جستجو
Close this search box.

اشتباهات رایج در طراحی کاشت

ارائه یک طرح کاشت، کاری بسیار هوشمندانه است و ظریف کاری خودش را دارد. این مطلب به اشتباهات رایج در ارائه طراحی کاشت می پردازد که باید از آنها اجتناب نمود.
هیچ داده ای یافت نشد

مشخصات مطلب

طراحی کاشت ابعاد تزئینی، کاربردی و مفهومی برای معماران منظر دارد. یک طراحی کاشت، چارچوبی برای تجمع مردم و تعامل آنها فراهم می کند. اما ارائه یک طرح کاشت خوب، یک کار بسیار هوشمندانه است و ظریف کاری های خاص خودش را دارد. این مطلب به اشتباهات رایج در ارائه طراحی کاشت می پردازد که باید از آنها اجتناب نمود:

انتخاب گیاهان سمی

گیاهان به ‌سادگی شما را فریب می‌دهند. ممکن است قسمتی از یک گیاه خوراکی اما قسمت دیگرش سمی باشد و اگر روی پوست قرار گیرد یا به آن دست بزنید موجب صدمات پوستی شود. به‌ هر حال از کاشتن گیاهان سمی در فضاهای عمومی و یا باغهای شخصی یا هر کجا که حضور کودکان محتمل است خودداری کنید. گل انگشتانه یک مثال از گلهای رایج به‌ شدت سمی است و گل ختمی یک جایگزین مناسب برای گل انگشتانه است.
سایر گیاهان سمی عبارت هستند از: شوکران آبی، گل آلاله، زنبق الوادی یا گل برف، گل سنبل ایرانی، گل خرزهره، گل زنبق و سوسن
قبل از ارائه طرح کاشت، جدولها، کتب و منابع راجع به گیاهان سمی کشورتان را بررسی کنید، با گیاهان ناشناخته با دقت رفتار کرده و این امر را به کودکانتان بیاموزید.

انتخاب درختان خطرناک

یک درخت تا حد زیادی می تواند خطرناک باشد، پس در طرح کاشت خود در انتخاب نوع درختان بسیار مراقب باشید. به‌ عنوان ‌مثال افرای نقره‌ای و گلابی برد فورد را در نظر بگیرید که هر دو جاذب رعد و برق و مستعد متلاشی شدن هستند.

استفاده کمتر از رنگهای پراکنده

رنگ یک ابزار قدرتمند طراحی است. رنگهای مختلف و شلوغ بدون هماهنگی می‌توانند موجب گیجی شوند. گیاه کلیدی خود را انتخاب کنید و ترکیب رنگها را به ‌خوبی با آن در آمیزید. برای مثال رنگهای هماهنگ یا متضاد را انتخاب کنید، رنگهای هماهنگ در کنار چرخهای رنگی در کنار هم قرار می‌ گیرند و ارزشهای مشابه را به اشتراک می ‌گذارند. مثال: بنفش و آبی یا زرد و نارنجی

طراحی برای یک فصل

در مبحث کاشت عموماً در فصل بهار و تابستان برنامه ‌های کاشت مطرح می ‌شوند. اما آب‌ و هوا در سراسر جهان گوناگون و متفاوت هست و به فراخور آن طرح کاشت نیاز به منظرهای تمامی فصول دارد. طراحی یک باغ چهار فصل با انتخاب گیاهان مناسب برای اقلیم موردنظر شروع می‌شود.
چند پیشنهاد برای گیاهان و فصول مختلف:

  • بهار: گل لاله، زعفران، گل حسرت نرگس زرد، گل صدتومانی و بنفشه فرنگی، یاس زرد
  • تابستان: سوسن، گل پنج هزاری، گل ژاپنی، گل آهاری، گل ادریس، گل رز، گل لادن
  • پاییز: گل مینا، چمن تزئینی، بومادران چسب رونده، کلم تزیینی، گل ناز
  • زمستان: راج همیشه ‌سبز، خار آتشین، بوته تمشک

اشتباهات رایج در طراحی کاشت

نادیده گرفتن خورشید

در طرح کاشت خورشید را مدنظر داشته باشید. تعداد ساعت تابش خورشید در هر روز را برای سایت در نظر بگیرید. تحلیل کردن آفتاب و سایه مرجع برنامه ریزی طرح کاشت شما است. دست یافتن به تنوع رنگی گیاهان در باغهای آفتابگیر راحت تر است و بیشتر گیاهان مقاوم در برابر سایه در اوایل فصل و زود هنگام شکوفه می دهند و در باغهای مستقر در سایه تنوع رنگی مانند باغ آفتابگیر نخواهد بود.

اشتباهات رایج در طراحی کاشت

کار بیش از حد یا کم‌ کاری

اطمینان حاصل کنید که گیاه فضای کافی داشته باشد اما به خاطر داشته باشید فضای بیش ‌از اندازه بین گیاهان از دلچسبی فضا می ‌کاهد و فضا را شبیه صحرا می ‌کند و فضای ایده ال بین گیاهان یعنی اینکه پس از بالغ شدن گیاهان یکدیگر را لمس کنند و به هم برسند. نکته دیگر اینکه در لایه‌های عمودی و افقی با استفاده از تکرار الگوها مثل تکرار رنگها، تکرار اشکال و بافت گیاه می‌توانید طرح کاشت شاخص خلق کنید.

انتخاب گیاهان غیرمناسب برای سایت

چک کنید چه نوع درختان یا گیاهانی در سایت شما می‌توانند موجب دردسر عظیمی شوند؟ آیا استفاده از گیاه مناسب برای خاک شنی در سایت خاک رس مناسب است؟ با مطالعه و بررسی جداول و کتابها بهترین گیاهان را برای شرایط مطلوب خود انتخاب کنید.

نادیده گرفتن عمق خاک

موردی که به اندازه کافی مطرح نمی ‌شود این است که چند متر عمق خاک برای کاشت بوته ‌ها و درختان لازم است. این امر قبل از طرح کاشت در فضاهایی مانند باغچه های سقفی یا در پارکینگها اهمیت بسزایی دارد. این نکته کار شما را بسیار ساده تر می کند و گیاهانی که شما انتخاب می کنید برای همیشه در شادی زندگی خواهند کرد.

اشتباهات رایج در طراحی کاشت

کاشت درخت نزدیک سازه

این اشتباه رایج توسط طراحان جدید است، آنها درختان زینتی را بیش ‌از حد به ساختمانها نزدیک می ‌کارند و به ‌واسطه انسداد نور رشد درخت متوقف می‌شود.

نادیده گرفتن قدرت نفوذ و تخریب ریشه ‌های درخت و درختچه ‌ها

بسیاری از درختان سیستم ریشه قدرتمندی دارند که به‌ راحتی می‌ توانند به پایه‌ خانه، استخر درون زمین، خطوط لوله انتقال گاز و فاضلاب آسیب جدی برسانند.
مراقب باشید و اگر از فضای کافی اطمینان حاصل نکردید، احتیاط کنید و درخت را دور و دورتر بکارید و نکته‌ مهم دیگر آنکه درخت را نزدیک پیاده‌ روها نکارید زیرا دو عنصر اصلی رشد آن یعنی آب و مواد مغذی را قطع می‌کنید.

منبع: +

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *