جستجو
Close this search box.

تبدیل معدن سنگ به فضای باز عمومی

در طراحی جدید معدن سنگ اتریش که فضای طبیعی با تجارب بصری و فضایی مهیجی آن را احاطه کرده است، انواع رویدادها از جشنواره اپرا تا تئاتر و کنسرت برگزار می­ شود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

معدن سنگ اتریش در سنت مارگاریدن (St. Margarethen) یکی از قدیمی­ ترین­ معادن در اروپا است که از سال 2001 جزء مکانهای ثبت میراث فرهنگی سازمان جهانی یونسکو محسوب می ­شود و به عنوان یکی زیباترین و خیره ­کننده ­ترین مناطق هوای آزاد در اروپا است.

تبدیل معدن سنگ به فضای باز عمومی

“سمپوزیوم مجسمه سازان اروپا” از این منظر ویژه به­ منظور مکان نمایشگاه مجسمه­ های سنگی بیشماری استفاده می­ کند که کارل پرانتل (Karl Prantl) از سال 1959 آنرا بنیان نهاد. تغییر ساختار این منطقه بخشی از رقابت سال 2005 بود. شرکت معماری AllesWirdGut که آنرا به یک منطقه­ فضای باز تبدیل کرد، موفق به کسب جایزه شد. در این مکان که فضای طبیعی با تجارب بصری و فضایی مهیجی آن را احاطه کرده است، انواع رویدادها از جشنواره اپرا تا تئاتر و کنسرت برگزار می­ شود.
تبدیل معدن سنگ به فضای باز عمومی

طراحی

هدف اصلی طرح، توسعه­ اطراف منظره­ سنگ ­نما و ایجاد دید به تمام نقاط صحنه­ تئاتر به طوری که تجربه­ بصری و ملموس آنرا بیشتر سازد، بوده است. تبدیل معدن سنگ به فضای دیگری بدون لطمه به مفهوم آن و استفاده از ویژگیهای طبیعی برای ارتباط با شیوه ساخت و ساز انسانی این طرح، زمان برد و بر اساس مطالعاتی انجام شد. این طرح به “زبان ساده طبیعت و اشکال” حرف می ­زند و در عین حال، سناریوی کاملی برای هنرمندان و نمایشهای تابستانی است. منظره ­ای که با برش دقیق لبه­ ها، سطوح کار شده و کنده شده از زمین مشخص می­ شود. طراحان تعداد بازدید­کنندگان را تا 6000 نفر در هر بازدید برآورد کردند.

تبدیل معدن سنگ به فضای باز عمومی

مصالح

مصالح سنگی در ساخت به ویژه فضا­های باز مورد استفاده قرار گرفت. بازدید­کنندگان می ­توانند در سالن انتظار، فرشی ساخته شده از انواع مختلف شن را ببیند که تبدیل به پوشش متصل به آب شدند که مناطق موردنیاز نفوذ را تضمین می­ کند و مانع تشکیل گرد و غبار در ماههای خشک تابستان می ­شود. تمام لبه ­ها و انحنای افزوده­ شده با پنل­ های فولاد کورتن پوشیده شدند؛ مصالحی که برای نمایش قدمت معدن با ماشین ­آلات سنگین ساختمانی به کار رفته است. به ­علاوه، این پانلهای فولادی، در طول زمستان، به دلیل سطح اکسید کنترل شده آن، تضمینی برای محافظت در برابر شرایط جوی و خرابکاری است. ورقهای سفید سیمانی در مناطقی استفاده شده اند که در مقابل ماسه، سنگ زمخت و فولاد زنگ ­زده حفاظی ایجاد کنند.

تبدیل معدن سنگ به فضای باز عمومی

ساخت

ممکن است تصور شود که ایده­ ساخت منظره­ سنگی بکر ساده است. طراحان باید راهی پیدا می ­کردند تا با مصالح یافت­ شده در آن مکان کار کنند و باقی طراحی را با مصالح تکمیلی کامل کنند، بدون اینکه منظره مصنوعی به نظر برسد. منطقه­ ورودی و اتاقهای VIP با بتن ساخته شده بودند. اما فضا­هایی مانند رمپ، توالت و دیگر مناطقVIP  با سازه­ های فلزی متداول به پایان رسیدند.

مفهوم نورپردازی

روشنایی کل منطقه، عمدتاً با تاکید بر سنگ نما­های موجود و لبه­ های سنگ طراحی شده است. هدف این است که روشنایی آسمان بدون نیاز به چراغها و فانوسها حفظ شود و بدون مانع بتوان آسمان را نظاره کرد. لبه­ مکانها در منطقه­ پذیرایی بازدید­کنندگان نیز به نور خطی مجهز شده اند. برکه ­ای پر از چراغهای شناور، شبیه به نیلوفرهای آبی که به اهمیت فضا می ­افزاید نیز طراحی شده است. فضاهای پیک نیک خصوصی چراغهایی دارند که به نیمکتها وصل شده­ اند و انعکاس ملایمی از نور به زمین گسترش می ­یابد.

تبدیل معدن سنگ به فضای باز عمومی
چراغهای اضطراری در مسیرها وصل شدند تا بازدیدکنندگان از دنبال کردن مسیر درست مطمئن شوند و بتوانند در فضا رفت و آمد کنند. همیشه نقطه ­ای وجود دارد که هدف را تعیین می­ کند؛ اینکه کاربران احساس راحتی کنند و هدف معماران نیز این است که آن را ایجاد کنند. همانطور که مطالعات نشان داده است، این طرح مردم را به مناطق مختلف و کاملاً گسترده هدایت می ­کند. در این پروژه، فرم و کارکرد، درست مثل طبیعت و ساخت ­­و ساز انسانی، با هم ترکیب شدند تا فضایی باز با کارآیی واقعی بسازند.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *