونی (وابسته به شهر کانتون چین) متصل شده است. سازۀ آن یک پوستۀ دایاگرید بزرگ است که به سه ستون تو خالی بسته شده است. این ستونها بر سه پایۀ دایره ای بتنی استوار شده اند. یک پارچۀ کششی سفید طبق سفارش و با مشخصات معلوم ساخته شده و روی آن کشیده شده است و از درون سه پایه روشن است. این پروژه نتیجه تلاشهای کمیته صنعت ساخت (CIC)، دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) و پیمانکاران مختلف است. این طرح را یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور کریستوف کرولا (Prof.Kristof Crolla) در دانشکده معماری دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) طراحی کرده است.
این تحقیق به بررسی اینکه چگونه ابزارهای طراحی محاسباتی می توانند به طور استراتژیک در روشهای ساخت موجود، نتایج جذاب و نوآورانه ­ای را در معماری به همراه داشته باشد، می پردازد. غرفه بامبو نشان می­دهد که چطور ساخت داربستهای بامبو شکلِ در معرض خطر در هنگ کنگ را می توان از طریق فرمهای دیجیتال و ابزارهای شبیه ­سازی فیزیکی در دنیای واقعی گسترش داد.
طراحی این پروژه بر اساس یک طرح کارورزی دانشجویی در دانشکده معماری دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) بوده و توسط تیم تحقیقاتی با همکاری مهندسین ساختمانی و مشاوران حوزه بامبو ابتدا با استفاده از موتورهای شبیه ­سازی فیزیکی دیجیتال و ساخت مدل فیزیکی و در آخر نمونه سازی در مقیاس نهایی شکل گرفته است.
پاویون بامبو در حمایت از ساختمانهای بدون کربنبامبو به وفور یافت می شود و از جمله مصالح سازگار با محیط زیست است که با سرعت و به میزان قابل ملاحظه­ای در مناطق آسیا، اقیانوس آرام، آفریقا و آمریکا رشد می کند. بامبو یک منبع طبیعی تجدیدپذیر خیلی خوب است که دی اکسید کربن را جذب و به اکسیژن تبدیل می کند و در عین حال مستحکم و سبک است که پردازش و حمل و نقل آن نیز آسان است. بامبو در هنگ کنگ بیشتر در تماشاخانه ­های موقت و داربستها و سازه­ هایی برای جشنواره های مذهبی دیده می شود اما در سطح جهانی معمولاً جایگزینی برای چوب یا فولاد است، به جای روشهایی که از خواص خمشی و قدرت منحصربفرد مصالح استفاده می­ کنند. در عوض، غرفه بامبو یک برنامه معماری جایگزین را ارائه می دهد که خواص پنهان مصالح را به حداکثر می رساند.
غرفه از لحاظ هندسی پیچیده است. بامبو دارای ویژگیهای هندسی، ابعادی و اجرایی متنوعی است و صنعت ساخت داربست از نقشه های معماری سنتی به خاطر ساخت ­و ­سازهای شمی­ و شهودی آن استفاده نمی ­کند. بنابراین ساختن این پروژه مرزهای کنترل طراحی معماری را به چالش کشید. در پاسخ، روشهای جدیدی توسعه یافت که برای مقابله با رفتارهای غیرقابل پیش بینی سازه، سیستمهای طراحی دیجیتال دقیق با منابع طبیعی نامنسجم را ترکیب کرد.
غرفۀ بامبو ZBC طراحی معماری نوآورانه و اکولوژیکی را به اجتماع عمومی و طراحی وسیع تری ارتقاء می ­دهد. این غرفه برای برگزاری نمایشگاهها و اجرای نمایشها و رویدادهایی استفاده می شود که از زندگی، ساخت و ساز و توسعۀ بدون کربن حمایت می­کند. با ترویج روشهای ساخت ساختمانهای پایدار و تولید سبک برای معماریهای بزرگ، این پروژه به دنبال راهکارهایی برای تکامل معماری کانتونی سنتی در قرن بیست و یکم است.
برای اطلاعات بیشتر و دیدن تصاویر این پروژه به لینک زیر مراجعه کنید:

∴ لینک متن کامل خبر ∴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *